Sabtu, 2 Julai 2022

Nova

 Sedar tak sedar rupanya sudah lebih sebulan saya meletakkan jawatan daripada perkhidmatan awam. Alhamdulillah.


Sebenarnya saya dah beri notis lebih awal, tapi ada tak ikut format 🫢, jadi pengesahan bermula 28 Mei lepas. 

Itupun saya terima surat balas pada pada hujung minggu pertama bulan Jun. 


Ya saya resign saja. 

Tak ada pencen, sebab saya memang ambil skim KWSP. 

Sepatutnya awal tahun terima kenaikan pangkat, juga saya sudah tolak dengan baik. 


Tak perulah diceritakan kenapa, panjang sangat nanti 😆😆 yang pastinya bahagia setiap orang berbeza, kan?


Ada orang selesa makan gaji, 

ada orang selesa kerja sendiri. 


Dan cukuplah isu-isu viral tentang pendidikan sekarang menjadi jawapan dan perisa tambahan 😬🤭


Jangan salah faham, sekolah terakhir saya adalah tempat kerja terbaik sepanjang perkhidmatan saya; dengan kawan-kawan yang sangat membantu, sporting bahkan pelajar juga cemerlang. 


Tetapi begitulah, jodoh tak panjang. 


Patah tumbuh hilang berganti, mereka pastinya sudah dapat pengganti yang lebih baik daripada saya. 


Habistu Nova buat apa sekarang?


Macam-macam 😆


Saya masih berjiwa pendidik. 

Saya memang nak jadi guru daripada dulu.


Ada terbaca buku memori zaman sekolah, ada junior tulis -Kak Nova ni unik, dia nak belajar oversea tapi tetap nak jadi cikgu 😆😎


Saya masih sangat suka follow dan baca isu-isu pendidikan. 


Saya masih belajar juga setiap hari. 


Dan saya percaya semua orang ada peranan masing-masing. 


Saya bukan berhenti kerja sebab nak fokus pada lipat kain, basuh baju atau memasak ya 🙈 Itu masih kelemahan utama saya 🤭 


Sekadar apa yang saya mampu, 

saya ada mengusahakan program-program untuk anak-anak yang berkonsep learning through play, meraikan multiple intelligence & one size doesn't fit all.


Ada juga buat kelas tuisyen Maths/Addmaths, kelas mengaji kanak-kanak & dewasa. 

Saya dapat tauliah mengajar dari jabatan mufti dah lama, tapi sekarang barulah 'guna' bila buat kelas Al-Quran. 


Kalau tanya cita-citanya, panjang lagi, 

nak buat macam-macam rasanya 😆

Cuma sekarang pergerakan masih agak limited sebab anak-anak masih kecil. 


Tapi alhamdulillah, sejak berhenti ni sudah terasa lebih bebas menjadi diri sendiri, tidaklah dulu dijemput beri ceramah luar pun kena panggil dengan orang atasan 😆


.


Ada orang offer kerja makan gaji lain, saya just rasa belum masanya. 

Ingat nak migrate jadi cikgu kat UAE ke kan, haha tapi abang saya tak bagi. Dia takut rindu saya kot 😜


Ada yang ajak buka sekolah, pun saya rasa belum cukup tangan. 

Tunggulah anak-anak besar sikit satu dua tahun ni insya-Allah. 


Eh tapi kalau siapa-siapa nak ajak apa-apa lagi, ajak je tau dulu. Mana tau terbuka hati 😆


"Sayang nya,..."


Semua orang kata begitu. 


Emak saya pun katanya ramai betul orang yang terperanjat, sedih dan risau bila tahu anak emak berhenti kerja. 

Orang lain berebut nak masuk kerajaan, anak kita berhenti kerja pula. Rugi hantar belajar jauh-jauh orang kata.


"Habistu Ma sedih juga ke Ma. Rugi ke Ma?" Saya pancing emak saya pula. 


"Eh taklah. Ama tak risau lah dengan anak Ama ni. Rezeki tu Allah yang bagi, dunia ni sekejap je buat apa nak sedih-sedih. Rugi tu dari pandangan dia, pandangan kita lain pula," 😎 begitulah sportingnya famili saya Tuan Puan 😬  


الحمدلله الذي بنعمته تتم الصالحات


Ada yang tanya tips nak berhenti kerja. 

Pertama sekali saya tak ajak orang berhenti kerja. 


Kita semua ada kekuatan masing-masing. 


Ada orang cemerlang saja di tempat kerja, macam suami saya Shirazi Sahari 😎 jadi kenapa nak berhenti. 


Dia enjoy je, rileks je, tak macam saya yang banyak cekadak ni 😬 🙈


Dia bahagia je, parents selalu belanja macam-macam bila anak khatam hafazan. 


Jadi teruskanlah bekerja, khidmat anda masih diperlukan. 


Hidup cuma sekali, kita buat apa yang kita suka okay? 

Pastinya dengan kesedaran, kemampuan & batas-batas yang kita sendiri tahu. 


Mohon doa semua ya.

Doakan Nova dapat jadi orang bermanfaat untuk orang lain. 


Terima kasih pada suami & keluarga yang sentiasa menyokong pilihan saya. Kejap dari pensyarah nak jadi cikgu, lepastu berhenti juga 😆


Di mana pun lapangan kita, insyaAllah moga kita dapat beri yang terbaik, dan moga Allah redha 🌹

Tiada ulasan:

Catat Ulasan