Rabu, 28 September 2016

Arahan

Skil Komunikasi

Semasa memberikan arahan kepada pekerja bawahan atau kepada pekerja yang sama pangkat dengan kita, ada beberapa adab/teknik yang kita kena kuasai;

1. Arahan yang tidak berbunyi arahan. Lebih kepada maklumat.
2. Tidak mempersenda gerak kerja yang perlu dilakukan. "Senang aje kerja ni..." <- salah.
3. Libatkan penerima arahan untuk terlibat sama membina arahan. Contohnya tanya kepada penerima arahan... "Nak buat macam mana agar lebih mudah ya?"
4. Amalkan ayat meminta tolong kepada penerima arahan.
5. Jangan tunjuk ajar cara buat kepada penerima arahan. Sebaliknya beri arahan dengan menyatakan keputusan yang kita kehendaki. "Nanti tolong saya keluarkan 5 bungkus ikan 5kg ya".

Banyak lagi adab dan peraturannya. Dasarnya, hormati perasaan orang. Mereka manusia biasa. Bukan mesin. Mesin akan bergerak walaupun butang ON, kita ketuk guna hammer.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan