Sabtu, 24 Mac 2018

Uai

Kuliah Maghrib Al Fadhil Ustaz Azhar Idrus | Kitab:Anak Kunci Syurga | Sabtu:24 March 2018 | Masjid Jamiul Ehsani Sijangkang Kuala Langat Selangor.

❤..Hari jumaat adalah penghulu segala hari..kalau penghulu segala bulan adalah bulan ramadhan..

❤..Sunat mandi jumaat bagi siapa yang wajib pergi..orang perempuan x sunat mandi jumaat..tapi kalau raya..orang x pergi pun sunat mandi sunat hari raya..

❤..Kalau pergi awal dapat pahala unta..

❤..Korban yang afdhol adalah binatang yang gemuk..yang harus ialah yang biasa..yang makruh lembu kurus..yang x sah kurus sangat..

❤..Nabi kata mandi sunat jumaat macam mandi janabah..tapi bukan mandi sebab nak mandi hadas..niatnya aku mandi sunat jumaat..ulama hanya memberi contoh..macam niat dalam solat jugak..itu semua pandangan ulama..aku sembahyang fardhu subub berjemaah..tu contoh..mengikut imam pun boleh..yang penting maksud sama..

❤..Selalu kita hadis hasan..hadis ni maksudnya perkataan perbuatan sifat atau kebenaran daripada Nabi SAW..hadis terbahagi kepada dua..Hadis mutawatir dan hadis hadis ahad..

❤..Hadis ahad terbahagi kepada 3..hadis soheh..hadis hassan..hadis dhaif..yang boleh menetapkan hukum halal dan haram hanya kepada hadis soheh dan hasan..

❤..Hadis dhaif hanya boleh fadhilat2 amal mengikut jumhur ulamak..

❤..Saidina Abu Bakar Nabi kata iman dia kalau nak banding dengan penduduk madinah..berat lagi iman Saidina Abu Bakar..yang nabi kata tu penduduk madinah..penduduk muhajirin dan ansar..penduduk yang Allah telah jamin syurga..

❤..Saidina Abu Bakar kata tidak akan diterima solat orang yang benda haram dalam badannya..

 ❤..Imam nawawi kata kalau orang cakap masa tengah khutbah dijalankan..Imam nawawi kata tunjuk isyarat..

❤..tunjuk isyarat untuk orang yang bercakap tu diam

❤..Bahasa isyarat ada lima..yang pertama angguk..yang kedua geleng2..yang ketiga isyarat diam..yang keempat isyarat penumbuk..yang kelima isyarat duit..yg nieh semua tahu..hehe..

❤..Siapa yang mandi sunat jumaat..pergi awal..dengar khutbah baik2..dapat pahala amal ibadat setahun setiap langlah pergi ke masjid..

❤..Berjalan perlahan2 pergi ke masjid..dengan sakinah..maksudnya yang tergopoh2..

❤..Jangan langkah kepala orang..bagi isyarat tangan kalau nak lalu sebelah orang..Nabi larang langkah kepala orang..

❤..Arab ramai jenis x reti base..langkah kepala orang..jangan ikut orang arab..tapi ikut orang alim..x kire bangse mane pun..

❤..Jangan ikut arab jahilliyyah..jenis betulkan kopiah mase solat..letak serban mase tahiyyat..letak balik setban kalau x betul..ade hari tu cakap mase tengah sembahyang..bangang namenye..

❤..Nabi marah orang yang langkah kepala orang..nabi kata ijlis..bukan iblis..jangan silap sebut..maknanya duduk..

🦅🦅🦅..Sesi soal jawab ..🦅🦅🦅

✈..Nabi kata tidak sembahyang orang yang bertolak2 dengan hadas..maknanya nak buang air..maknanya tidak sempurna..kalau rasa sikit2 nak kencing..afdhol kite teruskan..kalau rase nak sangat kencing..afdhol pergi kencing dulu..

✈..Tengah sembahyang kalau keluar makanan mase sendawe..kalau telan balik..batal solat..dalam masjid jangan ludah dalam masjid..ludah dalam kocek..kalau dalam rumah x de masalah..yang baik kalau ada tisu ludah dalam tisu..

✈..Benda yang akan datang adalah alam ghaib..nabi kata antara tanda akhir zaman adalah perempuan lebih ramai daripada lelaki..dalilnya baby perempuan lagi ramai daripada lelaki..orang perempuan lebih banyak mati daripada laki2..

✈..Dalam hadis yang lain Nabi kata nisbah 50 perempuan dan laki2 1..

