Sabtu, 26 Januari 2019

Rezeki

*KISAH NYATA :*

Ada seorang tukang beca, yang sudah cukup sepuh (tua), beliau tinggal di Negeri Melaka.

Setiap hari Jumaat, ia bagi percuma perkhidmatan becanya, dengan niat sedekah..

Suatu hari, pada hari Jumaat, ada seorang lelaki yang jadi penumpangnya.

Lelaki itu naik beca jarak dekat saja, tanpa tawar-menawar, lelaki itu membayar harga beca yang di tumpanginya dengan Rm10, tetapi langsung ditolak oleh tukang beca, beliau berkata :

"Kalau ikhlas bang, pun jgn dibayar, memang niat sy sedekah hari ini.."

"(Saya ikhlas cik, sudah jangan dibayar, saya cuma sedekah dengan cara seperti ini..)."

Si penumpang pun bingung, tapi karana terburu-buru, lelaki itu langsung pergi begitu saja, setelah mengucapkan terima-kasih.

Minggu berikutnya, pada hari jumat pula, lelaki itu bertemu lagi dengan tukang beca yang sama pada Jumaat lalu.

Setelah diantar ke tempat tujuan, lelaki itu mengeluarkan wang Rm 100, atau 10x lipat dari sedekah tukang beca kepada lelaki ini Jumaat lalu, untuk upah becanya.

Tukang beca yang sudah sepuh ini pun menjawab dengan tenang :

"Insyaallah.. Kulau ikhlas tuan.pun jgn dibayar, memang niat sy sedekah hari ini..".
"

"(Insyaallah.. Saya ikhlas Tuan..
Saya cuma boleh sedekah dengan cara seperti ini,, mengantarkan orang..)."

Karena merasa aneh, lelaki yang menumpang itu terfikir :

"La kalau begini terus, Isteri, dan Anak cik makan apa.!? Kenapa tidak mahu dibayar..?!"

Tukang beca itu pun menjawab :

"Alhamdulillah, Kami sekeluarga cukup makan pakai walaupun bersedekah seperti ini..".

"(Alhamdulillah, Istri saya pun sama-sama ikhlas jika tiap hari Jum'at saya bersedekah dengan cara ini..)"

"Oh,, jadi Bapak tak mahu di bayar pada hari Jumaat saja..!?" Tanya si penumpang memastikan.

"Ya Tuan"

"Rumah cik dimana?" Tanya penumpang ..

"Bukit katil.".

Hari pun berlalu, dan di hari Jumaat berikutnya, lelaki penumpang beca tadi mencari rumah Tukang beca itu.

Setelah menyusuri jalan ke bukit katil, akhirnya Lelaki itu bertemu juga dengan rumah sederhana milik Tukang beca yang di carinya.

Setelah mengetuk pintu, keluarlah seorang wanita yang sudah tua.

Hatinya bergetar...
batinnya menangis..
betapa selama ini, ia yang sangat di cukupi keperluannya oleh Allah s.w.t, malah jarang bersimpuh kepada-Nya.

Jangankan sedekah, dan solat dhuha, solat wajib saja masih sering ia tinggalkan..

Ia pun mencium tangan wanita tua itu, lalu meminta izin untuk meminjam Ic pakcik itu, dan isteri.

"(Bapak masih melakukan persiapan untuk solat Jumaat, ini ic nya, kalau boleh tau buat apa ya..!?)

"Bu, pakcik, dan juga makcik telah membuka mata hati saya, ini jalan hidayah yang telah Allah s.w.t anugerahkan kepada saya.

Insyaallah, Bapak, dan Ibu saya daftarkan untuk naik haji bersama saya, dan istri, mohon di terima ya, cik.."
m
==============

Masya Allah..
sungguh maha pemurah Allah s.w.t yang membalas kebaikan-kebaikan kecil, dengan kebaikan-kebaikan yang lebih besar.

SEMOGA BERMANFAAT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan