Khamis, 15 Februari 2018

Iphone hilang

⛱⏰⛱⏰⛱⏰⛱⏰⛱⏰⛱


*_'Mulanya tak mengaku, selepas dua bulan dia pulangkan iPhone saya'_*

🌹by Edisi Viral

Jika terjumpa telefon bimbit apa jua jenamanya sekali pun dan yang paling penting bukan milik anda, kembalikanlah kepada pemiliknya.

Di zaman teknologi kini amat mudah untuk mengesan di mana kedudukan sesebuah peranti yang telah hilang. Bukan itu sahaja, malah wujud beberapa aplikasi yang berkemampuan merakam gambar individu terakhir yang membuka peranti itu dan di saat itu, sudah terlambat untuk melarikan diri kerana wajah pencurinya pasti akan diviralkan di media sosial.

Seperti yang berlaku pada Puan Ernayanee, iPhone miliknya hilang dan apabila dikesan menggunakan iPhone Finder, mereka cuba menjejaki dan mendapatkan semula. Malangnya individu terbabit tidak mengaku. Dua bulan kemudian, akhirnya iPhone itu diserahkan semula kepadanya selepas si pelaku gagal membuka iPhone tersebut.

ALHAMDULILLAH. Telefon bimbit yang hilang dua bulan lalu telah ditemui semula. Telefon bimbit kesayangan pula tu, team De'xandra yang berikan. Orang yang terambil sudi memulangkan telefon bimbit itu semula.

Salah satu kelebihan iPhone, kalau hilang boleh dan tulis seperti yang tertera pada gambar.

Sangat susah orang yang ambil/terjumpa iPhone nak pergi jual semula. Buka saja iPhone, tertera tulisan iPhone lost dan perlu hubungi nombor tertera. Nak cakap apa kepada pembeli atau kedai? Nak format semula iPhone ini atau nak pulangkan kepada pemiliknya atau buang saja?

Alhamdulillah terbuka hatinya untuk pulangkan semula. Terima kasih Allah.


*Bagaimana caranya?*

Bukan iPhone Finder menggunakan iPhone lain.

Log in dan isi emel dan password sendiri.

Mula-mula find location iPhone itu. Dalam kes saya, suami dah ikut orang itu sampai ke depan rumah. Siap keluar alamatnya. Tetapi pada mulanya dia tidak mahu mengaku. Jadi suami ketuk empat buah rumah yang lain.

Sampai kami detect iPhone itu sudah kehabisan bateri.

Kemudian kami aktifkan lost mode dalam setting iPhone Finder. Secara automatik nombor yang tertera untuk dihubungi itu adalah nombor iPhone yang digunakan untuk membantu mencari iPhone berkenaan.

Berserah. Sudah banyak kali dia buka iPhone itu dan akan tertera seperti dalam gambar.

Alhamdulillah selepas dua bulan, rumah yang kami jejak itu akhirnya memulang semula iPhone tersebut. Syukur dan terima kasih suami ku.


: Ernayanee Nur Julaimi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan