Ahad, 13 Januari 2019

Riba

~RIBA&Sistem Perhambaan Moden~
_________________________________________

Huru hara akhir zaman...  Tahukah anda bahawa riba' adalah punca utama menyebabkan perbezaan jurang ekonomi yg mana mereka yg miskin menjadi semakin miskin dan yg kaya menjadi semakin kaya?  riba', kadar faedah, dan bunga itu adalah benda yg sama..

Disini saya ingin mengajak rakan2 semua melihat kejahatan bank.. Contoh, kita melihat konsep membeli rumah itu dari sudut yg berbeza, adakah benar dgn membeli dan membayar tiap2 bulan selama dua-tiga puluh tahun itu kita mem"bayar" pinjaman rumah itu sebenarnya?

Saya akan sediakan satu contoh perkiraan utk membolehkan kita melihat sendiri utk siapakan kita bekerja penat lelah utk mencari wang membayar pinjaman terutamanya dalam 2/3 pertama tempoh pinjaman tersebut.

Contoh:

Jumlah pinjaman : RM300,000
Kadar riba' : 6%
Tempoh pinjaman: 30 tahun

Kadar riba' atau kadar faedah saya letakkan atas dasar anggaran purata berdasarkan sejarah turun naik kadar pinjaman asas (BLR) Bank Negara. Berikut adalah carta pinjaman dari laman web BankRate utk menjelaskan fakta sebenar berkenaan pinjaman tersebut.

Utk pinjaman sebanyak 300K itu, dari RM 1798.65 bayaran bulanan yg dibayar, hanya RM 298.65 digunakan utk membayar wang yg dipinjam, sebanyak RM 1500 adalah riba' atau faedah yg dikenakan oleh pihak bank. Jumlah bayaran utk pinjaman sebenar meningkat hanya sekitar RM 2 sahaja sebulan utk tahun pertama. Jumlah yg dibayar pada tahun pertama utk melangsaikan hutang hanya berjumlah RM 3684.01 hanya 1.2% dari jumlah pinjaman asal iaitu 300K, manakala jumlah riba' yg dibayar adalah sebanyak RM 17,899.80 atau 5.98% dari jumlah pinjaman

Pada tahun kedua pula, jumlah pinjaman asas yg dibayar adalah RM 3911.26 dgn peningkatan hanya sebanyak RM 227.25 dari tahun pertama. Jika dikira jumlah wang yg sudah kita depositkan kedalam akaun pinjaman selama dua tahun, jumlahnya pula adalah sebanyak RM 43.167.60 yang mana hanya RM 7595.27 untuk menolak pinjaman asas. Ini bermakna, walaupun sudah membayar lebih 40 ribu, jumlah pinjaman masih melebihi 290 ribu dan wang keringat kita sebanyak lebih 35 ribu ringgit hanyalah utk membayar riba'.

Tidakkah jumlah ini sahaja sudah cukup utk membuka mata untuk siapa sebenarnya kita bekerja? sehingga isteri terpaksa keluar bekerja utk membantu membayar pinjaman hingga pelaburan saham akhirat yg utama iaitu anak2 yg soleh terabai, isteri bercampur gaul bebas dengan lelaki lain dan pelbagai lagi penyakit sosial.

Keadaan diperhambakan oleh bank ini berterusan hinggalah tempoh pinjaman mencecah 2/3 dari usia tempoh pinjaman. Hanya pada tahun yang ke 19 sahaja baru jumlah bayaran utk pinjaman melebihi jumlah riba' atau faedah, dengan jumlah riba' yg dibayar hampir mencecah harga pinjaman iaitu 279 ribu, sedangkan hutang belum pun separuh dibayar iaitu masih berbaki 178 ribu.

Jumlah keseluruhan yg akan dibayar selama 30 tahun itu adalah RM 647,514.57 yang mana riba'nya sahaja adalah sebanyak RM 347,514.57, hampir 50 ribu melebihi jumlah pinjaman asal/harga rumah itu sendiri..

Pemikiran manusia telah terpedaya dgn dakyah dan tipu helah dunia yg sementara ini. Manusia menjadi hamba kepada bank dan menindas diri sendiri tanpa sedar. Disebabkan oleh sistem Bank ini jugalah pelbagai masalah sosial masyarakat berlaku di zaman ini. Sebab itulah Allah mengishtiharkan perang terhadap riba' dan sesiapa yg terlibat dengan riba' baik yg mengambil, memberi, merekod ataupun menjadi saksi akan mendapat dosa yg sama. Mereka tak sedar disebabkan perbuatan mereka itulah hidup mereka menjadi sedemikian rupa, penuh dgn keadaan tertekan, susah hati, duka dan sengsara akibat dari hutang berlandaskan riba itu tadi.

Bagaimana pula dgn bank yg memberikan pinjaman berlandaskan Islam? Bagi saya ianya sama sahaja dgn pinjaman kenvensional kerana ianya juga bertujuan mengaut keuntungan dgn menghisap darah umat Islam yg terpedaya, ianya tetap riba' akan tetapi riba' yg ikut pintu belakang bak kata Sheikh Imran Hossein. Bagaimana bank islam pasti rumah yg akan dibeli naik harga seperti harga jualan? Adakah mereka mempunyai ahli nujum yg boleh meramal masa depan? Jika harga rumah naik, sama2lah untung, jika harga rumah turun atau tidak naik, maka pembeli menjadi hamba kepada bank yg berselindung atas nama atau pinjaman cara Islam. Adakah ini diterima walau dilihat dari segi kemanusiaan sekali pun dan bukan atas dasar islam?

Allah menghalalkan perniagaan dan mengharamkan riba', bank bukan perniagaan tetapi adalah riba kerana didalam perniagaan yg sebenar terdapat risiko yg mana Allah boleh membuatkan seseorang itu untung atau rugi dan ini membolehkan kekayaan dibahagi dan tersebar dikalangan manusia. Bank pula bukan perniagaan kerana bank menutup pintu risiko atau meminimumkannya dan meletakkan risiko hanya pada peminjam, contohnya jika peminjam kehilangan kerja dan tidak boleh membayar ansuran bulanan, pihak bank akan menendang peminjam keluar dari rumah yang disangka miliknya itu. Sebab itulah nota perjanjian jual beli (S&P) yg asal dipegang oleh bank dan peminjam hanya mendapat salinannya sahaja.

Sama2lah kita berfikir arah tuju hidup kita ini samada berada di landasan yg betul atau hanya jalan yg "nampak" betul tetapi membinasakan. Memang saya akui diakhir zaman ini utk hidup berlandaskan cara Islam amat sukar ibarat menggenggam bara api, namun ianya berbaloi utk ganjaran masa depan iaitu akhirat yg kekal abadi, Insyaallah.

kredit: INfo Akhir Zaman

Tiada ulasan:

Catat Ulasan