Jumaat, 21 September 2012

bajet 2013... peringatan

Dr. Dzulkefly Ahmad,21 Sep 2012

Di ambang pilihanraya umum ke-13 ini, semua perhatian telah beraleh tumpuan kepada pembentangan Belanjawan 2013 yang bakal dibentang Perdana Menteri DS Najib Tun Razak pada 28 September. Hampir semua para analisis mendakwa bahawa inilah ‘sentuhan’ sekaligus ‘senjata’ Najib terakhir.Dakwaan itu telah terbukti tepat kerana Najib memang tidak berani membubar parlimen sebelumnya.

Kini hanya waktu pembubarannya sahaja yang masih dipolimikkan.Dalam perbalahan menentukan tarikh itu, yakinlah yang paling tertekan adalah PM dan isterinya.PRU ke-13 ini adalah ‘hidup-mati’ kerjaya atau ‘career’ politiknya.Amat tinggi ‘risiko pertarungan’ atau ‘stake’nya kali ini. Mungkin sahaja ini Belanjawaan Najib yang terakhir, ditakdirkan beliau kalah dalam PRU ke-13 ini!

Mampukah Najib menyusun sebuah ‘Bajet’ yang mesti berperanan memenangkan beliau dalam pertarungan ‘kalah-mati’ ini? Berupayakah Najib melakukan sekehendak ‘hati dan nafsu’nya yang kini akan ditentang oleh ‘fikiran waras’nya yang tahu akan hakikat ekonomi dan kedudukan kewangan Negara?

Apakah Najib akan terus-terusan mengorbankan kepentingan jangka sederhana dan jauh rakyat dan Negara ini demi memacu ‘nafsu’nya untk terus mencari ‘populariti’ dan ‘sokongan’ bagi terus berkuasa di Putrajaya?

Seandainya ‘nafsunya’ mengatasi dan menundukkan ‘aqalnya’, maka penulisan ringkas ini mengajak Najib merenung jauh memikirkan ‘risiko dan bahana’ berbelanja besar dalam Bajet 2013 ini.

‘Ekonomi Terbuka’ (Open Economy) negara seperti Malaysia, berdepan dengan cabaran global yang masih tidak reda dan tidak menentu. Bukan sahaja krisis zone Eropah dan kewangan Amerika serta kelembapan pasaran kerjanya kekal mengancam permintaan global, pertumbuhan ‘perlahan’ (slowing growth) dua ekononmi besar Asia yakni China dan India telah mula ‘menggigit’ negara seperti Malaysia yang merupakan ekonomi berorientasikan eksport atau ‘export-based economy’.

Pertumbuhan 5.4% dalam suku kedua baru-baru ini dikesani adalah dari sumbangan pelbagai projek mega infrastruktur (MRT dll) dan permintaan domestic atau perbelanjaan isi-rumah yang masih rancak.Namun kedua-dua komponen ini mempunyai risiko besar dalam ‘menjurumuskan’ Negara dalam hakikat hutang.

Perbelanjaan besar kerajaan (Factor ‘G’ dalam KDNK) telah mengakibat tanggungan hutang kerajaan Pusat ke paras maksimum yang dizinkan Akta Pinjaman Tempatan (1959)  yakni 55% KDNK dan perbelanjaan isi-rumah (Faktor ‘C’ dalam KDNK) telah melonjakkan hutang isi-rumah ke paras RM653 Bilion hampir 80% KDNK, paling teruk di Asia.

Berpandukan formula Keluaran Dalam Negara Kasar sebagai KDNK = C+ I + G + (X –M) dengan (C- Penggunaan isi-rumah, I – Investment/Pelaburan (FDI + DDI), G – perbelanjaan Kerajaan, (X-M) (yakni Ekspot tolak Impot), maka Najib tahu bahawa dia mesti bertindak ‘pruden’ dan wajar dalam memacu ‘pertumbuhan’ dan tidak rakus (reckless) dalam mengolah Bajetnya!

Untuk peringatan umum factor I (Investment-Pelaburan) juga menerima ‘kejutan’ baru-baru ini, ketika Jabatan Laporan Jabatan Statistik menunjukkan bahawa pengaliran pelaburan keluar (investment outflow) dalam suku pertama mencecah RM16.91bilion.Ini jelasnya adalah dua kali ganda pelaburan masuk (investment inflow) dalam suku pertama tahun ini sebanyak RM7.48 bilion.Ini bermakna dana pelaburan yang keluar (keluar bersih-nett outflow) dari negara pada suku pertama ini sahaja adalah sebanyak RM9.43 bilion, jumlah yangagak besar berbanding jumlah RM10.07 bilion untuk seluruh  tahun 2011.

Lebih malang lagi, sektor yang membawa dana pelaburan ini keluar bukanlah ‘pembuatan’ (manufacturing) yang didakwa pihak penguasa kerana mengambil pleuang kos buruh yang murah di Negara-negara jiran.

Hakikatnya ialah syarikat-syarikat yang dikenalpasti melabur di luar adalah kelompok dari 3 sektor utama NKEA yakni sektor minyak dan gas, kewangan dan insuran dan ‘wholesale dan peruncitan’ dan bukan dari sektor pembuatan.

‘Snapshot’ atau senario ringkas yang cubapenulis lakarkan meletakkan semua pihak yang punya pemikiran yang waras tahu bahawa kita berdepan dengan hakikat ‘masa-masa mendatang’ adalah ‘berisiko tinggi’ bagi ekonomi dan rakyat Negara ini.

Hakikat ini mesti didepani kedua-dua pihak Barisan mahu pun Pakatan yang sedang bertarung untuk mendapat mandat rakyat memerintah Negara di peringkat Persekutuan. Dalam persaingan sengit dan getir ini, kedua-dua pihak pastinya akan cuba menandingi seterunya untuk menawarkan kepada rakyat dan pengundi sebuah “Belanjawan” yang popular.

Pun begitu, penulis mengingatkan kedua-dua pihak bahawa wujud satu garisan yang sangat tipis di antara program  yang ‘popular’ dan satu yang ‘populist’.

Tegasnya, yang ‘popular’ membawa kesan baik untuk kepentingan rakyat yang berdepan dengan pelbagai kemelut ekonomi dan kewangan, sementara yang ‘populist’ memberi suntikan ‘pelali’  atau ‘penahan sakit’ yang boleh sahaja membawa keadaan lebih parah lagi kerana penyakit sebenar (seumpama kanser) tidak dirawat sehingga sampai ke peringkat ‘terminal’ atau tahap 4 (yakni maut).

Seterusnya penulis lakarkan beberapa perkara kunci penting yang mesti digarap oleh bakal pemerintah di peringkat Pusat:

i.    Mengurangkan bebanan hutang kerajaan Pusat dan deficit fiskal yang berlarutan selama 14 tahun. Cabarannya ialah bagaimana mencarinkan Belanjawan yang dapat menjana ‘Effective Spending’ atau ‘Perbelanjaan Berkesan’ dari sudut mencapai ‘Sasaran Belanjawaan’ (Outcome-Based) dan kemudian Melaksanakannya dalam satu ‘Delivery’ yang kompeten, telus, bertanggungjawab dan bebas ketirisan-rasuah. Tentunya matlamat ini memerlukan ketegasan untuk menjana ‘pendapatan baru’ dan/atau meningkatkan ‘revenue’ melalui pungutan cukai berkesan serta ‘prosedur perolehan’(procurement procedures) yang lebih telus dan berkesan.

ii.    Meningkat Pendapatan Rakyat Malaysia dengan pelbagai kaedah berkesan untuk mengurangkan ‘kos saraan hidup’ bersabitan ‘gaji minima’, peluang mendapat gaji yang lebih lumayan dengan meningkatkan ‘produktiviti’ dan peningkatan ‘ketrampilan’ (skill) warga kerja di pasaran. Penghapusan monopoli sekaligus mengurangkan kos saran hidup dalam aspek kesihatan, makanan (beras dll), telekomunikasi, tol, tariff (air, tenaga dll). Sekaligus ia mampu meningkatkan ‘pendapatan boleh berbelanja’ –‘disposable income’ rakyat.

iii.    Meningkatkan Keberkesanan Pengangkutan Awam dengan memperkenal satu ‘Dasar Pengangkutan Nasional’ yang lebih Mesra-Rakyat, bukan hanya Mesra-Kroni seperti kini yang  mengulangi kesilapan Ear Tun dalam pemberian projek bear MRT dll. Menekankan pendekatan ‘Hybrid MRT-Bus’ yang pasti jauh lebih murah dari segi kos pengankutan rakyat dan pelbagai inisiatif baru di segi memperksakan Pihak Berkuasa Tempatan dll.
iv.    Menyediakan Iklim Selamat dari Jenayah – Pelbagai Reform PDRM yang dicadangkan oleh Suruhanjaya Pembaikan Polis oleh Tun Dzaiddin dan menambaik ‘deployment’ pelbagai aspek kepolisian yang kini didakwa ‘herot’ dan berlaku ‘mismatch’ di segi Keperluan (Needs) dan Agihan Sumber. Jenayah tidak di cega dan kawal sementara polis sibuk menjaga ‘demonstran aman’.

v.    Perumahan Nasional untuk rakyat teramai dengan menangani sekali lagi ‘mismatc’ atau ‘kesongsangan’ keperluan dan bekalan. Sebuah kerajaan yang bertanggungjawab mesti mengemudi ‘Dasar Perumahan’ yang menangnai keperluan rakyat teramai (Demand Side) dan bukan kehendak Pemaju dan institusi kewangan yang mahu menjana keuntungan (Supply-Side). Menangani pelbagai manipulasi pasaran yang mengakibat rakyat teramai yang sangat berhajat kepada perumahan menjadi mangsa kepda pihak ‘spekulator’; termasuk pemaju dan pembeli, yang membina-membeli hanya kerana memikirkan keuntungan dan bukan sngat keperluan.

vi.    Menjana Ekonomi yang Menggalakkan Persaingan Sihat (Fair-Free Competition) sebagai penjana-pemangkin pertumbuhan. Menggelakkan ‘Kesesakkan’ atau ‘Crowding-Out Effect’akibatsyarikat-syarikat kerajaan sendiri (GLCs) terlibat dalam hampir semua bidang-sektor yang seharusmya disertai bahkan dipacu oleh pihak swasta. Monopoli dan ‘advantage’ seperti ini ‘memuramkan’ dan ‘melembapkan’ persaingan kerana amalan kronisme dan nepotisme yang memberi lebih ‘advantage’ kepada pihak GLCs dan juga syarikat-syarikat swasta yang menjadi ‘super-kroni kepada ‘Penguasa Politik’. Cukup dengan pengalaman “LRT Ampang” dan MFT Sungai-Buloh-Kajang (SBK) untuk memburukkan lagi imej Negara sebagai destinasi yang tidak dalam radar pelabur antarabangsa. Penarikan diri pelbagai pihak pembida internasional dalam MRT dan infrastruktur mega adalah sangat memalukan dan mungkin sahaja ditanggapi sesuai dengan kejatuhan ‘daya-saing’negara senbanyak 4 anak tangga baru-baru ini ke tahap 25 dalam Global Competitive Rating (GCR) oleh World Economic Forum (WEF) dari kedudukan 21 tahun 2011.

Tentunya yang dinantikan rakyat bukanlah perkara-perkara yang ditekankan dalam penulisan di atas.Rakyat umum mahu tahu “Apa untuk aku? Atau “What’s in for me? Itu adalah tabiat lazim bagi rakyat. BN dan saya rasa juga Pakatan akan bersaing untuk ‘memberi’. Najib dikatakan tidak akan melepaskan peluang ‘menghadiah’ semua segmen rakyat dengan pelbagai ‘pemberian’ seperti BRIM Ke-2. Dalam BRIM pertama Najib berbelanja RM2.6 bilion.Najib sudah ‘ketagih’ dengan program ‘runcit-runcit’ untuk mengatasi masalah ekonomi dan bebanan ‘kos saran rakyat’ dengan pelbagai KRIM, KLIM dll.

Sementara cita-cita besar memacu Negara Maju tentunya tidak dapat di gapai oleh projek-projek runcit ini, mahupun yang besar-besar seperti NKRA, NKEA, ETP dan EPPnya ketika ia tidak dilaksanakan dengan ‘delivery yang  baik’, seperti yang telah dibahaskan oleh beberapa pihak termasuk REFSA, mampukah advokasi polisi dan penyelesaian Belanjawan Pakatan Rakyat mengangkat Negara ke satu dayas-saing, prestasi dan kompetensi yang sangat dihajati oleh rakyat dan negara?Hanya masa akan menentukan dan Allah tentunya Lebih Mengetahui!

*Dr Dzulkefly Ahmad, Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS Pusat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan