Sabtu, 1 Mei 2021

Covid india

 *Keadaan semasa di Delhi India dari kaca mata isteri seorang diplomat.* Copy and paste.



Bismillahirrahmannirrahim...


Pembuka kata Salam Jumaat dan Alhamdulillah, kami sihat pada yang bertanya khabar kami secara PM, bertanya secara VC, bertanya dalam postings Yang dalam FB setakat ni. Dan pada yang tak bertanya pun kami announce kami sekeluarga sihat walafiat dan masih dlm keadaan terkawal.

.

Tulisan hari ni adalah jika ini Ramadhan terakhir buat kami... Kerana, keadaan di luar mengikut local news, WHO, BBC, even di Malaysia TV AlHijrah ada buat laporan khas tempoh hari selain other TV stations and local newspapers reporting about this COV19 Crisis India. Yes it is very worrying. Not just for the living but for the dead too. Cremations for the dead (Hindus) are everywhere now, lain2 agama kami tak tahu maybe dah jadi pembakaran umum utk semua yg mati di sini. Cuaca mendung akibat banyak pembakaran berlaku di luar sana. Udara mungkin jadi tercemar. Frankly speaking, mulai smlm hingga pagi ini saya mula batuk² dan dada terasa sempit. Tapi saya cuba utk tidak memikirkan yang buruk². These crisis are being recorded and witnessed by the nation and around the world. Tapi kami masih di dalam compound HCM. Ye kami dah berkurung dalaman setakat ni sebulan lebih dah kerana too afraid to expose to the outside world. Food stocks ordered frm kuli aje. We don't simply expose ourselves unless our husbands need to go to the bank. Ade yang mulai risau takut virus carried by airborne now. Hari ni Delhi reported 395 deaths dari beratus ribu kes active Cov19 ye. Nisbah kadar 1:3 akan confirm positif case setakat ni.

.

Kenapa semua ni berlaku? Sebab orang² di sini mula melakukan aktiviti seperti biasa. Mass gatherings berleluasa (tiada social distance) dan kemudian double mutation virus didapati semakin mengganas. Ini buka auta ye, ini fakta. Sekolah² di sekitar sebelum ini telah nampak tranding jangkitan dari oramg dewasa kpd anak² kecil seawal umur 1 thn. Yang dewasa toksah cakaplah keluar bekerja, atau melalu aktiviti sosial yang tidak terbendung kemudian balik menjangkit kepada pasangan di rumah masing² dan simptom mereka mulai dengan batuk², susah bernafas, sakit urat, hilang selera, deria dan bau dan kemudian demam panas yang tidak kebah. Saya bercakap melalui pengalaman. Saya turut membantu 2 keluarga lain dimana isteri mereka dijangkit Cov19 ini. Sungguh kesian. Saya hanya dapat bantu memasak selama 2 minggu berturut (bayangkan masak mcm catering in stages) & saya juga terkesan kerana anak sendiri dijangkit virus ini. Hanya kami yang melalui situasi ini akan faham. 

.

Pesan kami pada semua di Malaysia atau di mana sahaja anda berada, jangan ambil mudab atau cakap besar bila hal jangkitan virus ini tidak berlaku pd anda atau keluarga anda. Virus ini makhluk kecil yang dihantar Allah sebagai ujian utk kita agar beringat dan ambil iktibar. Kejadiah di negara India (no 2 kes tertinggi di dunia dan merebak paling cepat di dunia) telah menimbulkan kegelisahaan/kerisauan/ketakutan pada para saintis dan pakar perubatan. Director WHO sendiri menganggap kes di India ini adalah sangat membimbangkan. Banyak ahli kedutaan di sekeliling kami audah dijangkiti juga dan proses evakuasi telah bermula. Tapi kami, Wallahualam. Saya tak tahu nak komen apa. Kami hanya ikut perintah. Jika dievakuasi kami balik, tapi jika Kerajaan Malaysia rasa tidak perlu, kami stay. Kalau tanye saya apa rasa..Saya dan suami tak rasa apa pun. Suami dah dilatih utk menghadapi situasi begini terutamanya PTD. Dia tiada komen. Sebagai isteri saya redha. Anak² pun terima apa sahaja yang berlaku di keliling mereka. Apa pun Kerajaan India sekarang ini sudah mula menasihatkan kami semua memakai double layer masks jika berada di luar dan jika masih takut mask juga digalakkan pakai di dalam rumah. Crazy? Bukan. Inilah realiti kami sekarang di Delhi (states paling tinggi kes Cov19 di India), Mumbai no 2 dan lain2.

.

Ramai yang minta saya share gambar² crisis di sini. Saya hanya dpt share sedikit cuma bukan dari lensa kami sendiri. Melalui info Defense dan Agensi2 lain di sini saya titipkan. Apa pun, sedikit pun ucapan atau pertanyaan khabar anda kepada kami sudah buat kami rasa seronok kerana masih ade yang ingat kami di sini. Bukan niat utk buka pekong hal krisis di sini tapi saya share supaya anda semua buka mata pd apa yg sedang berlaku di sini sopaya yang di Malaysia ambil iktibar. Jangan seronok utk berjumpa², keluar dan bergaul tanpa ada SOP.

.

Salam sayang dan itu sahaja coretan saya untuk hari ini.


New Delhi, India

17 Ramadhan 1442H.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan