Ahad, 31 Julai 2022

Kobit

 Hi, just nak share, cerita saya panjang sikit....ibu saya baru meninggal 2 minggu lepas, takde sakit apa asalnya..healthy person, makan semua jaga tak gemuk tak kurus. Ibu saya start sakit lepas jab 2nd pfizer, dia ambik 1st jab pn saya taktau kakak yg hantar, kakak saya peminat vax jadi golongan mak2 ni tengok org keliling buat dia jadi nervous la klau takde vax. Kata dia lagipun duit dah cukup nak pergi haji, kalau tak jab takleh g haji kata dia😔. Mula2 lps 2,3 minggu jab, dia tanya saya kenapa mata dia kabur so ingat kena tukar cermin mata, buat cermin mata baru katanya ok sikit. Lepas lebih kurang 3 bln jab, telinga berdesing tak berenti slalu sakit kepala, mata bengkak...pergi klinik doc kata vertigo, mkn ubat tak hilang2. Pergi hospital cek darah, darah tinggi, jantung, kencing manis...result semua ok sihat walafiat kata hospital takde masalah. Lepas 4, 5 bulan dada jadi sempit susah nafas, badan makin susut. Pergi hospital, klinik tak ada jawapan kata 'mereka2 yg teramat pakar dlm perubatan' ni mungkin sbb penat (sbb ibu saya jaga nenek)...jadi ibu saya minta bidan urut. 2 hari lepas urut satu badan lebam2. Jadi pelik sebab selama ni b4 covid mmg at least 2 bulan skali panggil org dtg urut kat rumah tak pernah la lebam satu badan. Tapi sbb covid restriction jadi ada la dalam setahun tak panggil org urut, so saya pikir mayb sebab tu jadi lebam2, lama tak urut.

Tapi makin lama jadi makin teruk, dalam +-2 mggu lebam satu badan still tak hilang, badan jadi tak larat, lembik terus. Pergi hospital cek darah lagi, mula2 dorang kata ok boleh balik, tapi half day hospital call suruh datang balik kena admitted sbb blood count dlm badan less than 4 g/dl ( normal female 11-15g/dl). After that, 2 bulan kluar masuk wad transfused darah ber bag2, lost count ( darah putih, darah merah, pletlet) tp blood count still rendah ( for example, harini masuk darah merah, next 2 days back to 4 g/dl). Then after months, ambil bone marrow sample..guess what LEUKEMIA. Tibe2 ada leukemia? Guess what, kata 'so called pakar', normal la byk org tua tibe² dapat kanser darah bila dah tua. 

Jadi, lepas diagnosed kanser, kena la chemo, kata mereka yg 'amat pakar' itu je cara utk selamatkan ibu saya. Mereka kata pergi ke chemo paling kuat sbb condition ibu saya, other than kanser dia considered as healthy person sbb tak ada penyakit lain so dia boleh tahan chemo tu. On the way ke chemo ke-3 ( 1 bulan setengah selepas diagnosed) ibu saya kena jangkitan kuman dlm darah, badan ibu saya dah tak tahan, mereka tidurkan dia sbb seizure dan muntah darah. Sehari ditidurkan, ibu saya kembali ke rahmatullah pada usia yg bagi saya masih muda, 61 tahun.

Saya redha ibu saya pergi dan itu yg terbaik buat dia, to be honest saya syukur Tuhan panggil dia sbb lebih baik tempat dia di sana dari hidup di dunia yg sgt kejam sbb ibu saya mmg sgt baik tak banyak komplen, byk diam, semua org kenal dia dgn lembut tutur kata & slalu sangka baik pada org & ingatkan saya pada Tuhan. Niat dia jab pfizer pun semata2 nak pergi haji.

Cuma yg terkesan pada saya...apa sebenarnya fungsi so called pakar2 perubatan zaman ni? betul ke mereka bekerja dalam dunia perubatan utk bantu pesakit? Atau jadikan mereka dari sihat kepada sakit? Atau just a good business to get money? No patients no business? Rasanya kebanyakan org yg otaknya berfikir dan matanya luas melihat tahu jawapan yg tepat utk soalan saya ni.....

Untuk sesiapa yg dah jab, kalau ada simptom2 pelik cepat2 la ambil tindakan, mgkin saya tak dapat bantu ibu saya tapi dgn apa yg saya sampaikan ni dapat bantu org lain utk cepat ambil tindakan  kalau ada simptom2 pelik mcm ibu saya atau reconsider sebelum ambil tindakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan