Khamis, 8 September 2011

puasa 6


http://ustazazhar.net/v01/   
Persoalan Sunat Sebelum Qadha & Qadha campur Sunat
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على رسوله الأمين، وعلى آله وصحبه أجمعين.
Ibadah puasa adalah suatu amalan mulia yang amat digalakkan oleh Islam. Selain puasa fardhu Ramadhan, umat Islam juga boleh melakukan ibadat puasa sunat di luar bulan Ramadhan.
Ada puasa sunat yang bersifat mingguan (seperti berpuasa pada hari isnin dan khamis), puasa bulanan (tiga hari dalam sebulan) dan puasa tahunan (hari Arafah, ’Asyura’ dan enam hari dalam bulan Syawal).
Puasa adalah satu ibadah yang besar keutamaannya. Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah sallallahu’alaihiwasallam bersabda, Allah subhanahu wata’aala berfirman (dalam hadis Qudsi):
(( كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إِلا الصِّيَامَ؛ فَإِنَّهُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ… وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ )) رواه مسلم.
Maksudnya: “Setiap amal manusia adalah untuk dirinya kecuali puasa, ia adalah untuk-Ku dan Aku memberi ganjaran dengan (amalan puasa itu).” (Rasulullah menjelaskan): “Demi Allah yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, nafas orang yang berpuasa adalah lebih harum di sisi Allah berbanding wangian kasturi.” [Sahih Muslim no: 1151]
Selain hadis di atas, terdapat banyak hadis lain yang menerangkan keutamaan puasa sunat.
Abu Said Al-Khudri ra berkata: Rasulullah saw bersabda:
(( مَنْ صَامَ يَوْمًا فِي سَبِيلِ اللهِ بَعَّدَ اللهُ وَجْهَهُ عَنْ النَّارِ سَبْعِينَ خَرِيفًا )) رواه البخاري.
Maksudnya: “Sesiapa yang berpuasa satu hari pada jalan Allah, nescaya Allah swt menjauhkan mukanya dari api neraka selama 70 tahun”. [Sahih Al-Bukhari no: 2840]
Di antara puasa sunat ialah puasa enam hari pada bulan Syawal. Bersempena dengan bulan Syawal ini, artikel ini akan membincangkan tentang puasa sunat ini.
Dalil Puasa Sunat Enam Syawal
Abu Ayyub Al-Ansari ra berkata: Rasulullah saw bersabda:
(( مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ)) رواه مسلم.
Maksudnya: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun.” [Sahih Muslim hadis no: 1164].
Di dalam hadis ini Rasulullah saw menyatakan bahawa puasa enam hari selepas bulan Ramadhan akan diganjari pahala seolah-olah berpuasa selama setahun.
Para ulama’ menghuraikan rahsia di sebalik ganjaran tersebut dengan mendatangkan dalil bahawa setiap amalan kebaikan manusia akan diganjari sebanyak 10 kali ganda. Puasa 30 hari di bulan Ramadhan diganjari sebanyak 300 hari, manakala puasa 6 hari di bulan Syawal pula diganjari dengan 60 hari. Jika dikira jumlahnya ialah 360 hari, ia hampir menyamai jumlah hari di dalam setahun sebanyak 360 hari. Sesungguhnya Allah swt maha berkuasa untuk memberikan ganjaran sebanyak mana yang dikehendaki-Nya.
Hikmah Puasa Sunat Enam Syawal
Sebenarnya puasa enam hari ini mempunyai beberapa hikmah yang tertentu dari sudut kesihatan manusia itu sendiri. Puasa selama sebulan penuh di bulan Ramadhan antaranya menyebabkan sistem percernaan di dalam badan berehat seketika di waktu siang selama sebulan. Kedatangan bulan Syawal pula menyebabkan seolah-olah ia mengalami kejutan dengan diberikan tugas mencerna pelbagai makanan pada hari raya dan hari-hari selepasnya. Oleh kerana itulah, puasa enam ini memberikan ruang kembali kepada sistem pencernaan badan untuk berehat dan bertugas secara beransur-ansur untuk kebaikan jasmani manusia itu sendiri.
Selain dari itu, sebagai manusia yang menjadi hamba kepada Allah swt, alangkah baiknya seandainya amalan puasa yang diwajibkan ke atas kita di bulan Ramadhan ini kita teruskan juga di bulan Syawal walaupun sekadar enam hari. Ini seolah-olah menunjukkan bahawa kita tidak melakukan ibadat puasa semata-mata kerana ia menjadi satu kewajipan tetapi kerana rasa diri kita sebagai seorang hamba yang benar-benar bersunguh-sungguh untuk taqarrub kepada tuhannya. Kerana itulah kata ulama’: “Betapa malangnya orang yang hanya mengenal Allah pada bulan Ramadhan, sedangakan pada bulan lain Allah swt dilupai”.
Hukum Puasa Sunat Enam Syawal.
Hukumnya adalah sunat. Berkata Imam An-Nawawi rh: “Hadis ini jelas menjadi dalil bagi mazhab Imam al-Syafi’e, Imam Ahmad, Daud dan ulama’ yang sependapat dengan mereka bahawa disunatkan berpuasa enam hari (pada bulan Syawal).
Imam Malik dan Imam Abu Hanifah pula menganggap hukumnya makruh. Sebabnya kerana bimbang orang ramai akan menyangka ia adalah sebahagian dari puasa Ramadhan (yang wajib hukumnya) padahal ia bukanlah dari puasa Ramadhan.” [Syarah Sahih Muslim 8/56]
Bilakah Dimulakan Puasa Sunat Enam Syawal?
Puasa sunat enam Syawal paling awal dimulakan pada 2 Syawal. Ini kerana tarikh 1 Syawal adalah hari Eidil Fitri dan kita dilarang dari berpuasa pada hari tersebut. Abu Hurairah ra berkata:
( أَنَّ رَسُولَ اللهِ r نَهَى عَنْ صِيَامِ يَوْمَيْنِ: يَوْمِ الأَضْحَى، وَيَوْمِ الْفِطْرِ ) رواه مسلم.
Maksudnya: “Nabi saw melarang puasa pada hari (Eidil) Fitri dan (Eidil) Adha.” [Sahih Al-Bukhari no: 1991].
Bagaimana Melaksanakan Puasa Sunat Enam Syawal?
Syarat dan adab bagi puasa sunat enam Syawal adalah sama seperti puasa wajib pada bulan Ramadhan.
Persoalan yang menjadi perbincangan di kalangan para ulama’ ialah:
1- Adakah ia dilaksanakan secara berturut-turut selama enam hari atau secara terputus?
Pandangan yang lebih tepat adalah ia boleh dilakukan secara terputus (tidak berturut-turut) asalkan jumlah enam hari dicukupkan sebelum berakhirnya bulan Syawal. Ini kerana apabila Rasulullah saw menganjurkan puasa sunat enam hari ini, baginda menyebut bulan Syawal secara umum tanpa memberi ketentuan hari-harinya. Maka puasa enam tersebut boleh dilaksanakan pada mana-mana hari dalam bulan Syawal asalkan bukan pada 1 Syawal dan bukan sesudah berakhir bulan Syawal.
Namun adalah lebih afdhal disegerakan pelaksanaan puasa enam Syawal berdasarkan umum firman Allah swt:
] وَسَارِعُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ [ [آل عمران: 133]
Maksudnya: “Dan bersegeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (ke arah mendapatkan) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa.” [Surah Aali Imran:133]
2- Melaksanakan Puasa Sunat Enam Syawal Sebelum Mengqadha Puasa Ramadhan
Wujud perbincangan di kalangan para ulama’, apakah dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal jika seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan yang belum diqadhanya? Perbincangan ini menghasilkan dua pendapat.
Pendapat Pertama: Boleh melakukannya, berdasarkan dalil bahawa Aisyah radhiallahu ‘anha pernah mengakhirkan hutang puasa Ramadhan yang perlu diqadhanya hingga ke bulan Sya’ban yang akan datang. Aisyah ra berkata:
( كَانَ يَكُونُ عَلَيَّ الصَّوْمُ مِنْ رَمَضَانَ، فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقْضِيَ إِلا فِي شَعْبَانَ. قَالَ يَحْيَى: الشُّغْلُ مِنْ النَّبِيِّ أَوْ بِالنَّبِيِّ r) رواه البخاري
Maksudnya: “Aku memiliki hutang puasa bulan Ramadhan. Aku tidak mampu mengqadhanya kecuali pada bulan Sya’ban.” Kerana sibuk (melayani) Rasulullah saw. [Sahih Muslim no: 1146. Sahih al-Bukhari, hadis no: 1950, penjelasan “kerana sibuk melayani Rasulullah saw” ialah penjelasan salah seorang perawi hadis yang bernama Yahya bin Sa‘id.]
Para ulama’ yang mengemukakan pendapat pertama berhujah, sudah tentu tidak mungkin isteri Rasulullah saw, yakni Aisyah ra, tidak melaksanakan puasa sunat enam Syawal. Pasti beliau melaksanakannya dan tindakan beliau yang mengqadha puasa Ramadhan pada bulan Sya’ban menunjukkan dibolehkan berpuasa sunat enam Syawal sekali pun seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan.
Pendapat Kedua: Tidak boleh melakukannya, berdasarkan hadis yang menganjurkan puasa sunat enam Syawal itu sendiri yang telah dikemukakan di awal risalah ini. Hadis tersebut berbunyi: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka seperti ia berpuasa sepanjang tahun.”
Rasulullah saw mensyaratkan “berpuasa Ramadhan” terlebih dahulu, kemudian barulah “mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal”. Ini menunjukkan puasa sunat enam Syawal hanya dilaksanakan sesudah seseorang itu menggenapkan puasa Ramadhannya. Jika ada puasa Ramadhan ditinggalkan, ia perlu diqadha terlebih dahulu. Kemudian barulah diiringi dengan puasa sunat enam Syawal.
Kalau diperhatikan secara teliti, pendapat yang kedua lebih rajih (kuat); Kerana ianya lebih menepati dalil puasa sunat enam Syawal itu sendiri. Selain dari itu, membayar hutang yang wajib hendaklah didahulukan dari memberi sedekah yang sunat. Ini disokong dengan ayat 133 surah Aali Imran yang dikemukakan sebelum ini, yang menganjurkan kita untuk menyegerakan amal kebajikan. Sudah tentu amal yang wajib lebih perlu disegerakan daripada amal yang sunat.
Namun, sekiranya seorang itu tidak berkesempatan (disebabkan keuzuran) untuk melakukan qadha kemudian berpuasa enam dan dia berkeyakinan akan sempat mengqadhakannya sebelum Ramadhan tahun berikutnya, maka pendapat yang pertama boleh diterima, berdasarkan apa yang dilakukan oleh Aisyah ra.
Menurut Imam An-Nawawi rh, Mazhab Malik, Abu Hanifah, Asy-Syafie, Ahmad dan jumhur salaf dan khalaf mengatakan: “Qadha puasa Ramadhan bagi mereka yang berbuka kerana uzur seperti kedatangan haid dan musafir, maka kewajipan mengqadhanya adalah secara bertangguh (’ala at-tarakhi), tidak disyaratkan qadha terus apabila boleh melakukannya”. [Syarah Sahih Muslim 8/22].
قال النووي في شرح مسلم: “وَمَذْهَب مَالِك وَأَبِي حَنِيفَة وَالشَّافِعِيّ وَأَحْمَد وَجَمَاهِير السَّلَف وَالْخَلَف: أَنَّ قَضَاء رَمَضَان فِي حَقّ مَنْ أَفْطَرَ بِعُذْرٍ كَحَيْضٍ وَسَفَرٍ يَجِب عَلَى التَّرَاخِي، وَلا يُشْتَرَط الْمُبَادَرَةُ بِهِ فِي أَوَّل الإِمْكَان.”
Menurut Al-Khatib Asy-Syarbini: “Sesiapa yang tertinggal puasa Ramadhan, sunat dia mengqadhakannya secara berturut-turut dan makruh bagi orang yang ada qadha Ramadhan melakukan puasa sunat”. [Mughni Al-Muhtaj 2/181 cet, Darul Kutub Al-Ilmiah, Beirut].
3- Menggabungkan puasa qadha dan puasa enam
Di antara persoalan yang sering timbul sekitar puasa enam ialah adakah harus menggabungkan di antara dua puasa iaitu puasa qadha dan puasa enam hari di bulan Syawal. Adakah diganjari dengan kedua-dua pahala tersebut dengan puasa yang satu?
Persoalan ini berlaku khilaf di kalangan ulama’, sebahagiannya yang berpendapat tidak boleh mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardhu yang lain atau dengan puasa sunat yang lain, sekiranya dilakukan maka puasanya itu tidak sah, tidak bagi yang fardhu dan tidak bagi yang sunat.
Ada dikalangan ulama’ Syafi’iyyah berpendapat bahawa ganjaran puasa enam tetap akan diperolehi apabila seseorang berpuasa qadha sekalipun ia tidak berniat menggabungkan kedua-duanya, namun pahala yang diperolehi kurang daripada seorang yang berpuasa kedua-duanya secara berasingan. [Lihat:  Hasyiah Asy-Syarqawi ‘Ala Tuhfah At-Tullab 1/428, cet, Darul Ma’rifah, Fatawa Al-Azhar 9/261 Al-Maktabah Asy-Syamilah]
Al-Khatib Asy-Syarbini berkata: “Jika seseorang berpuasa qadha atau puasa nazar atau puasa sunat yang lain di bulan Syawal, adakah dia mendapat pahala sunat (Syawal) atau tidak? Saya tidak mendapati pendapat ulama’ yang menyebut tentangnya, dan yang zahirnya adalah dapat pahala tersebut (pahala puasa yang diniatinya). Namun, dia tidak mendapat pahala sebagaimana yang disebut oleh hadis yang menerangkan tentang kelebihan puasa enam tadi, khasnya mereka yang tertinggal puasa Ramadhan kemudian berpuasa pada bulan Syawal. Ini kerana mereka tidak memenuhi maksud hadis tersebut (menyempurnakan puasa Ramadahan kemudian diikuti dengan puasa enam)”. [Mughni Al-Muhtaj 2/184 cet, Darul Kutub Al-Ilmiah, Beirut]
Setelah dikaji, pandangan ulama’ yang membolehkan puasa dua dalam satu ini, tidak bersandarkan mana-mana dalil al-Qur’an dan al-Sunnah. Mereka juga mengatakan amalan ini hanya mendapat pahala kerana kebetulan berpuasa qadha dalam bulan Syawal, sama seperti pahala sunat tahiyyatul masjid dengan solat fardhu (orang yang terus melakukan solat fardhu apabila masuk ke dalam masjid akan mendapat juga pahala sunat tahiyyatul masjid). Wallahu a’lam.
Oleh itu, lakukanlah dua ibadat puasa ini (fardhu dan sunat) secara berasingan, kerana sebagai seorang hamba yang tunduk kepada Allah SWT, memperbanyakkan amalan taqarrub dengan memisahkan di antara yang menjadi kewajipan dengan yang menjadi galakan (sunat) tentulah lebih menunjukkan kesungguhan diri sebagai seorang hamba yang mencari keredhaan Tuhannya. Ini juga lebih berhati-hati (ahwat) dalam ibadat, serta melakukan ibadat dengan yakin adalah lebih utama (aula), kerana ada pendapat ulama’ mengatakan tidak boleh mencampurkan niat puasa sunat dengan puasa fardhu yang lain atau dengan puasa sunat yang lain.
Sebagai kesimpulan, puasa sunat semata-mata kerana Allah (bukan kerana sakit atau ingin berdiet) mempunyai kelebihan yang besar di sisi Allah swt dan sangat digalakkan oleh Rasulullah saw.
Sebagaimana yang diketahui semua amalan sunat adalah sebagai penampal kepada mana-mana kekurangan dalam amalan fardhu. Puasa enam hari pada bulan Syawal ini pula thabit dari sunnah Rasulullah saw. Sepatutnyalah kita mengambil peluang ini untuk berpuasa enam hari pada bulan Syawal.
Sempurnakan dahulu qadha beberapa hari yang tertinggal, kerana kita tidak tahu apakah hayat dan kesihatan yang ada akan berterusan sehingga kita dapat menunaikannya di masa hadapan.
Bagi orang yang tidak sempat melakukan puasa sunat kerana sibuk dengan puasa wajib diharapkan Allah swt akan memberi ganjaran berdasarkan niat dan azamnya. Sebagaimana sabda Nabi saw:
(( إِذَا مَرِضَ الْعَبْدُ أَوْ سَافَرَ كُتِبَ لَهُ مِثْلُ مَا كَانَ يَعْمَلُ مُقِيمًا صَحِيحًا )) رواه البخاري.
Maksudnya: “Apabila seorang hamba Allah sakit atau musafir (beliau tidak dapat melakukan amalan yang biasa dilakukannya) maka dituliskan baginya pahala seperti amalan yang biasa dilakukannya sewaktu tidak bermusafir dan sewaktu sihat” [Sahih Al-Bukhari no. 2834]
Semoga kita semua diberi taufiq dan hidayah oleh Allah swt ke jalan yang di redhai-Nya serta dapat melaksanakan ibadah puasa enam hari di bulan Syawal ini dengan sempurna. Seterusnya kita dimasukkan ke dalam golongan orang yang mendapat kejayaan dunia dan akhirat. Aamin.
وصلى الله على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليما إلى يوم الدين.

Rabu, 7 September 2011

T-shirt 1Mesia?

Oleh ALHUSSEYN

Mustahil, mustahil! Mana mungkin 7 pasukan peninjau merekomenkan anggota misi bantuan kemanusiaan Putera 1 Malaysia supaya hanya pakai 't-shirt' 1Malaysia sahaja ditempat yang sedang bergolak dengan peperangan saudara dan bukan pakai jaket kalis peluru semasa menjalankan tugas misi di Somalia!!

Betulkah hanya dengan t-shirt 1Malaysia sudah mematuhi SOP? Begitulah yang cuba ditekankan oleh Kapten Putera 1Malaysia yang sedang dikecam hebat kerana cuai dalam mengambil langkah keselamatan yang sewajarnya. Kelakar betul kau Azeez...Lihatlah gambar atas tu, wartawan asing lengkap berpakaian jaket dan helmet kalis peluru.

"Mereka memberitahu kami apa yang kami perlu lakukan, apa yang kami perlu pakai dan apa yang kami tidak boleh pakai. Jadi kami mematuhi segala-galanya berdasarkan SOP (Prosedur Operasi Standard),” katanya kepada Bernama selepas menyertai program Helo Malaysia terbitan BernamaTV di sini malam tadi, sebagai penghormatan kepada jurukamera Allahyarham Noramfaizul Mohd Nor; kata Kapten Putera 1Malaysia , ikut laporan Bernama

Sebagaimana yang kita tahu, ramai penunggang motosikal terkorban dijalanraya walaupun mereka memakai 'crash helmet'. Tetapi itu bukan bermakna , para penunggang motosikal tidak perlu pakai helmet keselamatan. Pakai helmet keselamatan adalah SOP (Prosedur Operasi Standard) - piawaian keselamatan yang negara kita tetapkan bagi penunggang motosikal. Memakainya adalah sebagai langkah atau ikhtiar untuk keselamatan. Kalau sudah nak ajal juga, memang kita tidak boleh elakan.

 Antara pakaian kedua-duanya, yang mana satu lebih selamat dipakai di Somalia?

Tidak masuk akal sama sekali, pakai t-shirt 1 Malaysia merupakan pakaian SOP sebagaimana dakwaan Azeez tersebut. Akuilah kecuaian yang telah kau lakukan itu.

Lihat kenyataan CIJ yang mendesak pertubuhan-pertubuhan media Malaysia untuk memastikan bahawa orang-orang yang menerima tugasan ke kawasan konflik atau zon bahaya wartawan berpengalaman yang telah melalui persekitaran yang sesuai bermusuhan dan latihan kesedaran risiko dan mempunyai peralatan keselamatan yang perlu sebelum pergi pada tugasan ini

ada haiwan dalam bahaya....


Percayakah anda, ada banyak haiwan yang merbahaya, tetapi yang paling banyak menyebabkan kematian adalah nyamuk! Yes…Yang kecil itu jauh lebih merbahaya daripada yang besar.
Nyamuk
Kategori Haiwan Yang Paling Merbahaya Di Dunia
Yup! jangan terperanjat. Walaupun saiznya kecil, namun dianggarkan 2 hingga 3 juta orang kehilangan nyawa di seluruh dunia setiap tahun. Ia menyebarkan penyakit malaria, demam kuning, denggi dan virus West Nile serta beberapa jenis penyakit lain.
Hanya nyamuk betina yang mengigit manusia atau haiwan lain untuk mendapatkan darah sebagai bekalan makanannya.
Ular
Kategori Haiwan Yang Paling Merbahaya Di Dunia
Ada hampir 2,000 spesis ular yang dikenalpasti pakar haiwan setakat ini. Dan 450 jenis memiliki bisa. Daripada itu, 250 spesis memiliki biasa yang mampu membunuh manusia.
Dianggarkan antara 50,000 hingga 125,000 kematian disebabkan patukan ular berlaku setiap tahun.
Tips: Ular hanya menyerang apabila ia merasa terancam. Ia tidak akan keluar mencari manusia semata-mata dengan niat untuk mematuk. Jadi, jauhkan diri apabila terserempak dengan haiwan ini.
Kala Jengking
Kategori Haiwan Yang Paling Merbahaya Di Dunia
Sangat berbisa dan sangat hodoh! Hampir 1,500 spesis dikenalpasti dan 25 jenis memiliki bisa. Kematian yang dilaporkan melibatkan sengatan haiwan ini agak tinggi dan ia kerap terjadi kerana banyak klinik dan hospital tidak menyimpan anti-venom untuk bisa kala jengking.
Antara 800 hingga 2,000 kematian akibat kala jengking berlaku setiap tahun. Haiwan ini aktif pada sebelah malam.
Harimau
Kategori Haiwan Yang Paling Merbahaya Di Dunia
Haiwan yang tidak boleh dibawak main. Sekitar 800 kematian akibat serangan haiwan ini berlaku setiap tahun. Sikap manusia yang menceroboh kawasan harimau menyebabkan haiwan itu menjadi aggresif.
Harimau dan keluarganya seperti singa gunung pada masa ini banyak terdapat di kawasan seperti Afrika, Amerika Utara dan benua kecil India.
Andai terserempak, pakar menasihatkan agar kita jangan lari, kerana harimau akan menangkap kita dengan mudah andai kita lari. Tenung mereka terus ke dalam mata dan jangan pandang ke tempat lain. Jerit, baling batu dan kalau terpaksa, tumbuk hidung dan matanya. Kami di Mynewshub.my, mendoakan jangan ada sesiapa yang terserempak dengan haiwan ini.
Buaya
Menyerang pada kelajuan yang sukar diramal. Menyebabkan ratusan kematian dan adakalanya kematian yang tidak dapat dikesan. Akan mengendap di dalam air sebelum menyerang. Haiwan ini paling banyak dikesan berada di Afrika dan Australia.
Satu tips terpenting, jauhkan diri anda dari kawasan atau sungai yang sudah diketahui dikuasai haiwan pra-sejarah ini.
Gajah
Kategori Haiwan Yang Paling Merbahaya Di Dunia
Imejnya di mata umum ialah haiwan yang jinak. Namun, ia boleh menyerang dan membunuh tanpa sebarang amaran. Ada rekod penjaga gajah dibunuh gajah yang dijaganya selama 15 tahun. Berat haiwan ini boleh mencapai sehingga 6 tan, dan bayangkan kuasa memusnah yang ada apabila ia naik minyak.
sumber: http://mynewshub.my

Selasa, 6 September 2011

Merdeka dari siapa...????


Apabila tiba musim kemerdekaan satu peristiwa yang sering disebut-sebut dan dibangga-banggakan orang Melayu ialah peristiwa pembunuhan JWW Birch oleh Datuk Maharajalela dan kumpulannya di Pasir Salak, Perak. Inilah yang dikatakan lambang keberanian dan perjuangan orang-orang Melayu yang membenci British campur tangan dalam mencorakkan Tanah Melayu. Selain dari itu peristiwa Left. Adnan, Bukit Kepong dan Embun juga menjadi buah kebanggaan para pencinta kemerdekaan. Namun apakah jerih-perih calon-calon pejuang kemerdekaan ini benar-benar membawa kita kepada sebuah negara yang benar-benar merdeka? justeru Cikgu Hisham ingin mengajak para pembaca sekalian khasnya pencinta kemerdekaan Tanah Melayu untuk merenung dan memahami satu artikel. Mudah-mudahan kita mendapat pencerahan dari perangkap kejahatan sikafir British & USA.

mengapa negara2 penjajah membebaskan tanah2 jajahan mereka semua dengan serentak??

Penjajahan Mental dan Fizikal

Penjajahan pada mulanya adalah berbentuk fizikal dengan melakukan kekerasan kepada penduduk tempatan yang mana mereka mengerahkan kekuatan untuk membunuh dan merompak kekayaan yang ada. Negara penjajah ini tidak membawa apa-apa ideologi kecuali agama Kristian sahaja yang mereka anuti sebagai agama ritual semata-mata. Barangkali gambaran yang paling tepat bagi keserakahan Eropah adalah seperti yang digambarkan oleh sejarawan Amerika, Dagobert Runes, yang berkata,

“Penjajah-penjajah pada abad ke 15, 16 dan 17 menamakan diri sebagai pembawa berita gembira (Missionary) dan penjelajah, sebenarnya adalah perompak-perompak buas dan serakah yang menggunakan bendera salib pada haluan kapal serta tengkorak orang kulit hitam di atas tiang kapal. Para penjajah abad ke-18 dan 19 adalah pemburu hamba sahaya dan cita-citanya adalah untuk menyedut kekayaan dan berlumba-lumba memperolehi pasaran baru, mineral baru, ladang baru dengan cara yang tidak berperikemanusiaan” (Crosscut Through History, ms 111).

Setelah Revolusi Perancis, perubahan paradigma telah berlaku di sana dan ini meletakkan Barat maju selangkah kehadapan di dunia. Peningkatan taraf berfikir mereka ini telah mencetuskan Revolusi Perusahaan dalam permulaan abad ke 19, dan seterusnya telah membawa Barat ke satu ideologi yang mereka anuti, untuk mengembangkan cita-cita dan pengaruhnya. Penjajahan fizikal dan mental telah diterapkan di tanah-tanah jajahan mereka. Jevons mengungkapkan tentang dominasi British pada tahun 1865, katanya, 

Tanah pamah Amerika Utara dan Russia telah menjadi ladang jangung kita, Chicago dan Odessa ialah jelapang bijirin kita, Kanada dan Baltik hutan kita, Australia mengandungi kawasan ternakan biri-biri kita, Aregentina dan di bahagian Barat Prairie Amerika Utara terdapat kumpulan kerbau kepunyaan kita, Peru mengirim peraknya, dan emas dari Afrika Selatan dan Australia mengalir ke London; orang Hindu dan Cina menanam teh untuk kita, sementara kopi, gula dan ladang rempah kita kesemuanya berada di kepualauan Hindia. Sepanyol dan Perancis merupakan ladang anggur kita, dan Mediterrenean menjadi dusun buah-buahan kita, dan ladang kapas kita, yang selama ini berada di Amerika Selatan, kini diluaskan di mana-mana jua rantau dunia” (Paul Kennedy, Kebangkitan dan Kejatuhan Kuasa-Kuasa Besar, ms 200).

Penyebaran agama Kristian tidak penting lagi bagi mereka. Yang paling penting ialah Ideologi Kapitalis. Di negara kita sebagai contohnya, umat Islam dibenarkan bersembahyang, membina masjid tetapidoktrin sekular ditanamkan iaitu urusan politik mesti dipisahkan dari agama. Juga ditanamkan kepada kita bahawa British ini baik. Mereka datang ke sini untuk mengajar kita cara memerintah negara Moden. Penjajahan mental sebegini dapat melahirkan generasi yang berketururnan tempatan tetapi berfikiran Barat. Nampaknya British adalah antara negara yang paling berjaya dengan kaedah ini, sehingga sekarang negara di bawah jajahan British masih menyayangi bekas tuan mereka ini. Buktinya dapat kita saksikan melalui sokongan dan penglibatan mereka dalam aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh negara-negara bekas jajahannya yang digelar sebagai Negara-negara Komanwel.

Manipulasi Istilah Kemerdekaan

Jikalau umat Islam mengkaji sejarah dengan teliti dan mendalam, nescaya mereka tidak akan tertipu dengan slogan kemerdekaan yang dilaungkan oleh British. Penipuan ini dapat dilihat dalam beberapa peristiwa :-

i) British menggunakan laungan Kemerdekaan untuk menjatuhkan Khilafah diTurki.
ii) Peristiwa Kemerdekaan Balkan untuk melemahkan Daulah Islamiah.
iii) Kemerdekaan untuk melawan serangan Sosialis.
iv) Kemerdekaan oleh AS untuk menghancurkan pengaruh British dan sebaliknya.

Umat Islam adalah umat yang satu. Pada masa Inggeris dan Perancis ingin menghancurkan Daulah Islamiah, mereka telah memecahkan kesatuan mereka dengan usaha divide and rule (pecah dan perintah) yang dilakukan oleh British selepas Perang Dunia Pertama ke atas negara Khilafah. British menggunakanasionalisme dan chauvanisme patriotik yang ditanamkan ke dalam minda kaum Muslimin sebelumnya. T E Lawrence merupakan salah seorang dari agen mereka. Pada kesempatan ini, British membangkitkan idea kemerdekaan bangsa Turki. Umat Islam Turki tertipu dengan slogan ini. Mereka merasakan Khilafah adalah penjajah, lantas mereka melaungkan kemerdekaan dari Khilafah, yang akhirnya melahirkan sebuah negara kebangsaan baru Turki. Setelah Khilafah berjaya digulingkan secara rasminya oleh Mustafa Kamal Laknatullah.

Eropah menjajakan idea kemerdekaan untuk melemahkan negara Islam. Semasa Daulah Islamiah melawan dominasi Eropah di Balkan pada abad ke 19, negara Eropah banyak melakukan aktiviti politik untuk melawan aktiviti ketenteraan Daulah Uthmaniah. Walaupun mereka juga menggunakan kententeraan, tetapi sekadar untuk menyokong aktiviti politik mereka. Kes di Balkan, negara Barat menyatakan bahawa Balkan mesti merdeka dari kekuasaan Uthmaniah walhal Eropah tidak berniat langsung untuk melakukan konfrontasi dengan Daulah Islamiah kerana mereka tahu, aktiviti fizikal ini kurang menguntungkan mereka. Namun demikian, mereka tetap memprovokasi dan menghasut, sehingga berlaku pemberontakan di Balkan. Mereka menjajakan idea kemerdekaan dan kebangsaan kepada rakyat tempatan di sana. Harapan Barat nanti apabila Khilafah Uthmaniah terlibat langsung dengan aktiviti ketenteraan di sana, Negara akan menjadi semakin lemah. Agak menyedihkan, Daulah Utmaniah menghantar tentera untuk memadam gerakan pemberontakan di sana, malangnya tentera-tentera ini telah dikalahkan oleh pemberontak. Dalam kes ini kita dapat melihat betapa liciknya Eropah terutamanya British memainkan slogan kemerdekaan untuk membunuh musuh politik mereka.

Kemerdekaan juga digunakan oleh Amerika dan Eropah sebagai topeng untuk melawan Sosialis. Dalam pada itu, Amerika yang menjadi semakin licik dalam aktiviti politiknya telah menggunakan kemerdekaanuntuk membebaskan wilayah yang berada di bawah pengaruh British iaitu saingan politiknya yang utama pada masa itu. Hal ini dapat diterangkan seperti berikut: pada penghujung Perang Dunia Kedua telah timbul kesimpulan yang jelas kepada orang-orang yang memahami percaturan politik dunia iaitu pejajahan mesti dihapuskan lantaran serangan Rusia ke atas sistem Kapitalis yang mereka nyatakan sebagai “puncak tertinggi Kapitalis adalah penjajahan”. Rusia telah memulakan serangan kepada sistem Kapitalis dan imperialisma Barat, memotivasikan penduduk tempatan untuk menggerakkan revolusi menentang penjajah dan merancang berbagai peristiwa yang cukup melemahkan Barat. Amerika sebagai sebuah negara Kapitalis merasakan ancaman tersebut, juga merasakan taktik strategi penjajahan perlu diubah kepada gaya baru (neo-Imperealisme). Hal ini dinyatakan oleh John Foster Dulles, Menteri Luar AS dalam bukunya Perang atau Damai (dalam bab Evolusi Imperialisma Sebagai Tindakan Alternatif Terhadap Pemberontakan Yang Keras dan Kejam) iaitu,


“Sesungguhnya keadaan penjajahan Barat itu selalu diamati secara terus menerus oleh pemimpin Soviet, sebagai satu titik fokus. Di mana pada titik itu Soviet boleh melancarkan pukulan yang mematikan. Ujar beliau lagi, Pada waktu menjelang berakhirnya perang Dunia kedua, satu-satunya situasi politik yang mendapat perhatian yang serius iaitu keadaan politik daerah-daerah jajahan. Kalau negara-negara Barat berusaha mempertahankan daerah-daerah jajahan seperti dengan teknik-teknik yang sedia ada, maka yang pastinya bakal muncul pemberontakan bersenjata dan Barat akan mengalami kekalahan. Maka satu-satunya strategi yang mungkin berhasil adalah dengan cara damai memberikan KEMERDEKAAN yang terhormat kepada 700 juta jiwa manusia yang berada di bawah kekuasaan penjajahan Barat”.

Amerika menerima-pakai idea ini, kemudian mereka mula memerdekakan negara-negara di bawah jajahan mereka. Caranya ialah dengan menyediakan pakej hutang luar negara kononnya untuk merangsang pertumbuhan ekonomi, yang sebenarnya satu alat untuk neo-imperealisma. British juga melakukan hal yang sama, diikuti oleh Perancis, Jerman dan lain-lain negara penjajah lagi. Amerika menggunakan sloganKEMERDEKAAN sebagai serampang dua mata, bukan sahaja untuk mempertahankanKapitalis dari serangan Sosialis malahan digunakan untuk menghancurkan dominasi British ke atas negara bekas jajahannya

Tujuan Amerika melontarkan perancangan tersebut adalah untuk mengusir negara-negara imperialis seperti British, Perancis, Belanda, Belgium, di Asia dan Afrika. Kemudian dialah yang mengambilalih kedudukan tersebut. Umat Islam telah dijadikan hamba bagi kepentingan Amerika dengan cara yang licik tanpa disedari bahawa usaha membebaskan diri dari imperialisme sesungguhnya tidak lain adalah melancarkan senario Amerika dalam persaingan antara imperialis. Amerikalah yang merancangRevolusi Algeria dengan terlebih dahulu mempersiapkan agen-agennya untuk dilantik sebagai pemimpin dan dipuja sebagai pahlawan terbilang, contohnya Ahmad bin Billah. Amerika juga yang mendorong Mesir dan negara-negara Arab lain untuk menyokong revolusi itu. Akibat senario tersebut, banyak negara-negara penjajah mula meninggalkan tanah jajahannya.

Namun bagi British dengan segudang pengalaman, sebelum meninggalkan tanah-tanah jajahannya, ia terlebih dahulu ‘menempatkan’ kakitangan di daerah-daerah jajahannya itu yang kelak akan mendahulukan kepentingannya daripada kepentingan masyarakat di negara-negara tersebut.Kemerdekaan yang diberikan sesungguhnya adalah membiarkan kekuatan ekonominya menguasai dan mempengaruhi urusan dalam negeri tersebut. Ini adalah bentuk campur tangan langsung tetapi halus terasa.

Itulah cara-cara yang digunakan oleh British, antara lain melalui sektor perindustrian gergasi, menggunakan pengaruh orang-orang kaya di negeri tersebut, pedagang-pedagang, tokoh ‘keparat’ dan sebagainya. Inilah yang menyebabkan British begitu mudah memberikan kemerdekaan kepada jajahannya. Dalam waktu singkat, muncullah banyak negara merdeka seperti Zanzibar, Rhodesia Utara dan Selatan dan seterusnya.

Perancis pada awalnya enggan berbuat demikian. Hanya setelah Charles de Gaulle, Presiden Perancis pada masa itu, melihat situasi dunia yang begitu cepat berubah, akhirnya mengikut jejak langkah British. Maka lahirlah negara-negara baru merdeka di Afrika, seperti Maghribi, Tunisia, Algeria, Senegal, Gabon dan lain-lain lagi. Sedangkan Belgium, yang menjajah Congo mempunyai kekayaan alam yang amat luar biasa terutamanya uranium di wilayah Katingga tidak dimerdekakan begitu sahaja, memandangkan British menguasai galian tersebut dan jika dimerdekakan, pengaruh British akan bertambah kuat. Apabila AS dan Belgium mengumumkankemerdekaan untuk membunuh pengaruh British, Tchoumby, seorang ejen British di sana mengisytiharkan kemerdekaan kepada Katingga. Amerika membawa kes ini ke PBB, yang mana didominasi oleh Amerika, kemudian PBB menghantar Setiausaha Agongnya pada masa itu, Dag Hjalmar Hammarskjold (Jerman Barat), ke Congo. Malangnya Setiausaha Agong ini mati dalam nahas kapalterbang dalam perjalanannya menuju ke daerah yang kini di sebut sebagai Zambia. Amerika kemudiannya berjaya mengusir Tchoumby, dan menguasai Congo.

Berikutan kejadian ini, British lalu merasa khuatir kalau-kalau daerah Kesatuan Rhodesia Utara dan Selatan serta daerah Nyassland (Malawi, Maladewa) akan mengalami nasib yang serupa. Oleh kerana itu, ia terburu-buru memerdekakan daerah-daerah tersebut dengan terlebih dahulu memecah-mecahkannya menjadikan Rhodesia Utara berubah menjadi Zambia, sedangkan Rhodesia Selatan tetap bernama Rhodesia Selatan dan Nyassland menjadi Malawi (Maladewa). Sehingga sekarang Rhodesia Selatan masih dikuasai British meskipun Amerika terus berusaha menggulingkannya.


Pandangan Islam Tentang Kemerdekaan.
Satu ungkapan yang menarik dari Rabi bin Amir semasa menjumpai Rustum iaitu Ketua Panglima Perang Parsi, beliau berkata,
“Allah Swt mengutus kami untuk mengeluarkan manusia dari penyembahan makhluk kepada penyembahan Allah SWT, dari kesempitan dunia kepada keluasan akhirat, dari kezaliman agama-agama kepada keadilan Islam”.
Al-Mughirah bin Syu’bah jugaberkata,
“Agama ini telah membebaskan dari penyembahan sesama makhluk kepada penyembahan Allah”.
Inilah kemerdekaan yang sebenar iaitu kembalinya Umat Islam ke pangkuan Sistem Islam sepenuhnya, bukannya megabdikan diri kepada sistem buatan manusia, perlembagaan Kufur dan dasar-dasar kufur. Secara fizikalnya kita nampak umat Islam merdeka dari kafir tetapi sebenarnya pemikiran mereka masih lagi dijajah. Oleh itu, umat ini memerlukan kemerdekaan pemikiran. Setelah itu, barulahkemerdekaan sebenar dapat dicapai.
Dilihat dari segi pemikiran, umat Islam di Malaysia ini masih lagi dijajah dari segi pemikiran. Pemikiran tentang asobiyyah, patriotisme dan pemikiran sekular masih lagi bermaharajalela. Manakala dari segi fizikal pula, kita dijajah oleh sistem perundangan kufur. Sebagai contoh, lihat sahaja kepada perlembagaan perkara 4(1) yang menerangkan.
Perkara 4(1) itu memperuntukkan "Perlembagaan ini adalah undang-undang utama Persekutuan dan apa-apa undang-undang yang diluluskan selepas Hari Merdeka dan yang berlawanan dengan Perlembagaan ini hendaklah terbatal setakat yang berlawanan itu."

Kesimpulan

Dengan demikian, adalah jelas bahawa negara Malaysia sebenarnya hanya merdeka dari pemerintahan “orang” British atau dengan kata lain tidak ada “orang-orang” British yang memerintah atau berada dalam kabinet Malaysia TETAPI dari segi sistem (nizham) pemerintahan, Malaysia boleh dikatakan seratus peratus menerapkan Sistem Pemerintahan British/Barat yang berteraskan Sekularisme. Jadi, untuk memerdekakan umat ini, kita memerlukan perubahan sistem pemerintahan iaitu kepada Sistem Pemerintahan Khilafah sebagaimana yang diperintahkan oleh Islam

komen somalia

bashery

"Rasanya kalau sudah terlebih2 sangat Kerajaan BN cuba mencabar minda dan kewarasan rakyat, maka dgn sendirinya rasa tercabar akan timbul, lebih2 lagi bagi kaum wartawan. Syabas diucapkan kpd wartawan2 tsb. yg berani menulis dari hati nurani sebenar berdasarkan realiti sedia ada, dan syabas juga diucapkan kpd The Star yg berani mencetak komentar2 mereka walaupun kolum2 tersebut hanya pada m.s. 27, 28, 29 dan 30.

Cuba baca komen wartawan2 The Star (6 Sept. 2011) :

Shahanaaz Habib, The Price of Getting the Truth (Harga untuk Mendapatkan Suatu Kebenaran),

Mergawati Zulfakar, Failure to Listen Cost a Life (Kengganan Mendengar Nasihat Menyebabkan Kehilangan 1 Nyawa)
Karim Raslan, Grabbing Graft by the Horns (Secara Terus Menentang Rasuah)
Md Ashan Ahmad, (Ikim Views) Right Education Can Stop Graft (Pengajaran yg Benar dapat menghapuskan Gejala Rasuah)  
Antara lain, Shahanaaz menulis,

"Kematian jurukamera TV Bernama Noramaizul Mohd Nor membuatkan aku merasa sedih, marah, dan bersalah. Sedih kerana kehilangan seorang teman sejawat, anak kpd seorang ibu, seorang suami dan juga seorang bapa. Aku marah kpd African Union, atau pemberontak, atau siapa saja yg memuntahkan peluru tersebut, tetapi marahku lebih bertumpu kpd Kelab Putera 1Malaysia kerana membawa  rombongan yg terlalu besar, 55 orang ke negara yg amat merbahaya, dgn latihan yg amat terhad tanpa peralatan keselamatan."
Mergawati Zulfakar pula menulis,

"Pasukan pemerhati awal telah mengesyorkan agar misi ini ditangguh, tetapi tidak diendahkan, dan hasilnya, satu famili, sahabat2 dan rakan2 sejawat meratapi kehilangan yg sia2."

Beliu menulis lagi,
"3 hari sebelum sukarela2 Putera 1Malaysia berangkat, sekumpulan peninjau 7 orang yg terdiri dari Pegawai2 Kerajaan, seorang pegawai atasan ATM, dan beberapa wakil media, sampai di Somalia. Tujuan mereka adalah untuk me recce keadaan keselamatan disana dan memastikan keselamatan para sukarelawan dalam misi nanti. Tujuan menghantar wakil2 media bersama kumpulan itu ialah supaya mereka dapat memberikan maklumat terbaik pd rakan2 sejawat yg akan bersama misi itu nanti.

Keputusan yg diambil dari recce tsb adalah misi itu merbahaya. Mereka memaklumkan Putrajaya keadaan tsb. dan mengesyorkan agar misi itu ditunda sehingga lepas Raya tetapi arahan yg mereka terima ialah mereka harus tinggal disana untuk menunggu kedatangan sukarelawan M'sia.

Lagi satu keputusan yg diambil oleh pasukan recce tsb ialah Dato Azeez hanya perlu menumpukan kpd satu tempat yg dipilih untuk mendirikan klinik, tetapi nasihat ini tidak diendahkan, dan dgn berpindah randah, risiko bencana untuk sukarelawn2 tsb bertambah.
Karim Raslan menulis tentang korupsi yg sedang berleluasa di negara2 Asia termasuk Malaysia,

"Korupsi adalah halangan terbesar kepd kematangan demokrasi di Asia. Pemimpin2 mesti menyedari bahawa kuasa tidak akan ujud tanpa tanggungjawab. Sekiranya pemimpin2 M'sia berfikir bahawa mereka lebih mengetahui dan mengjangkakan bahawa hanya mereka yg layak meneraju negara dari kemusnahan yg tidak dijangkakan, mereka sepatutnya bangun dari tidur, terutama dalam isu korupsi."

Md Ashan Ahmad pulak menulis, 
"Korupsi adalah kemerosotan nilai integriti (keikhlasan, keterbukaan, ketelusan, amanah, benar...), kemuliaan dan prinsip moral. Ia adalah berlawanan dgn fitrah iaitu suci dan haq.

Menurut Prof. Syed Naguib, pemimpin yg korup akan timbul didalam masyarakat yg korup. Mereka adalah pemimpin2 palsu yg tidak layak untuk memegang tanggungjawab yg diamanahkan kpd mereka.
Kita perlu memastikan yg Universiti2 kita tidak menjadi pusat pembiakan pemimpin2 yg korup, tanpa integriti intelek dan moral.

Professors yg tidak mampu menyemai integriti, bahkan keberadaan mereka hanya sebagai wakil ahli2 politik, tidak seharusnya dibiarkan mengajar di Universiti2 kita kerana mereka hanya akan menambahkan bilangan siswa2 yg penakut dan bermuka2."

Kpd. wartawan2 Utusan, Berita Harian, Sinar....bila lagi?? Takkan dalam facebook saja....YG IDIOT TU KITA KENA PANGGIL IDIOT!