Khamis, 6 September 2012

sekolah rumah


MELEPASKAN karier sebagai ketua kepada sebuah firma perubatan bagi meluangkan masa di rumah membacakan buku cerita kanak-kanak merupakan pilihan sukar bagi seorang bapa, Zhang Qiaofeng.
Qiaofeng adalah sebahagian kecil daripada kelompok ibu bapa di China yang menolak sistem persekolahan berasaskan peperiksaan negara mereka. Kumpulan tersebut merasakan mereka tiada pilihan.
"Sistem pendidikan China mempunyai masalah serius. Saya mahukan anak saya menerima pembelajaran yang lebih kepada penyertaan murid-murid dan bukan sekadar mendengar guru bercakap. Kebanyakan waktu anak lelaki saya kini digunakan bagi mengikuti minatnya atau bermain," ujar Qiaofeng yang merupakan graduan di sebuah universiti terkemuka negara tersebut.
Dari sebuah apartmen kecil yang terletak di pinggir Beijing, Qiaofeng mengajar anaknya, Hongwu selama empat jam setiap hari. Ia berbeza dengan pembelajaran enam jam yang wajib dijalani majoriti murid sekolah rendah berumur tujuh tahun.
Di ruang tamu rumahnya yang menjadi bilik darjah, Qiaofeng menyenaraikan satu persatu kelemahan sistem pendidikan China yang dianggap terlalu obses terhadap keputusan peperiksaan. Hal tersebut menjurus kepada stail pembelajaran bersifat autoritarian.
China menunjukkan pencapaian membanggakan dalam penawaran pendidikan universal ke serata negara dengan kawasan urban seperti Shanghai dikatakan sebagai sekolah terbaik dari segi nisbah pendaftaran.
Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyatakan China memiliki kadar celik huruf golongan muda sebanyak 99 peratus.
Walaupun perkembangan itu positif, ramai ibu bapa merungut tentang fokus kepada pembelajaran berbentuk menghafal dan lulus peperiksaan yang bermaksud murid-murid perlu meluangkan masa yang panjang di dalam kelas.
Berdasarkan kajian yang dijalankan Pusat Penyelidikan Belia dan Kanak-kanak China pada tahun 2007, kanak-kanak China berada di sekolah kira-kira 8.6 jam sehari secara purata dengan segelintir daripada mereka meluangkan 12 jam masa mereka di dalam kelas.

SISTEM pendidikan di sekolah China yang berteraskan peperiksaan semata-mata menyebabkan ramai ibu bapa mengajar anak mereka di rumah.


Semakin bertambah
Penyelidik polisi pendidikan di Universiti Beijing Normal, Lao Kaisheng mengatakan ibu bapa China yang tidak berpuas hati terhadap sistem pendidikan negara kian bertambah.
"Terdapat peningkatan pantas terhadap sekolah di rumah terutamanya sejak beberapa tahun lepas. Ibu bapa yang memilih sekolah di rumah mempunyai keperluan ketat terhadap pendidikan anak-anak mereka," jelas Kaisheng kepada AFP.
Tiada data rasmi bagi menunjukkan jumlah ibu bapa China yang mengajar anak mereka di rumah, namun Kaisheng menganggarkan ia kurang daripada satu peratus.
Salah seorang individu yang paling menonjol dalam perjuangan sekolah di rumah ialah Xu Xuejin. Beliau sanggup berpindah dari kawasan hab perkilangan di Zhejiang ke kawasan terpencil di barat daya bandar Dali, semata-mata mahu memberikan suasana terbaik untuk anak-anaknya belajar.
"Anak-anak China memang diajar untuk bersaing sejak kecil. Murid-murid yang tidak mampu bersaing akan disingkirkan," kongsi Xuejin menerusi perbualan telefon .
Tambah Xuejin, beliau mahu memberikan pendidikan berteraskan agama Kristian yang tidak diterima di sekolah biasa. Menurutnya, ia menjadi penggerak kepada kejayaan sama seperti ibu bapa di Amerika Syarikat (AS) yang semakin galak menjalankan sekolah di rumah.
"Kementerian Pendidikan China bagaimanapun masih berbelah-bahagi dalam sistem persekolahan tersebut. Sebahagian mereka mahu memaksa kanak-kanak dimasukkan ke sekolah, sementara sebahagian lagi memilih untuk meluluskan sekolah di rumah menyebabkan tiada penguatkuasaan baharu diumumkan," ujar Kaisheng.
Persoalan berkenaan pengesahan sekolah di rumah yang belum menemui kepastian bagaimanapun tidak menggugat pendirian Qiaofeng yang berharap anak lelakinya tidak akan kembali ke sekolah China.
"Skil Bahasa Cina dan Bahasa Inggeris anak saya lebih tinggi berbanding kanak-kanak seusianya," ujar Qiaofeng sambil menunjukkan rak buku yang dipenuhi bahan bacaan untuk anaknya.
"Saya bercadang untuk mengajar anak saya di rumah sehingga dia bersedia untuk masuk ke universiti. Saya berharap dia boleh memasuki universiti yang hebat seperti Harvard, Oxford atau Cambridge. Saya yakin 95 peratus dia boleh menggapainya." - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan