Selasa, 18 Februari 2020

sedekah

Hikmah sedekah @ hadiah,

"Pahala daripada pintu yang tidak disangka sangka"

Adik saya, Raja Kamaluddin pernah menghadiahkan saya satu seluar pejabat yang amat berkualiti, harga beratus ringgit sempena hadiah hari lahir. Jenis saya, seluar paling mahal pun RM50, kalau lebih daripada itu mesti ada orang hadiahkan, biasanya mak ayah isteri lah. haha

Berbalik kepada seluar tadi, ianya menjadi seluar bekerja kegemaran saya, yang saya pakai kerap melakukan kerja sebagai pengajar dan hasil pendapatannya, of course digunakan untuk nafkah keluarga dan sebahagiannya untuk kebajikan.

Daripada hasil hadiah seluar tadi, sudah pasti ada saham pahala di situ untuk adik saya. Saham pahala saya mengajar, saham pahala saya mencari pendapatan untuk menyara keluarga, saham bahagian pendapatan yang digunakan untuk bersedekah, saham pahala saya menutup aurat dan entah berapa banyak lagi saham pahala yang lain. Allahua'alam.

Saya nak highlight sikit saham mengajar ni besar, daripada ilmu yang diajari, ramai umat manusia mampu mengubah nasib hidupnya ke arah lebih baik. Anak anak pelajar ni pasti akan meneruskan saham pahala apabila ilmu yang dipelajari digunakan dan diajarkan pula kepada orang lain dalam hidupnya. Pahala menyebarkan ilmu tidak pernah putus dengan izin Allah.

Justeru, hasil hadiah yang tak nampak pun kaitannya, tetapi rupanya Allah sediakan pelbagai ruang pahala untuk adik saya setiap minggu, tanpa dia sedari pun. Tak ingat pun mungkin, ada dihadiahkan seluar kepada saya. hahaha.

Satu lagi pengajaran yang boleh kita ambil di sini, jika nak bersedekah atau memberi hadiah, carilah para guru para ustaz ustazah sebagai pilihan utama, seperti saya 😜 hahahaha. nampak sangat ini tujuan utama post ni. haha. ehem ehem... sambung sikit lagi.. tak perlulah tunggu hari guru, baru nak berikan hadiah..

Hadiahkanlah sesuatu yang boleh guru gunakan semasa mengajar seperti pakaian, marker pen, kertas A4, peralatan menulis. Zaman laa ni pengajaran bersifat digital, boleh juga jika ada kemampuan, tapaukan para guru gadget pendidikan spt portable projector, tablet, camera dan microphone untuk video lessons, dan sebagainya. Jangan lah pi tanya cikgu apa cikgu nak, mesti cikgu cakap "cukuplah tuan puan doakan saya" hahaha. nanti kalau minta minta, kena kecam tak ikhlas.

Terima kasih sudi membaca.

2 ulasan:

  1. Do this hack to drop 2 lbs of fat in 8 hours

    At least 160k women and men are using a simple and SECRET "liquids hack" to drop 1-2lbs every night as they sleep.

    It's easy and works every time.

    Here are the easy steps for this hack:

    1) Get a drinking glass and fill it with water half glass

    2) And now use this strange HACK

    you'll become 1-2lbs thinner as soon as tomorrow!

    BalasPadam
  2. Did you know there is a 12 word sentence you can communicate to your man... that will trigger intense feelings of love and impulsive attraction for you deep inside his heart?

    Because hidden in these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's impulse to love, look after and look after you with his entire heart...

    12 Words Will Trigger A Man's Love Response

    This impulse is so built-in to a man's brain that it will drive him to work better than before to build your relationship stronger.

    As a matter of fact, fueling this influential impulse is absolutely binding to getting the best ever relationship with your man that as soon as you send your man one of these "Secret Signals"...

    ...You will immediately find him expose his heart and soul for you in a way he never experienced before and he'll see you as the one and only woman in the galaxy who has ever truly interested him.

    BalasPadam