Sabtu, 11 November 2023

Merit

 Sebenar kebykn guru kurang membudayakan PAK 21, wlupun tlh ditatarkan, dibugarkan, dimantapkan. Guru jugaklah yg masih suka menggunakan cr tradisional (bukan semua yer), byk pendekatan kaedah pengajaran yg tlh dikeluarkan oleh Kementerian BPK, BPG dll sbg panduan utk membantu guru melaksanakan PdP mengikut arus peredaran semasa murid2 sekrg. 

Sepatutnya guru blh memilih mana2 kaedah yg dirasakan sesuai mengikut tahap keupayaan murid. Bkn utk membebankan ttp memudahkan guru sebenarnya. Guru yg betul2 komited & rajin jer yg dpt meningkatkan kecemerlangan pljr. 

Perkara ini sebenarnya hnya berlaku didlm bilik darjah.. X perlupun kelas tambahan atau bengkel teknik menjawab soalan sekira semuanya sudah diaplikasikan didlm kelas. Kelas tambahan blh sekiranya kita byk tertinggal kelas atas sbb tugasan lain yg perlu dicover semula.  

Headcount sebenarnya ada kebaikannya jika betul2 cikgu mengaplikasikannya dn fhm tujuan HC. Tetapi cikgu sendiri yg merasakan itu bebanan sbb mrk sendiri x fhm kenapa perlu adanya headcount setiap murid. Drp analisis HC blh buat intervensi berfokus.. Drp HC juga blh melihat kpd analisis item. 

Sbb itu sy kata kita perlu rajin supaya ank2 didik kitapun rajin minat terhadap mata peljrn kita..sekadar pandangan. Jgn kita hnya tahu utk menuding jari org itu x betul org ini x betul.. Kita x duduk ditempat mrk kita x tahu bgmana tugas2 mrk.. 


Yg penting fikirkan tentang ank2 murid didepan kita yg kita tatap hr2 adakah mrk fhm apa yg kita ajar.. sama ada drp segi pengetahuan, kemahiran dan nilai.  Kita yg plg dekat dgn mrk, apa intervensi yg perlu dibuat utk mrk jika mrk masih x blh menguasai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan