Jumaat, 16 September 2011

Toyol jawab pekse

cheating in examHari ini 13 Sept 2011 anak-anak Tahun 6 sekolah rendah menduduki peperiksaan UPSR buat hari pertama. Bagi si ayah dan guru sudah punya pengalaman tersendiri dalam pelbagai peperiksaan yang pernah dilalui. Bagi mereka yang seusia dengan saya, mulai Penilaian Darjah 5 (sekarang UPSR), SRP (sekarang PMR), SPM, dan kemudian di peringkat IPT. Samada mereka menjawab sendiri atau meniru. Pelbagai kreativiti berlaku untuk dapat meniru walaupun yang ditiru itu belum tentu betul jawapannya.

Pengalaman menjadi pensyarah yang dipinjamkan ke Jabatan Hal Ehwal Akademik mengendalikan peperiksaan mendapati pelbagai cara dibuat oleh para pelajar untuk meniru dalam peperiksaan. Catatan pada kalkulator. ‘Toyol’ (kertas kecil) diselit dalam lengan baju, stokin dan lain-lain tempat. Nota yang sengaja ditinggalkan dalam tandas dan lain-lain ‘inovasi’.

Penyakit ini rupanya bukan penyakit masyarakat kita sahaja. Ia penyakit global. Gambar-gambar di bawah yang diemailkan oleh seorang sahabat menjadi ‘testimoni’.
cheating in exam2
cheating in exam3

cheating in exam4
cheating in exam5


cheating in exam6

Yakin dengan diri sendiri. Jangan meniru. Bertawakkal kepada Allah. Mulakan dengan doa. Boleh mula menjawab!

Oleh: ustaznik

Tiada ulasan:

Catat Ulasan