Rabu, 7 September 2011

ada haiwan dalam bahaya....


Percayakah anda, ada banyak haiwan yang merbahaya, tetapi yang paling banyak menyebabkan kematian adalah nyamuk! Yes…Yang kecil itu jauh lebih merbahaya daripada yang besar.
Nyamuk
Kategori Haiwan Yang Paling Merbahaya Di Dunia
Yup! jangan terperanjat. Walaupun saiznya kecil, namun dianggarkan 2 hingga 3 juta orang kehilangan nyawa di seluruh dunia setiap tahun. Ia menyebarkan penyakit malaria, demam kuning, denggi dan virus West Nile serta beberapa jenis penyakit lain.
Hanya nyamuk betina yang mengigit manusia atau haiwan lain untuk mendapatkan darah sebagai bekalan makanannya.
Ular
Kategori Haiwan Yang Paling Merbahaya Di Dunia
Ada hampir 2,000 spesis ular yang dikenalpasti pakar haiwan setakat ini. Dan 450 jenis memiliki bisa. Daripada itu, 250 spesis memiliki biasa yang mampu membunuh manusia.
Dianggarkan antara 50,000 hingga 125,000 kematian disebabkan patukan ular berlaku setiap tahun.
Tips: Ular hanya menyerang apabila ia merasa terancam. Ia tidak akan keluar mencari manusia semata-mata dengan niat untuk mematuk. Jadi, jauhkan diri apabila terserempak dengan haiwan ini.
Kala Jengking
Kategori Haiwan Yang Paling Merbahaya Di Dunia
Sangat berbisa dan sangat hodoh! Hampir 1,500 spesis dikenalpasti dan 25 jenis memiliki bisa. Kematian yang dilaporkan melibatkan sengatan haiwan ini agak tinggi dan ia kerap terjadi kerana banyak klinik dan hospital tidak menyimpan anti-venom untuk bisa kala jengking.
Antara 800 hingga 2,000 kematian akibat kala jengking berlaku setiap tahun. Haiwan ini aktif pada sebelah malam.
Harimau
Kategori Haiwan Yang Paling Merbahaya Di Dunia
Haiwan yang tidak boleh dibawak main. Sekitar 800 kematian akibat serangan haiwan ini berlaku setiap tahun. Sikap manusia yang menceroboh kawasan harimau menyebabkan haiwan itu menjadi aggresif.
Harimau dan keluarganya seperti singa gunung pada masa ini banyak terdapat di kawasan seperti Afrika, Amerika Utara dan benua kecil India.
Andai terserempak, pakar menasihatkan agar kita jangan lari, kerana harimau akan menangkap kita dengan mudah andai kita lari. Tenung mereka terus ke dalam mata dan jangan pandang ke tempat lain. Jerit, baling batu dan kalau terpaksa, tumbuk hidung dan matanya. Kami di Mynewshub.my, mendoakan jangan ada sesiapa yang terserempak dengan haiwan ini.
Buaya
Menyerang pada kelajuan yang sukar diramal. Menyebabkan ratusan kematian dan adakalanya kematian yang tidak dapat dikesan. Akan mengendap di dalam air sebelum menyerang. Haiwan ini paling banyak dikesan berada di Afrika dan Australia.
Satu tips terpenting, jauhkan diri anda dari kawasan atau sungai yang sudah diketahui dikuasai haiwan pra-sejarah ini.
Gajah
Kategori Haiwan Yang Paling Merbahaya Di Dunia
Imejnya di mata umum ialah haiwan yang jinak. Namun, ia boleh menyerang dan membunuh tanpa sebarang amaran. Ada rekod penjaga gajah dibunuh gajah yang dijaganya selama 15 tahun. Berat haiwan ini boleh mencapai sehingga 6 tan, dan bayangkan kuasa memusnah yang ada apabila ia naik minyak.
sumber: http://mynewshub.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan