Isnin, 31 Oktober 2022

Sihat cara nabi

 Rekod Tahun 1981 


Hari ni datang satu patient berumur 78 tahun , Lahir pada tahun 1944 .. 


Nurse letak rekod pesakit atas meja ..

“ Doktor , Ada patient “ balas nurse


Aku tengok kad rekod ni .. Punya lah tebal 😂


Aku belek balik rekod dia , Dia mula datang ke klinik ni sejak .. Tahun 1981 . Aku pun tak lahir lagi masa tu 😂 Interesting ! Sangat teruja. 


Uncle wong , Datang ke klinik , Sihat berjalan , Cumanya ada masalah hypertension , Datang untuk follow up saja . Not so bad 140/80 untuk umur 78 tahun .. Fuhhhhh…


Untuk orang yang berumur 78 tahun , Jalan laju macam orang muda .. Memang membuatkan aku teruja..


So bila dapat patient macam ni , Memang aku lagi kuat berborak. 


Tak ada diabetis , Tak pernah buat by pass cardiac surgery , Jarang masuk ward .


Pada aku ini adalah satu nikmat , Satu kekayaan , Kekayaan dari segi kesihatan


Aku pun tak puas hati , Aku check satu badan .


Penglihatan Mata Normal , Cuma ada guna correction lense untuk membaca sahaja .


Udara yang masuk ke paru paru lancar . 

Ritma jantung cukup cantik selari dengan degupan nadi .


Paling aku amaze , Dia punya lutut . 

Lutut dia tak ada lansung “ Krak krukk” 

Bermakna pelapik lutut dia masih cantik . Tak ada knee osteoarthritis .


Tak macam orang berumur 78 tahun .


Aku puji la lutut dia ..


dia terus bangun , Dia showcase dekat aku ..


Dia terus mencangkung lepas tu diri ..


“ See .. i boleh cangkung .. no problem punya “ balas uncle wong


“ Ok ok stop..” Balas aku 

Aku pulak yang seram tengok dia mencangkung 😂


“ So uncle wong , Tell me your story , Macam mana u jaga badan ? tanya aku


So uncle wong pun kasi aku beberapa amalan dia ..


1-  Jangan pening cari wang


Kata uncle wong , Hidup ni memang kena berusaha , Kerja untuk cari duit . Tapi kalau tak dapat macam mana yang kita nak , Kita kena terima dengan hati terbuka , Anggaplah bukan rezeki kita . Jangan pening kepala . Teruskan usaha macam biasa .


“ I ada ramai kawan , Hari2 pening cari wang , Sudah masuk umur 65 , sudah nyanyok .. Tapi tak kaya pun ..” balas uncle wong tergelak 😂


Main point dia - Benda tak perlu stress jangan buat stress


2 - Happy


Uncle wong cerita , Lebih 60 orang kawan2

yang dah meninggal . Kebanyakkan nya menjalani hidup dengan stress . Mereka tak faham apa itu Happy . Mereka rasa hanya duit sahaja boleh jadi kan hidup seseorang itu happy .


“ haiyaaa Ini hidup bukan lama sangat , U mau hari 2 sakit kepala apa bikin ?” Balas Uncle wong


3- Walk Daily


“ i  dari muda sampai sekarang , I memang suka jalan punya … Satu hari i mesti mau jalan 5000 step .. U ingat i sudah tua tak tau apa itu 5000 step ka ? Tahun 1970 lagi sudah ada kempen berjalan 5000 step sehari tau ..” Balas Uncle wong


Wah .. rupanya kempen berjalan 5000 step sehari ni bukan benda baru , Sejak tahun 1970 an lagi sudah ada kempen fitness ni eh .. 


4- Dont Rush


Dont rush apa yang aku nak sampai kan , Buat segala aktiviti dengan tertib . 


“ I selalu tidur jam 10 malam , Pagi jam 5 sudah bangun .. Kalau i bangun tidur  , I buka mata dulu .. kemudian i duduk 5 minit , I practice breathing exercise … Lepas tu baru i berdiri ..” Balas mr wong 


So aku ulas skit apa maksud mr wong ni dari sudut medical .


“ Orthostatic Hypotension “ keadaan di mana , Bila dalam keadaan baring atau duduk , Kita terus bangun tergesa gesa/ Mengejut  menyebabkan tekanan darah kita jatuh menjunam . Menyebabkan pening kepala , Mabuk dan sebagainya .


Apa yang uncle wong ni buat , sebelum terus bangun , Dia duduk dulu , untuk pastikan circulation tekanan darah berada pada tahap optimum sebelum bangun .


5 Sugar is our enemy


Semua orang tahu kan , Gula ni kalau ambik dengan berpada boleh jadi kawan .


Tapi kalau 24 jam kau mentedarah gula , Off course lah jadi lawan . 


Tak payah la aku cerita panjang .. Semua orang tahu keburukan gula


6 ) Berhenti sebelum kenyang


Uncle wong kita ni chinese .. Tapi cara dia makan macam nabi . Berhenti sebelum kenyang .


“ i suka kunyah makanan banyak kali , Sampai dia betul2 kecik .. dan I tak suka makan kenyang2 , i akan stop bila i rasa cukup ..” Balas Uncle wong


Kunyah makanan banyak kali pun cara nabi . 


Dia tak ada pantang bab makanan , Sebab dia memang seorang yang foodie . Tapi dia sentiasa amalkan berhenti sebelum kenyang .


Dia makan , Tak kenyang lagi dah stop . 

Kita kalau start makan , esok pun belum tentu stop . Bila nak stop nye ni ? 😂


So last tu aku tanya


“ Mana uncle belajar ini semua ?” Tanya aku


“ Dulu i ada sorang kawan , Nama ismail .. Dia kata .. Kalau i mau sihat , I kena ikut cara nabi .. Dia lah ajar i semua ini … i Ikut cara nabi u laa.. “ 

Balas uncle wong tersenyum 


Apa yang islam dan nabi ajarkan tu , Adab makan , Adab jaga diri .. semua dah ada .


Non muslim jugak yang praktikan ..


Setepek kena dekat muka aku .. ambik kau ..

Rasainnnn.. 😂 Lemahhhh!


Kredit Dr. Yazeed FB

Tiada ulasan:

Catat Ulasan