Ahad, 27 Januari 2019

Askar malaya

Kisah Tentera kita (kisah pertama)= Askar Melayu dengan salji.

Oleh kerana ramai minta saya cerita kejadian2 yg pernah saya alami, baiklah saya akan bercerita sikit setakat yg saya boleh cerita.

1995, saya masuk latihan pegawai kadet di Maktab Tentera Diraja. Setelah 6 bulan, satu pemilihan dibuat untuk memilih antara kadet yg terbaik untuk dihantar sambung ke luar negara. Saya terpilih seorang diri ke Officer Cadets School of New Zealand selama 18 bulan di kem Waiouru, New Zealand.

Pada tahun 1996, saya sedang buat latihan perang dalam keadaan amat sejuk kerana ribut bersalji dan suhu turun sehingga -30 celcius. Sejuknya teramat amat sehingga baju seluar dan tali kasut pun beku, ramai jurulatih dan kadet dari new zealand sendiri kena ’frost bite’ dan tak sedar diri sebab ‘hypothermia’. Saya ni bertahan sekuatnya saja. Latihan kami terpaksa dibatalkan dan kami semua diselamatkan segera oleh pihak kem Waiouru. Terlalu sejuk!

Dalam masa yg sama, ada satu latihan tentera 5 negara sedang berjalan iaitu Exercise SUMAN WARRIOR di kaki Gunung Ruapehu tak jauh dari kem kami. SUMAN itu ialah gabungan Singapore, United Kingdom, Malaysia, Australia, New zealand.. Tentera kita diwakili oleh 1 kompeni (100 orang) dari Batalion ke 4 Rejimen Askar Melayu DiRaja (4 RAMD).

Ketika suhu jatuh ke -30 bawah paras beku, kami di kem Waiouru mula dengar siren ambulan berulang alik keluar masuk dari hospital kem ke kawasan latihan. Ambulan-ambulan itu ulang alik sampai 2 hari! Jadi semua tertanya-tanya, apa dah jadi? Rupanya ramai tentera yg dalam latihan itu kena hypothermia dan jatuh sakit. Kalau tak silap saya, jumlah yg jatuh sakit masuk hospital itu=

1. Askar New Zealand= 15-20 orang kena hypothermia
2. Askar British = 10-15 orang kena hypothermia
3. Askar Australia = 20-30 orang kena hypothermia
4. Askar Singapore = 50-60 orang kena hypothermia
5. Askar Malaysia = 1 orang sebab tergeliat kaki (?????)

Pelik kan? Ya, tak ada askar kita masuk hospital sebab kesejukan tapi sebab tergeliat kaki. Maka kecohlah seluruh kem waiouru itu, masing-masing nak tahu apa yg berlaku sebenarnya. Jadi esoknya, sekolah pegawai kadet buat lawatan ke kawasan latihan Exercise Suman Warrior itu.

Sampai saja di kawasan latihan di kaki gunung itu, keadaan amat sejuk, bersalji tebal, mendung, gelap dengan angin kuat. Kami pergi ke setiap tempat askar-askar itu berkhemah. Kami lihat=

1. Askar New Zealand= 5-6 orang duduk luar khemah dan kelilingi api, yg lain lagi 100 orang sedang baring kesejukan dalam sleeping bag.
2. Askar British = Sama
3. Askar Australia = Senyap sunyi. Tak nampak siapapun diluar, semua dalam khemah masing-masing, dalam sleeping beg, kesejukan.
4. Askar Singapura = Sama macam askar Australia. Senyap sunyi. Semua kesejukan.

5. Askar Malaysia?= Ramai-ramai tengah main takraw, minum kopi panas, goreng cucur, main salji, tak ada seorang pun dalam khemah! Hehehe, sejuk sangat la tu sampai tak reti nak duduk diam! 😆

Ya Allah bangganya saya waktu itu melihat tentera kita. Rupanya yg 1 orang masuk hospital terkeliat kaki itu sebab terjatuh lubang waktu main takraw! Hahaha. (Saya bukan nak malukan negara-negara lain, tapi nak cerita kekuatan jiwa kita sendiri)

Pengajaran= Harap anak-anak bangsa kita tahu, bahawa dalam darah daging keturunan kita, terdapat sejarah yg mengatakan kita adalah satu bangsa yg amat tahan lasak, berjiwa kental, boleh hidup dimana pun didunia! Kita tidak lemah dan bodoh, tapi kita yg diperbodohkan beratus tahun oleh penjajah yg asyik kata kita lemah, kita malas, kita bodoh. Bangunlah dan sedarlah! 😊💪

Fb : Mohd Fitri

Sabtu, 26 Januari 2019

Rezeki

*KISAH NYATA :*

Ada seorang tukang beca, yang sudah cukup sepuh (tua), beliau tinggal di Negeri Melaka.

