Ahad, 18 Februari 2018

Sedekah

BERKENDURI SETIAP HARI

 Memandu dalam panas terik,terasa haus dan teringat se kilometer lagi ada orang jual air tebu tepi jalan.Bila sampai saya memberhenti kereta dan memesan dua cup air tebu utk minum dlm kereta dan bawa balik ke rumah .

Bila saya menghulur duit kpd penjual, dia yg biasa dg saya kerana selalu singgah beli air tebunya berkata,"Cikgu,hari ni dah ada orang bayar.Tadi ada seorang pembeli datang masa saya baru buka,dia serah duit Rm50 dan berpesan supaya guna duit tu sebagai bayaran kpd siapa saja yg singgah beli air tebu saya hingga habis duit tersebut.Katanya sedekahnya hari ini."Subhanallah.

 Saya nak ajak anda semua merenung sejenak beberapa iktibar dari insiden ini.Sipembeli yg meninggalkan duit untuk membayar minuman kpd siapa saja telah bersedekah seikhlasnya bila dia tidak mengetahui dan tidak mahu ambil tahu siapa yg menerima sedekahnya.Malah memberi minuman disebut nabi sebagai antara sedekah yg utama,apa lagi ketika mereka yg bermusafir dijalan kehausan,yg miskin yg mengayuh basikal.

Malah mungkin juga yg kaya yg berkereta besar akan menerima air tebu ini sebagai sindiran dari Allah.Mungkin berbuat kenduri dirumah,kita masih terdetik sedikit rasa menunjuk,megah, ujub,tetapi cara ini walaupun kecil lebih "selamat" dari sifat yg merosak amal dalam memberi makan dan boleh dibuat tiap hari.

Mudahnya nak berbuat baik, antara hendak dg tidak.Kenapa nak tunggu ada beratus atau beribu rm baru nak berkenduri,memberi jamuan makan, minum,sedangkan ada sedikit,buatlah sedikit.Memberi makan atau minum yg disebut  dlm quran bukan mesti buat kenduri dirumah,bukan mesti ada baca tahlil.Disamping itu,kita dapat membantu peniaga kecil yg berusaha utk rezeki keluarganya.

Sipenjual pula dalam insiden ini ternyata seorang peniaga yg amanah.Ingat pesan nabi peniaga yg jujur dan amanah akan nabi di syurga.Bukan mesti berniaga berjuta,bersifat amanah dan jujur baru masuk syurga.,amanah dan jujurlah ditahap manapun perniagaan kita meskipun sekedar perjual nasi lemak,insyaallah moga kita beroleh syurga.

Penjual air tebu ini boleh terus melenyapkan wang yg diamanah kpdnya kerana tiada siapa yg tahu,tetapi dia tidak berbuat demikian.Peniaga yg beginilah yg patut kita beri sokongan,moga urus niaganya dg kita menjadi kebajikan.Moga lebih banyak peniaga yg demikian,kerana berniaga juga suatu sunnah dan menjadi amal soleh.

Lihatlah bagaimana Allah memgatur rezeki untuk peniaga yg amanah ini dimana Rm50 adalah bersamaan 50 cawan air tebu yg mungkin telah sebahagian dari jualannya hari itu.Sesungguhnya yg menggerak hati untuk bersedekah adalah Allah dan Dia memilih hambanya yg amanah.

Jadi jom kita menjadi insan yg amanah dan jujur dalam apa juga kerja yg kita buat,jom kita berbuat baik,bersedekah dg apa cara pun.Kreatiflah juga dlm memberi.

Berhentilah dari memberi alasan tidak cukup duit,tidak ada masa nak berkenduri,tidak ada ruang utk bersedekah.Apa kata saya cadangkan suatu hari kita taja sedikit minuman dikantin sekolah yg tentunya ada anak yatim dan miskin yg turut mendapat minuman, menaja nasi lemak yg dijual oleh seseorang diawal pagi,menaja goreng pisang yg dijual waktu petang dsbnya.

Hakikatnya ia adalah kenduri,memberi makan seperti yg disuruh oleh nabi,yg boleh selalu dilakukan,yg tidak dibuat dirumah,lebih menyenangkan,tiada khemah,tiada jemputan,tiada sambutan tetapi ganjaran tidak berkurang berbanding berkenduri dirumah yg lebih banyak kerenah.

Fikir-fikirkanlah,kalau tak setuju,berilah senyuman,kalau setuju,jom kita mulakan. Wallahu'alam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan