Sabtu, 20 November 2021

Benar

 HATI-HATI DENGAN PRASANGKA, KERANA MATA SERINGKALI MENIPU

.

Kisah Penjahit tua dan Penjual

.

Seorang penjahit tua tinggal di sebuah desa kecil dan selalu menjahit pakaian yang sangat rapi dan indah lalu menjualnya dengan harga yang bagus dan cukup mahal..

.

Suatu hari, seorang lelaki miskin dari desa datang kepadanya dan berkata kepada Penjahit, "Tuan menghasilkan banyak wang dari pekerjaan tuan, tapi mengapa tuan tidak membantu orang miskin di desa..?"

.

Lihatlah penjual daging didesa yang tidak pun banyak wang tapi setiap hari membahagikan daging percuma kepada orang miskin.

.

Penjahit itu tidak menghiraukannya dan hanya tersenyum tenang...

.

Orang miskin itu keluar dari kedai penjahit dan mengabarkan kepada penduduk di desa bahawa tukang jahit tua itu kaya tetapi kedekut, sehingga orang-orang desa membencinya...

.

Lalu setelah beberapa waktu, penjahit tua itu jatuh sakit, dan tidak ada pun penduduk desa yang peduli kepadanya, lalu dia meninggal sendirian...

.

Hari-hari berlalu dan orang-orang desa menyedari bahawa si penjual daging tidak lagi membahagikan daging percuma kepada orang miskin...

.

Ketika mereka bertanya kepasa Penjual daging, lalu dia memberi tahu mereka bahawa si tukang jahit tua itulah yang selama ini memberi saya sejumlah wang setiap bulan untuk sedekah daging percuma kepada orang miskin, setelah dia meninggal, maka berhenti juga sedekahnya.

.

Moral of the story :

.

Orang lain mungkin akan beranggapan atau berfikir buruk tentang Anda, jangan risaukan itu tidak penting.. kerana itu tidak akan menguntungkan Anda, juga tidak akan merugikan Anda. Yang penting adalah apa yang Allah ketahui tentang Anda.

.

Jangan menilai seseorang dari apa yang Anda lihat darinya, kerana dia mungkin memiliki hal-hal baik dalam hidupnya, yg Anda tidak mengetahuinya. Selalulah berprasangka baik kepada orang lain


Aamiin Allahuma Aamiin 🤲

Khamis, 18 November 2021

Ibu dan isteri

 Antara mak dengan isteri, mana lebih penting??

.

Bila ada masalah antara mak dan isteri mesti orang akan cakap, mak ada satu je tapi isteri boleh cari ganti jadi utamakan mak lah.

.

Mak beri kehidupan pada kita, tapi isteri beri kita MAKNA kehidupan..

.

Betul dan tepat mak ada satu, tapi tak bermakna isteri yang kita sunting dari ibu bapanya boleh diganti sesuka hati. Mak wajib kita taat tapi berdosa kalau kita aniaya isteri sendiri.

.

Isteri adalah amanah, mak pula kewajiban kita sebagai anak. Dua-dua penting dan wajib di utamakan. Orang lelaki kena bijak dan ada pendirian bila berlaku perselisihan antara mereka. Kena pandang ‘sama berat’ isu antara mak dan isteri. Jangan berat sebelah pihak.

.

Masalah rumahtangga selesai baik-baik suami isteri, jangan libatkan mak ayah, lagi tak boleh kalau adik beradik atau ipar duai campur tangan. Memang tambah keruh jadinya nanti..

.

Sayangilah kedua-duanya.

Rabu, 17 November 2021

laporan pulisss






 Pada pagi hari Rabu pukul 8.04 pagi 18 /11/2021 pengetua SMK Banting Puan Rosnah binti Sarip telah menelefon saya melalui  WhatsApp call bertanyakan tentang kehadiran pelajar 3 duranta seramai lebih kurang 13 orang. Beliau pada masa tu berada di dalam lab. Boleh rujuk gambar. 

Beliau telah mengugut saya supaya mengambil suntikan vaksin supaya masalah relief kelas tidak lagi timbul untuk kelas saya. Ini telah bercanggah dengan saranan KKM yang menyatakan vaksin adalah harus dan tidak diwajibkan termasuklah juga kepada frontliners. 

Saya merasakan itu adalah satu ugutan dan ancaman secara lisan kepada keselamatan diri saya dan juga tubuh saya. Saya merasakan kehadiran saya di sekolah tidak lagi selamat selepas beliau membuat ugutan tersebut kepada saya.

Saya membuat laporan polis ini kerana beliau telah menafikan hak saya dengan cara melarang saya berjumpa dengan pelajar saya cara bersemuka di dalam kelas semata-mata kerana saya tidak mengambil vaksin dan juga sebab-sebab yang sah di sisi perlembagaan Malaysia.

saya juga difahamkan pelajar yang tidak lengkap vaksin duduk boleh hadir ke sekolah dengan cara diasingkan di bahagian belakang kelas. 

Saya sekarang diasingkan di bengkel Sains Rumah Tangga yang tidak lagi digunakan secara bersendirian . Dilarang keras berjumpa dengan guru-guru dan AKP yg lain. Pergerakan saya dibatasi. Ini telah melanggar hak asasi saya sebagai seorang yg bebas dan pelanggaran yang sangat jelas dan nyata hak saya sebagai individu sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan negara.

Saya ingin menuntut hak saya yang dinafikan ini di sisi perlembagaan Malaysia sebagai sebuah negara yang berdaulat dan yang sangat bercanggah dengan perlembagaan Malaysia yang menjamin hak asasi seseorang warganegara iaitu tiada diskriminasi. 

Tambahan Program PICK adalah program sukarela bukan mandatori.

Kenapakah saya didiskriminasi atas sebab tidak mengambil vaksin sedangkan ia program sukarela?

Sekian laporan saya. Mohon pihak tuan untuk menyiasat kes aduan saya ini.

Selasa, 16 November 2021

Nota Bantahan

 ULANG SIAR - TOLONG SIMPAN SEBAB AKU MALAS NAK REPEAT KALI KETIGA.


Apakah tindakan sebaik diberikan surat peringatan seperti dalam gambar ini? 


1. Kena faham ia bukanlah surat amaran bermaksud anda melakukan kesalahan atau melanggar etika penjawat awam.


2. Respon kepada surat tersebut - anda tandatangan dengan nota ringkas: 


- DITOLAK DENGAN BANTAHAN


a. Arahan tidak berperlembagaan


b. Bercanggah dasar Program Vaksinasi Negara - "Vaksin adalah percuma dan pilihan individu termasuk frontliners"


c. Telah serahkan surat penolakan pada (tarikh anda hantar surat).


d. Rujuk Surat Pekeliling JPA Bil. 4 yang bertarikh 18 Oktober 2021 mengenai Perkara 7 dan Perkara 13.


e. Dengan rendah diri sarankan Ketua Jabatan gunapakai perkara ini kerana saya dengan tegas menolak vaksin ujikaji COVID-19.


(Sign setiap nota di atas serah semula kepada Ketua Jabatan)


Nota kaki: Tolong scroll pin thread! Supaya saya tak perlu repeat benda sama. Atau bertanya rakan-rakan lain di chatroom.

STEM

 Awat hang kecam STEM ?


1. Kecam STEM ? Mana ada aku kecam STEM. KBAT pun aku tak kecam, inikan STEM. Buat apa kecam, STEM tu hanya akronim, sama macam CS, akronim untuk Computer Science. Aku pernah jadi saintis, bergelumang dgn alat juta2.. takkan aku nak kecam STEM.


2. Kelmarin dulu ada PG buat kajian STEM tanya aku. Aku kata ok .. cun. Pastu aku tanya, buat STEM tu subjek apa? Dia kata Maths, nak uji satu pendekatan. Pastu aku tanya, kenapa dalam tajuk guna STEM, bukan Maths ? Dia kata tak boleh ke ? Aku tanya je..  yang dikaji Maths, kenapa tajuk STEM plak. Lepas tu dia bingong sendiri, bukan aku. 


3. Kat tadika ramai yang mengaku guna STEAM, sebab kanak-kanak suka 'Arts' kata mereka. Aku pun setuju. Kemudian ada tadika yang buat Aktiviti Sains... dgn melukis guna sponge... lalu di namakan aktiviti STEAM kerana memasukkan elemen A dalam STEM, kata cikgunya. Aku pun tak tahu kenapa nak melukis dgn sponge nak kena sebut 'A dimasukkan dalam STEM' - jadi STEAM. Susahnya jadi cikgu sekarang ni.


4. Aku pernah berbual dgn seorang guru sains yang menjadi guru STEM contoh sebuah sekolah. Dia mengajar sains dan suka buat aktiviti yang menarik. Ini memang stail dia sejak dulu. Aku pun suka guru yang banyak buat aktiviti. Dia memang kreatif. Dia mengajar sains tapi tak pula guna apa2 teknologi selain komputer sebagaimana guru agama juga. Dia tak mengajar Maths, dan engineering adalah out of question. Dia dipanggil guru STEM kerana banyak buat aktiviti Sains. Macam pelek plak.


5. Aku juga pernah bertanya pasal Ikon STEM. Tentulah sebagai ikon, seseorang itu mesti menguasai empat disiplin tersebut dengan baik, sebab ikon bukan calang2 orang. Kalau kuasai satu sahaja, katakan Sains, yang tiga lagi sipi2, macamana dapat Ikon STEM ? 


6. Aku pun selalu bertanya, kenapa kita susah2 nak diterangkan pula STEM kepada ibubapa, kononnya mereka tiada kesedaran STEM - sapa kata ? Ibubapa dah lama sedar pentingnya bukan sahaja sains, teknologi, engineering, maths, tetapi juga agama, akhlak, BI, BM dan semua subjek yang diajar di sekolah. Malah ada yang tahu pentingnya ujian spt 1119, TOEFL, IGCSE, A level dll. Mereka juga tahu kerjaya saintis, jurutera dan teknologi itu penting. Ramai je mak bapak yang kerjayanya dalam pelbagai profession, bukan hanya STEM...  


7. Bagus juga ada orang yang bertanya macam aku sebab pertanyaan adalah inkuiri dan inkuiri adalah salah satu pendekatan asas dalam Sains. Bila inkuiri dalam Sains, mudah difahami, tetapi bila Sains diSTEMkan tak tahulah pula bagaimana kekdahnya.


8. Kalau dulu kita guna alat radas dalam amali sains spt kaki retot dan bunsen burner, tak ada plak masalah yang timbul. Kini nak difikirkan pula kaki retot dan bunsen burner dari perspektif engineering. Yang nak diamalikan belum tentu lagi faham, ditambah lagi benda yang memang tak perlu nak difikirkan baik budak mahupun guru… sedang semua pun tahu kaki retot sebagai tungku dan bunsen burner sbg sumber haba.


9.  Abis sekolah kat UK pun guna STEM kenapa tidak kita ? UK sebagai sebuah negara maju mahu kemajuan sedia ada diteruskan lebih giat. Sekolah rendah dan menengah UK in general memang lengkap dan kondusif, lalu dipertingkatkan lagi dgn makerspace dll kemudahan. Lihat lah, satu kelas 20 orang, dgn lappy dan TV besar. Tapi tak pula mereka menyebut STEM berlebih2an dlm semua hal. Yang lebih adalah kemudahan dan exposure utk memberi pengalaman pembelajaran kepada murid sebagai keutamaan, bukan istilah STEM. Ikutlah yang ini dulu... boleh ?


10. Aku hanya bertanya, jangan kecam aku. Aku menanti jawapan yang boleh aku taakul. 


OT