Rabu, 5 Oktober 2022

Solawat

“Ekau ni bodoh!” 


Terperanjat bukan main bila ada seorang mak cik tua cakap macam tu pada saya. Saya tanya elok-elok tapi sesuka hati dia bodohkan saya.

.

.

Hari ni saya nak kongsi satu cerita yang beri kesan besar pada diri saya. Ilmu emas yang inshaAllah saya akan ingat sampai bila-bila.


Pernah satu hari saya naik motor sampai ke satu tempat di Negeri Sembilan. Konvoi ramai-ramai geng motor. Kalau tak silap dalam tahun 2000 ke 2002 macam tu. 


Kami lalu satu jalan yang agak sunyi. Kiri kanan penuh hutan. Jalan tu jalan utama la juga, tapi sesekali saja kenderaan lalu.

.

.

Dari jauh, nampak ada satu gerai jual air tebu. Saya perlahankan moto dan singgah hilangkan dahaga. Kawan-kawan yang lain juga ikut singgah. 


Masa tunggu air siap dibungkus, saya perasan ada sorang mak cik tua jual pisang.


Saya pun tanya, “mak cik berapa pendapatan makcik jual pisang ni?”


Mulanya setakat nak berbasa basi. Tapi tak tahu kenapa tiba-tiba, nak sangat tahu hasil jualan mak cik tu. Membuak-buak dalam hati.


Ya lah, berniaga pisang gerai kecik. Tepi jalan tengah hutan pulak tu. Berapalah sangat hasil jualan yang mak cik tu boleh dapat.


Mak cik tu jawab,


“Alhamdulillah, tak banyak. Boleh la…”


Biasalah kan, tuan puan. Orang melayu yang berniaga ni memang tak suka nak cerita jumlah jualan mereka. Tambah pulak pada orang yang tak kenal. Tak pasal-pasal kena rompak ke apa.


Tapi sebab saya tanya banyak kali, dia pun cakap juga.


“Alhamdulillah… kadang-kadang dapat 3000 sebulan. Kadang-kadang dapat 7,000 sebulan. Boleh la mak cik pergi umrah tiap-tiap tahun.”


Terperanjat saya dengar jawapan mak cik tu. Berniaga tengah hutan, tepi jalan macam tu. Kalau kat tengah KL ni boleh la saya percaya juga.

.

.

Saya pun tanya lagi,


“Mak cik, apa amalan mak cik sampai boleh dapat duit banyak macam tu?”


Apa mak cik tu jawab,


“Ekau ni bodoh!”


Aduh, belum pernah lagi orang cakap bodoh macam tu pada saya. Suka hati dia saja cakap macam tu. Tapi saya senyum sajalah pada mak cik tu. Orang tua-tua kan..


Dengan penuh yakin mak cik tu cakap,


“Ekau ni bodoh! Ekau selawat ja lah pada Rasulullah SAW. Kalau ekau selawat sekali, Allah akan selawat 10 kali. Kalau Allah dah selawat 10 kali pada ekau, mustahil pada hari tu ekau akan jadi orang kecewa. Mustahil Allah akan jadikan kau gagal. Mustahil ekau akan sedih pada hari tu.”


Allahuakbar. Macam kena lempang-lempang saja saya rasa waktu tu. Bertubi-tubi kata-kata mak cik tu masuk ke dalam hati. Macam bagi tazkirah pada saya pun ada. Syarah satu hadis nabi,


“Sesungguhnya barangsiapa yang berselawat ke atasku dengan satu selawat, maka Allah SWT akan berselawat ke atasnya dengan sepuluh selawat.” (Riwayat Muslim)


Saya betul-betul hairan dengan mak cik. Selama ni saya sendiri tak pernah dapat pelajaran macam tu. Keyakinan mak cik tu pada hadis nabi yang ni sangat kuat. Masha Allah.

.

.

Tuan puan, apa pelajaran penting yang saya dapat?


Saya belajar ilmu YAKIN.

Hari ni ramai orang tinggi ilmu agamanya. Tapi ada satu perkara yang kurang. 


Apa dia? 

YAKIN KEPADA ALLAH SWT.


Betul tuan puan. 


Kita kurang yakin pada Allah. 

Kita kurang yakin pada kekuasaan Allah. 

Pada kebesaran Allah. 

Pada kasih sayang Allah. 


Sebab tu kita payah nak ikut perintah Allah. 

Kita hidup sesuka hati tak ikut panduan yang Allah bagi serta cara hidup yang nabi ajarkan.


Siapa Allah?

Allah Tuhan yang Memiliki alam. Bila dah namanya Milik Dia, segala yang berlaku adalah di bawah kuasa dan aturan Allah.

.

.

Tuan puan,

Bila Allah dah selawat pada kita, maknanya dia membuka pintu kebaikan yang sangat banyak pada kita. Mustahil kita hidup susah. Mustahil kita akan kecewa. Mustahil kita akan sedih dan duka cita. Mustahil…


Siapa pula Rasulullah?


Baginda adalah manusia pilihan yang Allah utus untuk jadi teladan dan ikutan bagi umat manusia. Apa nabi cakap kena ikut. Apa nabi larang kena tinggal. Sebab apa yang nabi amal dan sebut, semuanya dari Allah SWT.


Allahuakbar! 

.

.

Tuan puan, jom pujuk hati. Banyakkan selawat pada nabi.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 


Banyakkan selawat. Bukan sekadar lafaz di lidah. Tapi kita selawat dengan penuh keimanan pada Allah dan rasul.


Allah adalah Tuhan dan Rabb kita.

Nabi Muhammad saw adalah utusan dan teladan yang perlu kita ikuti.


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ 


Sama-sama kita amalkan.

.

.

#UstazHanafiMalek

Tiada ulasan:

Catat Ulasan