✈..Petua nak kahwin lagi adalah tunggu isteri pertama mati dulu..hehe..

✈..Jumhur ulama meegatakan orang perempuan haram pegang quran ketika haid..

✈..Islam ni agama yang paling bersih kalau kita ikut..kita jadi kotor sebab kita quran hadis x nak ikut..x nak ikut ulama..

✈..Nak ikut macam mana..mengaji pun x nak..yang mengaji pun belum tentu ikut..yang x mengaji?..balik awal terus..

✈..Kahwin bukan wajib pun..sunat sahaja..cuma sebaiknya kahwin awal..

✈..kalau nak best kahwin kahwin masa muda2..sebab Abdul Rahman Bin Auf pernah kahwin dengan orang tua..dan nabi tegur kenapa x kahwin dengan orang muda..boleh kamu bermain2..

✈..Jatuh talak x kalau suami mengaku bujang?..x jatuh boh..yang jatuh kalau lafaz talak soreh..

✈..Tidak putus saf solat jumaat dalam bilik yang ade slinding

✈..Nazar buat benda baik..nazar bukan buat benda yang x baik..

✈..Syarat sah sembahyang adalah suci daripada najis..kalau syarat tidak terlaksana maka tidak sah solat..

✈..Qunut nazilah ni sunnah nabi..nabi kalau akhir zaman nanti yang pembohong dikata benar..yang kuliah tafsir..tok guru dikata sesat..nia zamannya..

✈..Keputihan yang membatalkan adalah yang keluar daripada batin..yang keluar dari bibir faraj x batal..

✈..Sekarang ni hati kita kena bersatu umat islam..nabi kata tentera dajjal sekarang adalah yang menyuruh benda yang jahat..menyekat yang baik.

✈..Harta kita ni kena betul yang dibahagikan kepada kita..

✈..Hukum emoji dalam whatsapp dan instagram..boleh selagi mana tidak membawa fitnah..

✈..Hukum mengundi ni kalau kita x mengundi pun parti islam akan menang dan islam itu akan mulia maka x wajib mengundi..tengok dekat bangladesh..salah fatwa dia kata orang islam x perlu mengundi..akhirnya parti sekular naik..1200 orang ulama telah dibunuh disana..ade yag dibakar..dibuang dilaut..yang terbaru digantung sampai mati..ini semua sebab awal2 dah salah fatwa..hati2 nak keluarkan fatwa..

✈..Wahabi ni yang mengikut muhammad bin abdul wahab..sebut wahabi tu sebab bapanya nama wahab..mazhab salaf ada 4..hanafi maliki syafie dan hanbali..

✈..Sekular ni x betul..sebab daripada kristian modered

✈..Pandangan paling ramai dalam mazhab syafie tidak ada sembahyang teman atau sembahyang hadiah..yang ada kata boleh tu pandangan yang dhaif..

✈..Jumhur ulama kata lepas solat kita hadiahkan pahala solat kepada simati..

✈..Banyakkan zikir Allah untuk ingat Allah..

✈..Pilih menteri yang takut kepada Allah dan sayang kepada rakyat..

✈..Syariat tu agama..tariqat tu jalan..hakikat kembali kepada Allah..makrifat tu kenal Allah..siapa cinta Allah dia akan takut Allah.

✈..dengki ni maksudnya orang islam yang sakit hati kepada suadaranya yang dapat nikmat..

✈..buai bayi masa selawat..dapat pahala la boh..

✈..Kuliah dekat setiu tu bukan salah pejabat agama..yang jahat orang politik dekat atas tu..dia yang arahkan pejabat agama suruh sekat kuliah..orang yang jalankan tugas tu jadi kambing hitam..

✈..Orang hidup boleh buat haji untuk orang mati..haji badal..kalau dia mati..orang lain boleh qada..tetapi dengan nas..anak boleh qadakan..

✈..yang x boleh qadhakan solat yang telah mati..

✈..Kuliah x boleh..berjoget dekat setiu bawak dari thailand..boleh pulak..tu bodoh namanye..tentera2 dajjal..pakat2 viral..

 ✈..Ayat yang last turun dalam Quran tidak berlaki ijmak ulamak..

✈..suami terbaik adalah suami yang menanggung sepenuhnya nafkah kepada isterinya..bukan kata haram isteri berkerja..tapi isteri yang x berkerja tu yang terbaik..

✈..Nak buat kerja agama..jangan takut rezeki..

Tamat Kuliah
Wallahhuallam
Silakan share..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan