Isnin, 22 Mac 2021

Stress

 Keseronokan bekerja sebagai seorang guru sudah dinodai oleh kerja yg remeh temeh dari pejabat pendidikan yg menuntut terlalu banyak paperwork. Tahun ini saya rasa the worse dlm Perkhidmatan saya selama 34 tahun menjadi guru. Setiap sektor memberi tekanan kpd guru di sekolah kerana mengejar KPI masing masing. 

Cikgu di sekolah macam lembu di cucuk hidung. Terpaksa akur dgn setiap permintaan paperwork dengan date due masing masing. Semua mau didokumentasikan. Cikgu sekolah menjadi kilang utk memproses permintaan setiap sektor. Jadi bagaimana nak menghasilkan kemenjadian murid kalau guru asyik bertaklimat, bermesyuarat, berbincang, berdialog Prestasi untuk mencari idea dan bahan untuk melunaskan permintaan dari pejabat yg semua permintaan ada due date masing masing. 

Semakin canggih alat telekomunikasi semakin sering kita terima Whatsapp yg tidak mengira masa kualiti cikgu bersama keluarga. Anytime ada saja job di kirim dlm Whatsapp. Mau tidak mau kerana sudah di cucuk hidung macam lembu kita mesti respon dan ambil tindakan selanjutnya terhadap job yg di kirim dlm Whatsap. Makin banyak sektor makin banyak permintaan itu ini yg perlu diambil tindakan. Masing masing beri job pada cikgu. Kita sekolah kecik, guru guru cukup terbeban dgn situasi kerja segini. 

Di sekolah sudah cukup banyak peranan yg perlu dimainkan. Come on lah cikgu bukan robot. Cikgu manusia yg perlu masa utk berehat. Jangan suruh jadi kerani yg perlu menaip dan mendokumentasi tugasan yg berbagai. Biar lah cikgu jadi guru yg mengajar. Bukan jadi kerani utk bereskan paperwork yg punya due date berbagai. Kembalikan suasana mengajar kami seperti tahun 80an dan 90an dulu. Ramai murid telah menjadi penjawat awan yg berpangkat tinggi. 

Kemenjadian murid menjadi manusia berguna pada keluarga dan Negara. Kami fokus pada pengajaran dalam kelas utk kemenjadian murid. Zaman sekarang otak cikgu sudah bercabang macam ranting pokok. Tak dapat fokus pada PdP macam dulu lagi. Kemenjadian murid entah ke mana arah tujuannya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan