Selasa, 26 April 2022

ليلة القدر

 Aku pernah bertanya kpd guruku:


"Guru, sebenarnya bilakah Lailatulqadar?"


Guruku pun bertanya kembali kpdku:


"Malam yg mana tu?"


Aku pun menjawab:


"Malam pengampunan"


Lalu Guruku berkata:


"Adakah ada malam yg tiada pengampunan dariNya?"


Aku pun menambah lagi:


"Malam yg turunnya para Malaikat"


Jawab Guruku lg:


"Adakah terdapat malam yg Malaikat tidak turun?"


Aku pun terdiam, memikirkan jawapan Guruku... lalu Guruku pun menjelaskan (setelah melihat aku terdiam) :


"Wahai Anakku... Beginilah... Bagi seseorang ahli ibadah, sebenarnya SETIAP MALAMNYA adalah Lailatulqadar." 


Guruku sambung lagi:


"Kiranya seseorang itu tidak bertemu dgn Lailatulqadar, adakah dia patut berputus harapan dgn Allah?! Malah berfikir tunggulah lagi Ramadhan akan dtg mungkin berpeluang jumpa Lailatulqadar...itu pun jika masih hidup..."


... dan lagi (malah lebih menusuk):


"Dan sekiranya seseorang itu telah bertemu Lailatulqadar sekalipun, adakah pasti amalannya SUDAH CUKUP SETAKAT ITU dan dia boleh rehat dan berasa dirinya SEMPURNA???!" 


... Guruku merendah suaranya:


"Wahai Anakku... Mengejar, memburu dan beribadah pada Lailatulqadar itu tidak salah, tetapi ibadah itu tidak cuma khusus utk bulan Ramadhan shj, malah lebih utama utk terus ISTIQAMAH setelah tamat bulan Ramadhan, kerana..."


"Kita BUKAN menyembah Ramadhan (Ramadhaniyun) tetapi kita MENYEMBAH ALLAH SWT (Rabbaniyun)."


Aku merespon:


"SubhanaLlah 😭, benar wahai Guruku..."


"Org zaman dulu betapa sulitnya mrk mencari ilmu tapi mrk mudah mengamalkannya, sedangkan zaman skrg betapa mudahnya mencari ilmu tapi amat sukar mengamalkannya."


"Mudah2an Allah SWT membimbing kita utk mengamalkan ilmu dan menjadikan ilmu kita bermanfaat utk di dunia & di akhirat."


*Dlm ingatan Guru2ku 😢❤️


Dari FB Ammar Mohd Zain

Tiada ulasan:

Catat Ulasan