Khamis, 6 September 2012

Aptb


SONG A-HYUN percaya dia akan mengikut jejak langkah ayahnya, graduan salah sebuah universiti terbaik di Korea Selatan yang bekerja di firma terkemuka dan menikmati zaman kerjaya penuh kehebatan.
Bagaimanapun, impian gadis berusia 23 tahun itu tidak kesampaian. Sejak setahun lalu, dia sudah menghantar lebih 40 resume menjelang konvokesyennya Ogos ini. Namun, semuanya ditolak mentah-mentah.
Memiliki ijazah di universiti wanita terkenal di Ewha dengan Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) 3.7, pernah berada di Hong Kong selama setahun untuk program pertukaran pelajar, fasih berbahasa Inggeris dan menjalani dua latihan praktikal rupa-rupanya masih belum mencukupi untuk melayakkan A-Hyun mendapatkan pekerjaan.
"Semua orang mendapat Purata Nilai Gred (GPA) yang baik, menguasai ujian kemahiran bahasa Inggeris dan telah melakukan satu atau dua latihan praktikal. Jadi, mungkin tiada apa yang istimewa dalam resume saya.
"Saya bekerja keras untuk mendapatkan semua kelayakan ini. Namun, masalahnya terdapat ramai pelajar seperti saya dan terlalu sedikit kerja yang ada untuk kami," keluh A-Hyun.
A-Hyun merupakan salah seorang daripada anak muda Korea Selatan yang berpendidikan tinggi dan jumlah itu semakin meningkat. Ia menyebabkan golongan tersebut berhadapan dengan prospek pekerjaan yang suram untuk masa depan mereka.
Dilema pendidikan Korea Selatan telah lama dianggap sebagai pencetus kepada peningkatan cemerlang daripada kemiskinan teruk selepas bergelut dengan kuasa ekonomi global.
Tekanan belajar
Kanak-kanak dan remaja menghabiskan zaman kecil mereka dengan penuh tekanan untuk memasuki universiti berprestij atau sekurang-kurangnya kolej-kolej ternama. Ia dilihat amat penting untuk kemakmuran, kedudukan sosial dan malah terhadap prospek perkahwinan.
Universiti-universiti yang dipanggil SKY iaitu Universiti Kebangsaan Seoul, Universiti Korea dan Yonsei adalah merupakan universiti paling berprestij di negara tersebut.
Namun, peningkatan kadar pengangguran graduan menyebabkan kerajaan melancarkan kempen bagi menggalakkan lebih ramai anak muda untuk memintas sesi universiti atau kolej. Ia menyeru lebih banyak perniagaan agar mengambil pelajar lepasan sekolah untuk terus bekerja.
Kira-kira 72 peratus daripada lulusan sekolah akan menyambung pengajian ke kolej atau universiti tahun lalu. Jumlah itu sedikit lebih rendah daripada rekod 83.8 peratus pada tahun 2008, namun ia masih antara angka tertinggi di dunia.
Presiden Lee Myuang-Bank telah berkali-kali menggesa pelajar-pelajar kolej untuk menurunkan standard mereka dan mencari pekerjaan di syarikat yang kurang terkenal.
Selain itu, pihaknya turut mengambil inisiatif menerima pakai lebih banyak program untuk menyokong sekolah tinggi vokasional.
"Inflasi pendidikan yang berlebihan di negara kita menyebabkan begitu banyak masalah sosial dan ekonomi," kata Myuang-Bank awal tahun ini.
Malah, beliau juga mencadangkan penetapan kuota pengambilan pekerja di badan-badan kerajaan untuk graduan sekolah tinggi. Ia satu langkah yang bertujuan untuk menggalakkan lebih ramai remaja mencari kerja selepas tamat sekolah dan bukannya menyambung pengajian di kolej tanpa matlamat yang jelas.
Statistik meresahkan
Kadar pengangguran keseluruhan rasmi adalah serendah kira-kira tiga peratus, tetapi kadar bagi individu berusia 25 hingga 29 tahun adalah dua kali ganda lebih tinggi.
Dalam suku kedua pengangguran lulusan kolej atau universiti dianggarkan berjumlah 373,000. Ia mengatasi kadar pengangguran lepasan sekolah tinggi untuk kali pertama dalam tempoh lebih 10 tahun.
Malah di Universiti Kebangsaan Seoul, hampir 30 peratus daripada pemegang Ijazah Doktor Falsafah tidak bekerja atau menganggur pada tahun 2011 berbanding kira-kira 15 peratus dua tahun sebelumnya.
Firma-firma gergasi ternyata memberi respons kepada desakan rasmi untuk mengambil lebih ramai lepasan sekolah bekerja dan melantik mereka ke jawatan tertinggi.
Samsung dalam satu perubahan drastik tahun ini telah mengambil kira-kira 700 pekerja lepasan sekolah tinggi untuk melakukan tugas-tugas pejabat.
"Mempunyai ramai penduduk dengan ijazah lanjutan adalah satu perkara yang baik. Tetapi di negara ini, jumlah yang terlalu banyak menyebabkan kesukaran untuk mereka mendapatkan pekerjaan sesuai," tegas Kim Hi-Sam, penyelidik di Institut Pembangunan Korea.
"Konglomerat seperti Samsung, LG, atau Hyundai hanya menawarkan 10 peratus daripada pasaran kerja di Korea. Bagaimanapun, tanyalah kepada mana-mana pelajar kolej, semua akan mengatakan bahawa mereka layak untuk bekerja di firma-firma tersebut dan bukan syarikat yang lebih kecil daripada itu." - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan