Selasa, 20 November 2018

Subuh

Haji Abdullah Suboh : “Pencinta Solat Subuh”

“Siapa Haji Abdullah Suboh ni ya”, tanya saya pada Ustaz Khairul ahli Lembaga Sekolah Rendah Akademi Islam Haji Abdullah Suboh (SRAIHAS) ketika hadir mewakili Lembaga Zakat Negeri Kedah untuk merasmikan Hari Anugerah Cemerlang SRAIHAS.

“Haji Abdullah Suboh ni Tok Wan saya ustaz. Bekas Imam Rawatib Masjid Zahir”.

“Memang nama sebenar Abdullah Suboh ka?”, tanya saya.

“Nama sebenarnya beliau adalah Haji Abdullah Bin Mat Taib. Tapi orang gelar Haji Abdullah Suboh sebab walaupun tinggal di Kampung Batu Menunggul, Pendang, tapi dia boleh mai jadi imam Subuh di Masjid Zahir. Zaman tu kayuh sampan saja ustaz. Tapi dia boleh mai. Sebab tu orang gelar dia Haji Abdullah Suboh”, cerita Ustaz Khairul kepada saya.

Inilah kali pertama saya mendengar kisah tersebut. Bagi saya, kisah ini cukup hebat untuk dikongsikan dengan generasi yang ada pada hari ini. Ketekunan seorang orang alim dan soleh dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang pekerja dan hamba kepada Allah S.W.T.

“Masih ramai kisah alim ulama Kedah yang tidak diketahui orang”, bisik hati kecil ini.
Jarak di antara Pendang dan Masjid Zahir bukannya dekat. Lebih dari 30 kilometer sekiranya melalui jalan biasa. Sekiranya menaiki kereta, melalui jalan biasa sekitar 30 minit, manakala melalui lebuhraya sekitar 15 hingga 20 minit. Tetapi beliau mampu hadir tepat pada masanya bagi mengimamkan solat Fardhu Subuh di Masjid Zahir dengan hanya mendayung sampan itu adalah perkara luar biasa.

Jika dilihat pada senarai nama Imam Rawatib Masjid Zahir, Tuan Haji Abdullah Suboh adalah Imam Rawatib yang keempat. Mungkin ramai yang tidak mengenali beliau, tetapi mendengar kisah hidupnya sudah cukup untuk mengagumi kehebatan beliau.

Dari perspektif seorang hamba Allah, beliau hadir bukan kerana tugas semata-mata, tetapi kerana cinta. Bak kata pepatah, cinta itu buta. Orang yang bercinta itu sanggup melakukan apa sahaja untuk kekasihnya. Tetapi orang yang cintakan Allah sanggup melakukan apa sahaja untuk bertemu penciptanya.

Dari aspek pekerja, beliau boleh diangkat sebagai salah seorang tokoh pekerja cemerlang pada zaman tersebut. Bekerja tanpa sebarang alasan dan menunaikan tanggungjawab dengan penuh amanah walaupun pada akal dan fikiran kita ianya adalah suatu yang begitu sukar untuk dilaksanakan.

“Commitment to full fill requirement”. Komitmen beliau untuk memenuhi tanggungjawab yang dipersetujui ketika menerima jawatan imam tersebut. Jika difikir, boleh sahaja beliau mengelak untuk tidak hadir bertugas pada waktu Subuh memandangkan jarak di antara rumah beliau dengan Masjid Zahir begitu jauh. Tetapi di atas rasa tanggungjawab, beliau hadir bertugas tanpa culas hingga digelar “Abdullah Suboh”. Gelaran tersebut sudah cukup kuat untuk menggambarkan kepada kita bahawa beliau adalah seorang pekerja yang tekun.

Haji Abdullah Suboh menghembuskan nafasnya yang terakhir dibumi Mekah selepas berhijrah menetap di Mekah.
Namanya diabadikan diatas tanah “anugerah” Tuanku Sultan Negeri Kedah kepada beliau yang kemudiannya diwakafkan untuk dibina sebuah sekolah bagi mengenangkan legasi peninggalan beliau.

Penaung pertama projek pembinaan Akademi Islam Haji Abdullah Subuh adalah Allahyarham Dato’ Murshid DiRaja, Syeikh Abdul Majid Bin Mohd Nor, mantan Mufti Kerajaan Negeri Kedah Darul Aman.

Hari ini, sukar untuk kita memenuhkan ruang surau dan masjid diwaktu subuh. Bilangan rumah beribu-ribu buah, tetapi bilangan Jemaah boleh dihitung dengan jari. Lebih menyedihkan, terdapat imam masjid yang meninggalkan tanggungjawab tanpa sebarang keuzuran. Hanya datang pada hari Jumaat dan majlis akad nikah sahaja. Selebihnya diserahkan kepada AJK masjid.

Andai roh “Abdullah Suboh” ini hidup dalam jiwa masyarakat pada hari ini, nescaya masyarakat Islam akan terus bangkit seperti kata-kata popular yang sering dilaungkan ketika menceritakan perjuangan rakyat Palestin.

“Palestin tidak akan dapat dibebaskan selagi masjid tidak dilimpahi oleh umat islam pada waktu subuh seperti mana solat jumaat”.

Saya terfikir ketika itu, “Kalaulah semua kakitangan zakat solat subuh berjemaah dimasjid, nescaya zakat akan kuat”.

Walaupun saya tahu ianya adalah suatu yang mustahil.

Semoga Allah merahmati Allahyarham Haji Abdullah Suboh.

Faisal Mustaffa
19 November 2018

Tiada ulasan:

Catat Ulasan