Setiap hari Jumaat, ia bagi percuma perkhidmatan becanya, dengan niat sedekah..

Suatu hari, pada hari Jumaat, ada seorang lelaki yang jadi penumpangnya.

Lelaki itu naik beca jarak dekat saja, tanpa tawar-menawar, lelaki itu membayar harga beca yang di tumpanginya dengan Rm10, tetapi langsung ditolak oleh tukang beca, beliau berkata :

"Kalau ikhlas bang, pun jgn dibayar, memang niat sy sedekah hari ini.."

"(Saya ikhlas cik, sudah jangan dibayar, saya cuma sedekah dengan cara seperti ini..)."

Si penumpang pun bingung, tapi karana terburu-buru, lelaki itu langsung pergi begitu saja, setelah mengucapkan terima-kasih.

Minggu berikutnya, pada hari jumat pula, lelaki itu bertemu lagi dengan tukang beca yang sama pada Jumaat lalu.

Setelah diantar ke tempat tujuan, lelaki itu mengeluarkan wang Rm 100, atau 10x lipat dari sedekah tukang beca kepada lelaki ini Jumaat lalu, untuk upah becanya.

Tukang beca yang sudah sepuh ini pun menjawab dengan tenang :

"Insyaallah.. Kulau ikhlas tuan.pun jgn dibayar, memang niat sy sedekah hari ini..".
"

"(Insyaallah.. Saya ikhlas Tuan..
Saya cuma boleh sedekah dengan cara seperti ini,, mengantarkan orang..)."

Karena merasa aneh, lelaki yang menumpang itu terfikir :

"La kalau begini terus, Isteri, dan Anak cik makan apa.!? Kenapa tidak mahu dibayar..?!"

Tukang beca itu pun menjawab :

"Alhamdulillah, Kami sekeluarga cukup makan pakai walaupun bersedekah seperti ini..".

"(Alhamdulillah, Istri saya pun sama-sama ikhlas jika tiap hari Jum'at saya bersedekah dengan cara ini..)"

"Oh,, jadi Bapak tak mahu di bayar pada hari Jumaat saja..!?" Tanya si penumpang memastikan.

"Ya Tuan"

"Rumah cik dimana?" Tanya penumpang ..

"Bukit katil.".

Hari pun berlalu, dan di hari Jumaat berikutnya, lelaki penumpang beca tadi mencari rumah Tukang beca itu.

Setelah menyusuri jalan ke bukit katil, akhirnya Lelaki itu bertemu juga dengan rumah sederhana milik Tukang beca yang di carinya.

Setelah mengetuk pintu, keluarlah seorang wanita yang sudah tua.

Hatinya bergetar...
batinnya menangis..
betapa selama ini, ia yang sangat di cukupi keperluannya oleh Allah s.w.t, malah jarang bersimpuh kepada-Nya.

Jangankan sedekah, dan solat dhuha, solat wajib saja masih sering ia tinggalkan..

Ia pun mencium tangan wanita tua itu, lalu meminta izin untuk meminjam Ic pakcik itu, dan isteri.

"(Bapak masih melakukan persiapan untuk solat Jumaat, ini ic nya, kalau boleh tau buat apa ya..!?)

"Bu, pakcik, dan juga makcik telah membuka mata hati saya, ini jalan hidayah yang telah Allah s.w.t anugerahkan kepada saya.

Insyaallah, Bapak, dan Ibu saya daftarkan untuk naik haji bersama saya, dan istri, mohon di terima ya, cik.."
m
==============

Masya Allah..
sungguh maha pemurah Allah s.w.t yang membalas kebaikan-kebaikan kecil, dengan kebaikan-kebaikan yang lebih besar.

SEMOGA BERMANFAAT.

Selasa, 22 Januari 2019

Google

"Ala, susahlah, malas nak buat",
sambil terus borak dengan rakan-rakan.

"Cikgu, tak tahu nak buat",
selepas baru 5 saat tengok soalan.

"Apa dia tulisan banyak-banyak ni cikgu. Dia cakap apa? Bacakan, lepas tu bagi ringkasan"



Perasan kan ini bahasa majoriti budak-budak zaman sekarang? Cikgu-cikgu hadapi di sekolah. Ibu bapa berdepan di rumah.

Generasi nak segera.
Generasi tak mahu susah.
Generasi cuba dengan bersahaja.
Generasi cepat putus asa.

Bukan nak cerita nostalgia dan bermelankolik sangat. Tapi cuba ingat kita dulu-dulu macam mana.

Sebelum terpecul lah perkataan 'susah' tu dari mulut, jenuh usaha. Takut sangat nak kata 'tak tahu' depan cikgu. Sebab dah tahu dah habuannya berbirat tangan.

Berbirat tangan dulu-dulu bukan sebab buat jenayah mencuri atau hisap ganja pun.

Sekecil-kecil kesalahan, salah sebut atau salah eja ketika dalam kelas pun boleh relai bulu ayam dari rotan, penangan libasan cikgu.

Sekarang, hukuman rotan untuk tujuan akademik hampir tiada. Zero.

Generasi baru percaya, semua boleh jalan dengan hanya bagi kata-kata positif.

Generasi ini lebih percaya setiap orang ada aura-aura, merah, kelabu, jingga, hijau, kuning, dari percaya bahawasanya dengan 'piapp!' sedas kat punggung boleh selesai masalah segera.

Generasi baru rasa perlu tukar pendekatan. Cara lama sudah ketinggalan. Namun, lihatlah di sekeliling, sudah jadi sangat hebatkah generasi anak kita setelah dibuang rotan?



Mungkin ada yang kata, "baguslah budak sekarang. Bila tak tahu, mengaku tak tahu".

Betul, dari segi jujur tu memang bagus dah.

Tetapi, tak tahu setelah usaha gigih, dengan cakap tak tahu sebab menunggu 'suapan jawapan' dari cikgu dan ibu bapa, kan beza?

Dapat kertas, selang 5 saat,
"cikgu, tak tahu nak buat".

Bagi kerja kat dapur, mula pun belum,
"mak, tak reti lah nak buat".

'Indah' kan ungkapan tu didengar setelah berbuih kau mengajar?



Ini generasi yang lahirnya bersama 'google' atau sesudah ada 'google'.

'Feel dan adventure' dalam kembara ilmu tu tak ada. Tak ada rasa keperluan nak bergegas ke library, cari di rak mana ada ilmu sekian-sekian.

Tak rasa ralat kalau sedang berada dalam keadaan tak tahu sebab sentiasa tahu kalau on gadjet, taip di google, cikgu google tolong.

Benda ni semua peringkat dah rasa kesannya.

Mak ayah pening.

Anak bukan main cerdik pintar dalam keputusan peperiksaan di sekolah. Tapi nak selesaikan masalah rutin kat rumah pun berteriak satu rumah panggil mak ayah.

Cikgu sekolah pening.

Bagi kerja sekolah, begitunya ketika balik ke rumah, begitu jugalah buku yang dihantar tak berubah.

Pensyarah matrikulasi dan universiti pening.

Yang masuk semua berderet A. Makin berganti tahun makin tak muat kertas keputusan nak paparkan A. Tapi bila bagi tugasan, hasilnya macam kerja budak kelas pemulihan.

Masyarakat pun pening.

Kita berada pada zaman yang mana 'common sense' bertukar menjadi perkara 'wow'.

Tolong kucing, wow!
Pimpin tangan orang tua, wow!
Bantu orang susah, wow!
Kutip sampah, wow!

Semuanya 'wow' asalkan ia benda baik, ambil gambar, buat sikit storyline kat fb dan viral!

Kalaulah zaman atuk nenek kita ada Huawei Mate 20 X Pro Triple Leica Camera beserta Facebook, tak cukup ruang rasanya nak viralkan beribu kebaikan mereka.

Bukan setakat alihkan ranting tepi jalan, tapi membanting tulang teroka hutan, buka tanah dan sebuah negara bangsa diwujudkan!

#khairulkamilin
#copy_drFB

Jumaat, 18 Januari 2019

Keris

Info Teknologi Besi Tanah Melayu

- dicatat berusia lebih 2600 tahun dahulu.

- catatan usia tidak termasuk penemuan baru
teknologi besi di Sg Batu,Merbok Kedah yg
lebih tua.

- ada berbagai teknologi pembuatan
berasaskan besi utk senjata, alat2
pertukangan,perhiasan dan berbagai lg.

Antaranya yg terhebat:

•Senjata dari campuran Besi tulang mawas
- mengikut catatan ianya teknologi org melayu
yg berusia lebih 1000 thn dahulu.

- bukti menunjukkan kemajuan ilmu2 kimia &
fizik dlm kaedah percampuran Besi

- teknologi bukan shj mengukuhkan ikatan
antara atom2 besi,lebih kuat,padat & takat
lebur lebih tinggi,tidak melekat magnet malah
menjadikan nya berbisa sepanjang masa
selagi molekul2 dlm ikatan tidak diubah/
dikeluarkan.

- takat lebur senjata/item yg dicampurkan besi
tulang mawas memerlukan suhu sehingga
3000°c. Dua kali peningkatan suhu dr takat
lebur besi biasa.

- tempoh penyejukkan slps dileburkan juga
adlh lebih cepat.

- teknik pengasingan bijih2 besi yg diambil drp
SUMSUM TULANG MAWAS perlu dilakukan
dgn teliti & cermat kerana ianya beracun. Ia
sememangnya ada kaedah khusus yg perlu
dipelajari.

KAEDAH PERCAMPURAN

- teknik yg digunakan adlh sama seperti
pembuatan aloi hari ini malah lebih ADVANCE
dan RARE. Paling menarik ianya MISTIK.

- semasa pemanasan/pembakaran item, ia
perlulah dibt didlm kebuk wasap supaya tidak
terhidu asap yg dikeluarkan semasa
melakukan proses. Menghidu asap(warna
ungu kebiruan) beracunnya sahaja walau pun
dlm kuantiti yg kecil mampu membuat
individu sesak nafas dan pengsan.

- satu lg keistimewaan senjata org melayu ialah
rata2 ianya campuran lebih drp 3 jenis besi.
Yg cukup popular adlh 7 jenis besi & 3 jenis
meteor.7 jenis besi ini adalah besi "PA"& tidak
termasuk Besi tulang mawas td.

- langkah terakhir bg sesetgh senjata terpilih/
khas utk perajurit,raja2 & pembesar adlh
disepuh dgn emas,perak,tembaga @ ditindik
dgn beberapa jenis permata tertentu sprti
delima,zamrud & kecubung sbg pengadang
"PANAS" item dr mengena kpd tuan. Ada jg
sbg fungsi peluntur ilmu kebal musuh &
penaklukan jurus ghoib.

- Selain itu,ianya jg bg menunjukkan status
pemiliknya.

• Dibawah ini adalah contoh manuskrip Melayu
lama dalam pembuatan keris & yg
menggunakan campuran besi tulang mawas.
Masih tersimpan rapi bersama beratus2
manuskrip lama lain di MUZIUM SIMPANAN
AL-QURAN LAMA NUSANTARA, KOMPLEK
PONDOK AHMADIAH ISLAMIAH, DESA SALA
ANAK AYAM, NARATHIWAT THAILAND.

- di situ tersimpan 72 al-quran tulisan tangan
kuno dan kitab2 agama selain kitab
perubatan,astronomi,arkitek dan senireka yg
ditulis dlm tulisan jawi yg berusia sehingga
700 tahun.

credit FB: Badbisa Takluk Jagat

How to fish

Dari fb tuan MegatAli MJ

Didik Pelajar "How To Fish"
=====================

Kesilapan besar sebahagian daripada ahli masyarakat termasuk pendidik hari ini adalah terlalu ingin menonjolkan ramainya pelajar yang mendapat gred yang hebat daripada setiap peperiksaan tanpa mengira peringkat, walau pun pada hakikatnya kemudiannya pelajar itu gagal mengekalkan kehebatan itu apabila berada di peringkat lebih tinggi atau ketika berada di alam pekerjaan. Keadaan ini cuba dimanfaatkan oleh golongan tertentu untuk memenuhi cita-cita memaparkan angka-angka sasaran untuk menonjolkan kononnya kehebatan pengurusan atau pengajaran mereka masing-masing.  Dalam menjustifikasikan pelaksanaan kepincangan ini, kadang-kadang ramai juga yang suka menyalahkan orang lain seperti nyanyian lagu "bangau oh bangau ..." itu, dan terlalu sedikit yang ingin meneliti dan mengkaji punca permasalahan dan berusaha memperbaiki kepincangan itu.

Pada hari ini secara umumnya, "gred" adalah sesuatu yang mengukur kemampuan penguasaan pelajar terhadap kandungan pelajaran yang diajar, tetapi biasanya tidak mampu mengukur penguasaan dan amalan kemahiran belajar dan sikap pelajar mengikut aras umur mereka.  Mungkin ramai pelajar yang mendapat gred A dalam peperiksaan, hanya mendapat D dalam amalan kemahiran belajar (yang sememangnya tidak diukur). Jarang sekali pelajar akan mendapat A dalam peperiksaan dan mendapat A juga dalam kemahiran belajar dan sikap. Kemahiran dan pembinaan sikap yang baik hanya boleh dicapai jika proses dan pendekatan pendidikan itu tepat dengan keperluan untuk aras umur / peringkat pelajar yang berkenaan.

Kita perlu mendidik pelajar dengan pendekatan 'how to fish', bukan mendidik dengan 'give /feed them fish'. Jika kita guna pendekatan 'how to fish', InsyaAllah mereka mempunyai kemahiran dan mampu untuk  meneruskan hidup dan tidak akan mati kelaparan jika tidak ada yang memberi 'fish'. They still can use their skill to fish and get their own fish.

Dalam konteks 'How to fish', pemberian handout / nota perlu tindakan penelitian semula secara serius. Jika ia membawa kepada 'give them fish', maka perlulah ia diberhentikan. Tetapi jika pemberian handout boleh membantu dalam proses untuk memperkuatkan skill 'how to fish', maka adalah kemunasabahannya untuk diberikan 'handout'.

Pemerhatian menunjukkan ramai pelajar yang  mengusung (membawa) nota yang dibekalkan pensyarah / guru yang penuh dengan tandaan 'highlighter' dibawa ke sana dan ke mari, tanpa mereka berusaha membuat nota sendiri. Apakah sebenarnya kemahiran yang pelajar seperti ini miliki? Ia akan lebih tertumpu kepada membaca nota itu dengan menghafal membuta tuli dan tidak mengamalkan proses untuk menulis semula bahan yang dibaca dan merumuskan apa yang dipelajari. Ia akan memusnahkan amalan pembelajaran yang sangat penting untuk masa depan kejayaan berterusan pelajar.

Pelajar perlu buat nota sendiri (yang unggul mengamalkan lima (5) fasa membuat nota, iaitu nota sebelum kelas (menggunakan sinopsis kursus dan buku rujukan yang disenaraikan), nota semasa kelas (boleh memberikan lebih tumpuan kepada perkara yang disampaikan pensyarah, menyalin keyword atau poin penting sahaja secara ringkas), nota selepas kelas (berdasarkan ingatan, kefahaman dan rujukan kepada buku-buku rujukan yang disenaraikan), melengkap dan menambah nota (memperkayakan nota dengan merujuk kepada pelbagai sumber) serta memadatkan / memindahkan nota ke bentuk lain seperti kad-kad kecil, rakaman suara, membuat carta peta minda, membuat nota satu muka-surat dan sebagainya (merumus dan memadatkan nota)), mengatur penggunaan masa dengan pertimbangan yang tepat (membuat senarai keutamaan dalam pembelajaran dan tindakan) melalui pembinaan jadual waktu peribadi, mengamalkan proses pencernaan (memproses bahan yang diterima untuk menjadi ilmu sendiri, membuat nota dengan ayat sendiri, berusaha menerbitkan formula yang boleh diterbitkan untuk mengurangkan hafalan membuta-tuli, berlatih menjawab soalan sama ada untuk aras rendah atau aras tinggi mengikut hiraki pengkelasan taksonomi Bloom, mengkaji persamaan dan perbezaan, mengkaji hubungkait antara konsep2 yang dipelajari, dan lain-lain).

Jika anda bandingkan situasi di mana seseorang yang sampai ke satu tempat tertentu dengan memandu sendiri berbanding dengan memandu dengan bantuan orang lain di sebelahnya atau menggunakan alat GPS. Pada pendapat anda, keadaan manakah akan membolehkan pemandu itu lebih cepat sampai ke tempat yang sama sekali lagi tanpa bantuan seperti yang diterima pada kali pertama itu? Saya yakin pemandu yang memandu dengan situasi pertama akan sampai ke tempat itu lebih awal kerana banyak perkara telah dipelajari semasa perjalanan pertama itu walaupun beliau mungkin mengambil masa yang agak lebih panjang. Itulah perumpamaan untuk orang yang belajar. Seorang yang belajar lebih 'independent' berbanding dengan seorang yang belajar terlalu bergantung kepada guru dan orang lain akan menguasai bahan yang dipelajari dengan lebih baik.

Dalam standard yang digariskan oleh UNESCO untuk Students Learning Time (SLT), masa belajar sendiri oleh pelajar itu juga dikira untuk memastikan mereka menjadi manusia terpelajar yang mampu meneruskan pembelajaran sepanjang hayat yang akhirnya mampu membuat penyelidikan dan inovasi untuk kemajuan negara dan manusia sejagat. Dalam pelaksanaan konsep SLT, contihnya satu jam kuliah rasmi memerlukan dua jam pelajar belajar sendiri. Ini boleh dikaitkan dengan proses membuat nota. Dua jam masa pelajar belajar sendiri itu berkaitan dengan menyediakan nota sebelum kuliah (satu jam) dan menyediakan nota selepas kuliah (1 jam). Untuk satu jam tutoran rasmi, pelajar juga memerlukan dua jam untuk belajar sendiri. Jika digabungkan semua mod pengajaran dan pembelajaran itu, peruntukan masa dalam SLT untuk kuliah, tutoran dan amali itu maka ia mampu memberikan ruang secukupnya untuk pelajar membina kemahiran yang akhirnya mampu belajar sepanjang hayat.

Dalam konsepsualasi proses pembelajaran yang saya bangunkan, saya merumuskan pada tahap umur pelajar 18 tahun, seharusnya pelajar memiliki tahap berdikari lebih kurang 80 peratus, dan tahap pergantungan mereka kepada pensyarah atau guru dan orang lain adalah lebih kurang 20 peratus. Kedua-dua perkara ini akan berbeza dan berubah mengikut umur pelajar. Pelajar yang berumur lebih kurang 12 tahun seharusnya mempunyai tahap daya usaha sendiri dan kebergantungan kepada orang lain sebanyak 50 peratus. Model ini dibina berdasarkan sifat manusia itu sendiri di mana seorang bayi yang baru lahir bergantung sepenuhnya kepada ibubapa, manakala seorang graduan yang baru tamat ijazah pertama pada usia 23 - 24 tahun sepatutnya mempunyai tahap berdikari hampir 100 peratus, dan pergantungan kepada orang lain seharusnya hampir sifar (kerana inilah sifat yang diperlukan majikan daripada staf baru mereka). Berdasarkan model ini, di manakah kedudukan pelajar-pelajar yang dididik pada hari ini? Saya memang amat yakin, sebahagian besarnya telah tersasar jauh sebab itu kualiti lulusan hari ini banyak dipersoalkan oleh pelbagai pihak terutamanya majikan dan pengurusan kanan korporat.

Di sini saya tidak bincangkan secara terperinci berkenaan pengkelasan taksonomi Bloom kerana ia lebih kepada kemahiran kognitif yang berkaitan juga dengan penguasaan kandungan dan proses mental. Kalau kemahiran proses asas pembelajaran seperti dibincangkan di atas tidak dikuasai, kemahiran kognitif tidak akan membawa makna yang besar kepada lulusan yang dihasilkan. Pelajar mungkin mendapat ijazah dengan purata nilai gred kumulatif (CGPA) 3.5, tetapi tidak mampu untuk membuat persediaan, menyediakan nota dan minit yang baik ketika bekerja kelak, kerana mungkin graduan itu lulus dengan baik kerana bantuan yang terlalu banyak daripada pensyarah atau sistem pendidikan itu sendiri.

Oleh kerana sifat itulah maka penekanan amalan 'How to fish' itu sangat perlu diutamakan untuk menjadikan pelajar itu mampu berdikari bersesuaian dengan peringkat umur dan keperluan hidup mereka.