Sunday, 11 September 2016

Jihad

Aku Jihad ke Jahat?

Alhamdulillah, aku terinspirasi bila aku baca kitab Syamail.
Cerita tentang Nabi. Tentang jihad. Dakwah. Mehnah dan tribulasi.
Selalu kita dgr,para daie sebut "dakwah tidak dihampar karpet merah".
Ye ke????

Kadang-kadang kita jadi futur dalam dakwah .
Rasa macam lemah sambil menguap luas-luas. Kasi lalat masuk.
Haha.*hiperbola*.
Rasa macam "fed-up".

Aku nak "gibap" arghh. Aku nak pencen arghh.

Well. Bro. Sis.

Dakwah mana yang senang? Goyang-goyang kaki sambil korek hidung. *cuba untuk tak gelak*. 🙊

Mana ada. Dakwah memang susah. Kalau dakwah senang, bukannya dakwah tu. Tu rehlah.

Kena maki. Kena perli. Kena bahan.
Sedih sangat,tambah-tambah yang golongan yang baru nak berubah.

Tapikan cuba lihat Nabi Muhammad S.A.W. Di zaman Makkah yg femes dengan jahiliah. Golongan munafik. Jihad nabi yang utama waktu tu apa? Jihad nak jelaskan masyarakat tentang agama. Tentang Islam.
Susah. Sangat susah.
[Surah al-Furqan:52]

Adessss. Kita yang kena perli sikit. Dah "gibap" kan? Termasuk insan yang menulis ni.
Hmm.

Nak banding kita dengan dakwah Nabi?
Selama 10 tahun Nabi berdakwah di Makkah.
Tak ramai yang menerima. Tapi,mereka cukup berkualiti.
Nabi beri tarbiyyah hati kaw-kaw punya.

Mehnah dalam dakwah Nabi?
Kena hina. Kena baling najis. Batu. Kena "bash" dan kena hentuk dengan batu dengan Abu Lahab.
Tetapi, nabi balik macam tu je. Tak membalas.

Sikit sangat nak dibandingkan dengan kita. Nabi derita 200000000 kali ganda mungkin.

Gais apa tu jihad?

....Perang
....lawan orang kafir

Betul. Tak salah.

Jihad ada 4 tingkat:

1⃣jihad melawan hawa nafsu. Haaaa. Ni pecah pulak kepada 4.
>jihad belajar agama.
>jihad untuk amalkan apa yang diajar.
>jihad dalam mendakwahkannya(mengajar apa yg dipelajari).
>bersabar hadapi rintangan dalam berdakwah.

2⃣jihad melawan syaitan. Terbahagi kepada 2 pulak.
>jihad tolak syubhat.
>jihad lawan keinginan hawa nafsu.

3⃣jihad melawan orang kafir dan munafik.

4⃣jihad melawan kezaliman,kemungkaran dan bidaah.

Tadaaaaa. Hang jihad yang mana satu?

Gais. Banyak orang hari ni sebut.

"Aku jihad ilmu. Aku pi belajar. Tapi aku buat benda lain".

"Aku jihad dakwah. Tapi, aku pancing muslimat atau muslimin guna ayat-ayat islamik aku."

"Aku jihad nafsu. Tapi benda baik aku lari dulu."

*jatuh kerusi*

Hmmm. Sadis. Aku jihad ke jahat?

Tapi,,takpa Sis. Bro. Rahmat Allah luas. Luas dari murkaNya.

Lastly. Hmm. Jihad tak sempurna tanpa hijrah. Hijrah dan jihad tak terwujud kecuali dengan iman.

Macam mana ek?
🌹hijrah setiap waktu.
🌹hijrah kepada Allah dengan ikhlas. With pure heart gituhh. Hehe.
🌹hijrah kepada Rasul dengan ikuti baginda.
🌹hijrah kepada diri sendiri dengan melawan hawa nafsu.

Itu sahaja.
*ehem. Sejak bila jadi minah bunga?*.
Haha.

Aku petik dari ensiklopedia kitab syamail Muhammadiyah.

Wallahualam.

ya allah.aku telah sampaikan.

c&p from HijrahPendosa

No comments:

Post a Comment