Rabu, 22 Mei 2019

5G

*Kenapa masih ramai ingat kali ni Huawei kena blacklist sebabkan Apple khianat???*

Yang Huawei skrg kene "mark" dgn kerajaan USA sebab 5G teknologi!! 5G!!! 5G!!! Bukan semata2 sebab handset. Ada orang ingat sebab sales Huawei tgh tinggi. Jadi Apple panggil "papa" dia tangkap CFO Huawei??? Korang ada baca tak? Skrg Huawei tengah melaksanakan satu dunia pasang 5G dan Huawei sekurang2nya pegang 40% punya 5G teknologi. Korang tahu tau tak? 5G teknologi ni boleh bawa betapa besar ubahan untuk dunia kita tak?

Sangat sangat sangat besar!!!

Nak tau lagi, selidik? Baca bawah. Asiang ringkaskan utk mu. (RINGKAS)...

Zaman skrg adalah zaman 3G dan 4G internet, korang mesti tahu apa itu 3G dan 4G kan? Kalau 3G internet bagikan skrg sudah agak lembap, setakat tengok video kecik di Facebook masih boleh jalan lagi, tapi jikalau pasang Movie Korea yg panjang 30 min. Ada je lekat2 kan? Buffering kan? Jikalau ada 4G, mesti lagi selesa kan? Download lagi cepat kan?

Korang tau tak sejarah network? Dah nama 3G, 4G sudah tentu ada 1G, 2G, 3G, 4G, 5G...

Zaman 1G, zaman hanya boleh melaksanakan call biasa. Maksudnya, pada zaman mula2 tu, ada call biasa sudah dikira sangat canggih dah kan.

Kemudian, tubik lah 2G di mana sudah wujud SMS, haaa ni zaman kita 3310 ketik2 keypad laju2 tanpa pandang hantar itu SMS, dan juga MMS. Masa tu sudah wujud internet GPRS, manakala boleh hantar gambar gerak2 gitu... Masa tu maksima speed hanya 50 Kbps shj. 50 KB boh. Mu tau betapa lembap tak?

Kemudian adalah sekejap 2.5G, atau 2.75G internet yg lembap juga...

Bila tubik 3G internet, hok ni zaman kita main game kat kedai CC counter strike, Dota semua... Lagi sokmo kan? Tapi masih leh main. Masih layan kegemaran 3GP ni. Zaman ni zaman Broadband sangat famous. Korang dulu belajar kolej mustahil tak tau broadband barang apa kan? Hok tu zaman 3G baru diperkenalkan. Masa ni internet sudah diperkenalkan, maxima speed pun 2 Mbps.

Sampai skrg, sudah wujud 4G dan siap upgrade ke 4G Plus. 4G sudah boleh max sampai 100 Mbps.  Tahu apa itu Mbps? Megabytes per seconds...

Korang tau 5G speed macam mana tak?
200 mbps? 500 mbps? Salah. 5G boleh sampai sehingga 20 GBPS. Korang tau 20 GBPS macam mana tak?
Movie Avengers End game yang 3 jam, Full HD kualiti. Cuma perlu SATU SAAT, mu ketik, lepas tu satu saat. Full Movie telah berjaya download di dalam computer!!!

Dari zaman 1G tak da internet,
sehingga 2G, wujud 50 Kbps,
sehingga 3G, 2 Mbps (naik 40 kali ganda),
sehingga 4G, 100 Mbps (naik 50 kali ganda,
sehingga skrg 5G, yang akan datang 20 GBPS (naik 200 kali ganda).

1,000 KB = 1 MB,
1,000 MB = 1 GB,
1000 GB = 1 TB.

Makna apa??? Makna, kewujudan 5G mampu ubah satu dunia... Semua berkaitan 5G juga bakal meletak di dalam kereta electronic, untuk fungsi auto pilot dan lain2. Huawei pernah ada buat kajian. Jika 5G letak di dalam kenderaan. Maka dia mampu mengurangkan kemalangan kenderaan. Sebabkan manusia perlukan masa 1-2 saat untuk memikir. Bila berlaku kemalangan di depan mata, dari mata kita nampak, hingga ke otak, kemudian otak menghantarkan reaksi ke badan kita. Semua tu perlu 1 saat lebih. Tapi 5G tak sama, transferring data dia lagi pantas dari kita manusia berganda2. Dia boleh membuat reaksi laju pada kita manusia. Dan 5G bukan shj utk kenderaan, untuk internet shj. Dia boleh guna untuk apa2 shj yg berkaitan electronic. Semua yg mu dapat mikir. Macam dalam cerita Ironman, ada computer bercakap dgn Stark, ada tangan robot tlg bina Ironman suit. Mu ingat wayang shj ke? Silappp!!!

Jika 5G ada, SEMUA CERITA WAYANG BAKAL WUJUD TAK LAMA LAGI!!! Mu nak kereta terbang, mu nak robot bergerak cakap macam manusia. Semua bukan mimpi2. Kewujudan 5G akan mengubahkan satu dunia...

Namun, hanya Huawei terdapat teknologi ini 5G.

Amerika sudah jadi big boss lama, siapa tak kenal America ni terkenal dengan technology yang terkini??? Dan disebabkan gitu, America kawal satu dunia ekonomi. Dia nak bagi satu negara hancur. Semudah picit semut.

Masalah skrg America punya 5G masih tak matang macam Huawei ada. Dia tak nak bekerjasama dgn Huawei. Jadinya dia halang!!!

Sebab tu lah America siap ajak negara2 lain HARAMkan bekerjasama dgn Huawei untuk memasangkan fiber 5G di seluruh dunia.

Canada, Jepun semua ikut haramkan. US government juga pernah AJAK MALAYSIA haramkan 5G Huawei korang tau tak? Tapi Tun Mahathir tak nak ikut US cakap. Tun M kata tak ban pemasangan 5G Huawei di Malaysia. Tun M siap dijemput dgn Huawei ke perasmian 5G.

Korang tak baca berita ke sebelum ni? Sebab tu America keluarkan waran tangkap, buat tuduhan palsu suruh govt Canada tangkap anak Huawei. CFO ITUUUUUU... POMPUAN ITUUU.
sebab nak ugut Huawei keluar dari pasaran 5G!!! Tapi tak berjaya skrg... CFO dilepaskan, sebab lawyer Huawei CANGGIHH...

Jadinya apa Trump nak buat? LETAK BLACKLIST. Google di atas tekanan goverment US, terpaksa hentikan semua kerjasama dgn HUAWEI. Habis tu, mu ingat Apple mampu ke suruh Google ludah keluar BER-BILLION US Dollar, semata2 sebab Huawei sales lagi bagus dari Apple ke???!!!

Masih ada orang ingat sebab Apple yg suruh America jatuhkan Huawei semata2 sebab sales Apple tak bagus?? Aduh aduhhhh...

SALAH!!! Yang Donald Trump takut bukan HANDSET HUAWEI, tapi 5G TEKNOLOGI yg di Huawei skrg!

Asiang BM tak bagus. Tapi memang ada selalu follow kenapa America banyak jenama handset lain tak kacau. Nak juga kacau dgn Huawei dan ZTE shj. Sebab SATU, sebab dua-dua syarikat ni adalah syarikat membuat NETWORKING. Sebab tu Donald Trump macam2 cara nak jatuhkan dua2 syarikat ini.

Post asal asiang share di sini.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10218718993275559&id=1521017907

Ni post cuma saya ringkaskan shj dan lebih mudah kita "Orang Biasa" untuk fahamkan. Ada lagi cerita lagi dalaman. Bangun pagi dah perasan ramai orang yg asiang tak kenal sudah masuk ruang komen😅, jadi asiang edit jadi tenang sikit.

Tak pasal2 kita kecam dgn team bawang sbb dia org belum baca asal usul sy share... 😅😅

Tiada ulasan:

Catat Ulasan