Rabu, 7 September 2011

T-shirt 1Mesia?

Oleh ALHUSSEYN

Mustahil, mustahil! Mana mungkin 7 pasukan peninjau merekomenkan anggota misi bantuan kemanusiaan Putera 1 Malaysia supaya hanya pakai 't-shirt' 1Malaysia sahaja ditempat yang sedang bergolak dengan peperangan saudara dan bukan pakai jaket kalis peluru semasa menjalankan tugas misi di Somalia!!

Betulkah hanya dengan t-shirt 1Malaysia sudah mematuhi SOP? Begitulah yang cuba ditekankan oleh Kapten Putera 1Malaysia yang sedang dikecam hebat kerana cuai dalam mengambil langkah keselamatan yang sewajarnya. Kelakar betul kau Azeez...Lihatlah gambar atas tu, wartawan asing lengkap berpakaian jaket dan helmet kalis peluru.

"Mereka memberitahu kami apa yang kami perlu lakukan, apa yang kami perlu pakai dan apa yang kami tidak boleh pakai. Jadi kami mematuhi segala-galanya berdasarkan SOP (Prosedur Operasi Standard),” katanya kepada Bernama selepas menyertai program Helo Malaysia terbitan BernamaTV di sini malam tadi, sebagai penghormatan kepada jurukamera Allahyarham Noramfaizul Mohd Nor; kata Kapten Putera 1Malaysia , ikut laporan Bernama

Sebagaimana yang kita tahu, ramai penunggang motosikal terkorban dijalanraya walaupun mereka memakai 'crash helmet'. Tetapi itu bukan bermakna , para penunggang motosikal tidak perlu pakai helmet keselamatan. Pakai helmet keselamatan adalah SOP (Prosedur Operasi Standard) - piawaian keselamatan yang negara kita tetapkan bagi penunggang motosikal. Memakainya adalah sebagai langkah atau ikhtiar untuk keselamatan. Kalau sudah nak ajal juga, memang kita tidak boleh elakan.

 Antara pakaian kedua-duanya, yang mana satu lebih selamat dipakai di Somalia?

Tidak masuk akal sama sekali, pakai t-shirt 1 Malaysia merupakan pakaian SOP sebagaimana dakwaan Azeez tersebut. Akuilah kecuaian yang telah kau lakukan itu.

Lihat kenyataan CIJ yang mendesak pertubuhan-pertubuhan media Malaysia untuk memastikan bahawa orang-orang yang menerima tugasan ke kawasan konflik atau zon bahaya wartawan berpengalaman yang telah melalui persekitaran yang sesuai bermusuhan dan latihan kesedaran risiko dan mempunyai peralatan keselamatan yang perlu sebelum pergi pada tugasan ini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan