Sabtu, 3 Mac 2018

Azaria

Misteri kematian Azaria Chamberlain terungkai selepas 32 tahun

Azaria Chamberlain ialah seorang bayi perempuan yang telah dilahirkan pada 11 Julai 1980 dan kemudiannya meninggal pada 17 Ogos 1980.
Durasi dan kronologi kes kematian Azaria amat tragis  dan penuh dengan kontroversi hingga ianya mengambil masa 32 tahun untuk terungkai.
Namun, apakah yang menyebabkan misteri ini mengambil masa selama puluhan tahun untuk selesai? Ikuti kronologi misteri kematian Azaria Chamberlain.
Ianya bermula dengan ibu bapa Azaria, Lindy dan Michael Chamberlain membuat keputusan untuk bercuti berdekatan Uluru di bahagian utara Australia.
Tempat ini juga dikenali sebagai Ayers Rocks yang dipenuhi dengan batu pasir yang suci buat orang asli Australia. Dan ia juga merupakan antara formasi batu yang menakjubkan di dunia.
Semasa di Ayers Rocks, ibu bapa Azaria telah meletakkan kereta mereka berhampiran dengan kawasan berkhemah.
Mereka telah meninggalkan Azaria bersendirian untuk seketika, namun apabila mereka kembali, Azaria telah tiada.
Sesuatu atau seseorang telah mengambilnya dan mereka yakin seekor dingo telah memasuki khemah mereka dan mengambil Azaria.
Malangnya, Lindy dan Michael tidak mempunyai bukti yang serangan tersebut telah berlaku. Pihak berkuasa telah dihubungi dan mereka terus mencari Azaria.
Kemudian mereka telah menemui mayat Azaria di dalam mulut seekor dingo yang lapar dan marah. Mereka hanya bergelut sekali untuk mengambil semula mayat Azaria dari dingo itu di mana mereka menyedari sesuatu yang pelik.
Laporan bedah siasat menunjukan yang punca kematian adalah berkemungkinan dari serangan dingo.
Ianya sudah tentu menepati cerita pihak pasangan Chamberlain dan penemuan mayat Azaria dari seekor dingo. Malangnya, ia tidak dapat menyangkal keraguan sama ada benarkan punca kematian adalah dari seekor dingo.
Pihak polis dan pendakwaraya bahagian utara tidak puas hati dengan penemuan ini, dan meneruskan siasatan.
Gambar sinaran ungu baju bayi itu, sedikit darah dari khemah dan kesan luka di leher telah membawa kepada satu konklusi, Azaria Chamberlain kemungkinan meninggal dunia akibat dikelar.
Apabila berita mengenai konklusi ini tersebar, para wartawan terus berpaling tadah dengan ibu bapa yang sedang bersedih itu. Pihak media telah mewujudkan khabar angin tentang apa yang mungkin sebenarnya terjadi.
Disebabkan ini, pelbagai jenis khabar angin, lawak yang menyedihkan termasuk kartun mengenai tragedi ini muncul. Yang paling teruk menjadi sasaran ialah Lindy yang perilakunya dikatakan tidak menunjukkan seperti ibu sedang bersedih.
Apabila pihak berkuasa memulakan siasatan terhadap pasangan Chamberlains, pelbagai teori liar mula muncul.
Pihak akhbar telah membesarkan tentang agama keluarga Chamberlains, 'Seventh-day Adventist' yang agak asing di kawasan mereka.
Terdapat teori yang mengatakan gereja tersebut sebenarnya menjadikan aktiviti mengorbankan bayi sebagai salah satu amalan.
Malah ia kelihatan pelik apabila keluarga itu membawa bayi yang baru lahir berjalan di padang pasir.
Keadaan menjadi semakin hangat apabila ada yang membuat dakwaan bahawa Lindy adalah ahli sihir. Malah pihak polis mendapat maklumat dari pemberi yang tidak diketahui, maksud nama Azaria ialah 'korban kepada padang gurun".
Pihak polis mendapat lebih dari cukup bukti untuk membawa pasangan Chamberlains ke mahkamah.
Pihak polis telah mendakwa Lindy yang telah mengelar leher Azaria di tempat duduk hadapan kereta keluarga mereka sebelum menyorokkan mayat bayi itu di dalam bekas kamera yang besar.
Lindy kembali ke tapak perkhemahan di mana dia membuatkan keadaan kelihatan seperti seekor dingo telah memasuki khemah mereka dan mengambil Azaria.
Dakwaan diteruskan dengan Lindy membuang mayat bayinya dalam diam apabila semua orang keluar mencari Azaria.
Lindy tahu yang dingo akan datang dan mencari mayat Azaria. Azaria dan suaminya semakin hari semakin kelihatan bersalah di dalam kes paling umum di dalam sejarah Australia.
Semasa Lindy disoal mengenai baju yang dipakai oleh Azaria pada hari kejadian, dia menyebut tentang jaket kecil di atas baju bayi itu.
Jaket ters

Tiada ulasan:

Catat Ulasan