Jumaat, 6 Ogos 2021

Pdpr

 Fundamental PdPr Dari Perspektif Pengurusan dan Pelaksana


Cnp

oleh zam eusof

fTerlebih dulu saya jelaskan, pandangan yang diberikan ini adalah berdasarkan kepada pemerhatian dan pembacaan daripada berbagai sumber secara tidak formal. Pandangan ini tidak ditulis berdasarkan kepada kajian atau rujukan data yang rasmi. Mungin terdapat beberapa kesilapan fakta dan maklumat. Pandangan ini terbuka untuk dikritik atau dibetulkan semula dengan fakta yang lebih tepat.


Definisi Pengurusan – Guru Besar/ Pengetua / Pengarah/ Pengarah Bahagian/ Pegawai-pegawai PPD/ JPN dan Pegawai Kementerian di Putrajaya.


Definisi Pelaksana – Semua Cikgu SK/SM / Pensyarah Kolej Matrikulasi / KV. (Guru Interim DC41  hingga Guru Senior D54 yang akan pencen lagi 2 bulan)


Pada penulisan ini, saya hanya membincangkan 3 fundamental yang perlu ada dalam pelaksanaan PdPr pada masa sekarang daripada berbagai lagi fundamental lain yang perlu ada. Tiga fundamental tersebut adalah KEFAHAMAN, KEPERCAYAAN & KEBERTANGGUNGJAWABAN. 


1. KEFAHAMAN – Pengurusan perlu mempunyai kefahaman yang jelas tentang perbezaan proses pembelajaran secara bersemuka dan secara online. 

Dalam situasi tidak ada masalah capaian internet dan peralatan untuk PdPr, Pelaksana masih perlu memahami kemampuan maksima pelajar dan pelaksana mengikuti pembelajaran secara online setiap hari. Berdasarkan kajian, bagi setiap kali sesi pembelajaran, tempoh maksima kurang daripada 30 – 50 minit sahaja.

Dalam situasi ada masalah capaian internet dan ada masalah peralatan, tentu situasinya lebih sukar lagi.

Kefahaman ini perlu supaya Pengurusan tidak mendesak Pelaksana dengan berbagai laporan berbentuk digital yang hanya akan menambahkan bebanan sedia ada kepada Pelaksana. 

Pelaksana perlu dapat membezakan program dan projek yang perlu ditangguhkan dulu hingga Pelaksana dapat kembali bertugas ke Institusi masing-masing. Pada masa Pengurusan ingin memastikan program dan projek yang dirancang pihaknya tetap berjalan walaupun secara online, cabaran dan tekanan di rumah yang dihadapi oleh Pelaksana perlu diambil kira.


Kebanyakkan Pengurusan berada pada usia yang telah ‘matang’ dan bebas daripada berbagai tanggungjawab menguruskan anak-anak kecil di rumah. Majoriti Pengurusan juga berada pada usia 50 – 59 tahun yang telah ‘selesai’ berbagai urusan keluarga yang memerlukan focus yang banyak.

Pelaksana pula terdiri daripada berbagai kategori usia yang mempunyai berbagai cabaran dan urusan peribadi yang memerlukan perhatian mereka di rumah. Sebelum PdPr berlaku, sebahagian daripada ‘warga rumahnya’ mungkin berada di asrama, pusat asuhan kanak-kanak dan sebagainya.


2. KEPERCAYAAN – Pengurusan perlu meletakkan kepercayaan kepada Pelaksana. Tidak perlu lah berbagai ‘sistem’ dan kaedah remeh temeh diwujudkan yang secara tersiratnya, hanya bertujuan untuk memantau dan memastikan Pelaksana ‘bekerja’. Apabila ada kepercayaan seperti ini, maka tidak akan timbul ‘sistem’ dan kaedah yang tidak perlu ini. 

Semestinya akan kes culas dan mengambil kesempatan daripada beberapa Pelaksana, jika tiada pemantauan dibuat. Tetapi, janganlah disebabkan masalah beberapa orang, semua yang lain turut terpalit sama.


3. KEBERTANGGUNGJAWABAN – Pelaksana perlu mempunyai rasa kebertanggungjawaban yang tinggi untuk melaksanakan tugas hakiki sebagai Pengajar dalam tempoh PdPr. Pelaksana perlu memastikan segala usaha yang mampu dibuat olehnya dilakukan untuk memastikan Pelajar mendapat input terbaik yang boleh diterima.

Saya yakin majoriti besar Pelaksana sentiasa berusaha melaksanakan tanggungjawabnya sebaik mungkin.


Sekiranya ketiga-tiga fundamental ini difahami dengan jelas, sebahagian cabaran yang dihadapi dalam PdPr dapat dikurangkan kalau tidak dapat diselesaikan. Terima kasih kepada yang sudi membaca pandangan ini hingga ke titik ini.


Banting – 06.08.21

Khamis, 5 Ogos 2021

Rezeki ijazah

 Bertabahlah wahai sahabat seusia ku,antara umur 22 ke 26 tahun. zaman kita ini ada Diploma ke, Ijazah ke, Master or Phd belum tentu lg mampu untk masuk sektor kerajaan. simpanlah Sijil kita itu sebagai Kenangan dan tanda Ilmu yg pernah kt pelajari. Gambar konvo yg kita melangkah terima skrol tu simpanlah juga untk tontonan anak cucu kita nanti.


Skrg memang susah nak dpt penempatan kerja dlm sektor kerajaan dan swasta. tmasuklah graduan perubatan, perguruan yg dpt biasiswa kerajaan sekalipun ada yg dah hampir nk masuk 2 tahun mengangur mash x di panggil untk penempatan. 


saya tpikir juga mcm manalah agaknya generasi adik adik akan dtg. semakin hari semakin bertambah bilangan anak2 Malaysia ni,bgaimana nasib mereka suatu hari nanti. 


kalau di lihat dlm website SPA8, kerajaan sdg membekukan pengambilan pekerja. dan mengoptimunkan bilangan pekerja. maksudnya kalau ada kekosongan brulah akan ambil pekerja baru..nak tunggu kekosongan yg letihnya.krn Tngu pakcik dan makcik nak pencen umur 60 tahun bru ada kekosongan. memang agak sikitlahh yg pencen sb bilangan mereka tak ramai.


so,mulai skrg. anak muda kena letak dlm mindset bhawa kita belajar diploma atau ijazah bukan tiket untk dapat kerja. dan perlu fikir juga mcm mana nk byr blik pinjaman Ptptn dan Mara selepas hbis blajar. 


Nak tak nak kita kena fikirkan 10  halatuju yg hendak kt lakukan setelah tamat belajar untk teruskan kehidupan.selepas senaraikan 10 halatuju tersbut kaji dan pilihlah yg terbaik. contohnya seperti berniaga ke, kerja kilangke,buat perkhidmatan ke, kerja dgn orang ke dan sbagainya. asalkan halal dan dpt kita teruskn hdup untk sara kehidupan diri sendiri dahulu tanpa mengharapkan duit mak ayah lagi.


jangan risau sahabat rezeki di bumi Allah ni luas,bukan hanya terhad kpd sektor kerajaan sahaja. yg tak ada ijazah,master pun dah ramai yg bjaya dan kaya raya dlm bidang mreka cuburi. Perjalanan hidup kita masih jauh dan kita tak akan jangka apa akan berlaku pd kehidupan kita 10 tahun akn dtg iaitu ktika umur 32 hg 36 tahun.


dan kpd Yang dapat kerja bagus selepas tamat belajar itu,itu adalah rezeki anda. dan hargailah rezeki itu dgn kerja bersungguh2 krn ramai yg menginginkan apa yg anda nikmati itu.


saya sendiri pun kerja sendri.buat bisnes . kadang2 org kata sy mengangur dan tak ada masa depan. tak per. krn manusia boleh jer ckp apa sahaja. Mereka bukan Tuhan yg aturkan khdupan kita, dan mereka tak tahu apa yg kita rasa dan lalui.


Itu sahaja. terima ksh sudi bca ya. lama dah tak tulis panjang2. ini hanyalah pendapat peribadi saya saja. tak kena mengena yg hdup mahupun yg mati.

Ahad, 1 Ogos 2021

Guru

 Guru adalah profesional


1. Apa yang berlaku dalam kelas adalah tanggungjawab guru. Guru adalah ketua dan pengurus dalam kelas masing-masing. 


2. Tiada siapa sepatutnya sentiasa arahkan guru utk buat A dan jangan buat B. 


3. Tanggungjawab pengurusan pula adalah membantu menyediakan keperluan guru dalam menjayakan PdP, bukan memantau saban waktu. 


4. Pihak pengurusan juga bertanggungjawab mengatur dan menyelaras latihan ikhtisas berterusan kepada guru sesuai dengan peredaran zaman, bukan mengurus apa yang perlu guru lakukan dalam kelas. 


5. Guru adalah ketua dan pengurus dalam kelas masing-masing. Sebab itulah guru dianggap profesional dan tiada siapa boleh menjadi guru tanpa kelayakan profesional keguruan.


6. Profesional bermaksud guru dibayar gaji utk bertugas dalam bidang yang dia qualified iaitu pengajaran. Tugas-tugas lain adalah sampingan sahaja, bukan primary.


7. Apa yang aku tahu dan berpengalaman di negara maju, tiadanya amalan mengaturkan strategi apa yang guru perlu lakukan dalam PdP, memantau apa yang guru sedang lakukan serta mengarahkan guru untuk membuat segala pelaporan, menyemak lesson plan serta perlu melakukan ini dan tidak boleh melakukan itu yang pada hemat aku sesuatu yang tidak menepati maksud profesional dan profesionalism. 


8. Guru sendiri perlu ada PLC yang lebih realitik utk menambahbaik PdP dalam kelas masing-masing, maka tak perlulah bila ada sedikit perubahan dasar, macam2 jawatankuasa dibentuk dipelbagai peringkat dan pelbagai nama dgn meeting yang tiada kesudahan utk pastikan guru buat ini dan itu, sedang guru 'bisa saja mengerti' kerana semuanya ada dalam skop pengetahuan professional mereka. Berikan sahaja peluang dan sediakan keperluan dan jika perlu, juga latihan bagi aspek teknikal, selebihnya tahulah mereka utk melaksanakannya..


9. Guru yang sentiasa menunggu arahan dan takut untuk berkarya dgn bebas mengikut profesion dan profesionalism mereka, adalah natijah dari sistem yang kurang pemikiran profesional. 


10. Tugas PdP adalah tugas heuristic, gabungan pengetahuan, pengalaman dan latihan yang berterusan yang meningkatkan profesional guru mengharungi perubahan zaman..


 OT

Sabtu, 31 Julai 2021

Siti Jenar

 

SEJARAH SYEH SITI JENAR

(Misteri tentang kisah Syekh Siti Jenar seolah2 selalu menarik untuk diulas. Terlebih lagi jika keberadaan Syekh Siti Jenar dikaitkan dgn pemahaman konsep ketuhanannya yg dianggap menyimpang dari pemahaman 9 wali atau Wali Songo. Adalah KH. Shohibul Faroji Al-Robbani, seorang cendekiawan muslim yg berasal dari Banyuwangi, membeberkan fakta2 baru yg membantah mitos kekeliruan pemahaman tentang sosok Syekh Siti Jenar selama ini.)


Oleh: KH. SHOHIBUL FAROJU AL-ROBBANI


Nama asli Syekh Siti Jenar adalah SAYYID HASAN ’ALI AL-HUSAINI, dilahirkan di Persia, Iran. Kemudian setelah dewasa mendapat gelar SYAIKH ABDUL JALIL. Dan ketika datang untuk berdakwah ke Caruban, sebelah tenggara Cirebon. Dia mendapat gelar SYAIKH SITI JENAR atau SYAIKH LEMAH ABANG atau SYAIKH LEMAH BRIT.


Syaikh Siti Jenar adalah seorang sayyid atau habib keturunan dari Rasulullah Saw. Nasab lengkapnya adalah Syekh Siti Jenar [Sayyid Hasan ’Ali] bin Sayyid Shalih bin Sayyid ’Isa ’Alawi bin Sayyid Ahmad Syah Jalaluddin bin Sayyid ’Abdullah Khan bin Sayyid Abdul Malik Azmat Khan bin Sayyid 'Alwi 'Ammil Faqih bin Sayyid Muhammad Shohib Mirbath bin Sayyid 'Ali Khali Qasam bin Sayyid 'Alwi Shohib Baiti Jubair bin Sayyid Muhammad Maula Ash-Shaouma'ah bin Sayyid 'Alwi al-Mubtakir bin Sayyid 'Ubaidillah bin Sayyid Ahmad Al-Muhajir bin Sayyid 'Isa An-Naqib bin Sayyid Muhammad An-Naqib bin Sayyid 'Ali Al-'Uraidhi bin Imam Ja'far Ash-Shadiq bin Imam Muhammad al-Baqir bin Imam 'Ali Zainal 'Abidin bin Imam Husain Asy-Syahid bin Sayyidah Fathimah Az-Zahra binti Nabi Muhammad Rasulullah Saw.


Syaikh Siti Jenar lahir sekitar tahun 1404 M di Persia, Iran. Sejak kecil ia berguru kepada ayahnya Sayyid Shalih dibidang Al-Qur’an dan Tafsirnya. Dan Syaikh Siti Jenar kecil berhasil menghafal Al-Qur’an usia 12 tahun.


Kemudian ketika Syaikh Siti Jenar berusia 17 tahun, maka ia bersama ayahnya berdakwah dan berdagang ke Malaka. Tiba di Malaka ayahnya, yaitu Sayyid Shalih, diangkat menjadi Mufti Malaka oleh Kesultanan Malaka dibawah pimpinan Sultan Muhammad Iskandar Syah. Saat itu. Kesultanan Malaka adalah di bawah komando Khalifah Muhammad 1, Kekhalifahan Turki Utsmani. Akhirnya Syaikh Siti Jenar dan ayahnya bermukim di Malaka.


Kemudian pada tahun 1424 M, Ada perpindahan kekuasaan antara Sultan Muhammad Iskandar Syah kepada Sultan Mudzaffar Syah. Sekaligus pergantian mufti baru dari Sayyid Sholih [ayah Siti Jenar] kepada Syaikh Syamsuddin Ahmad.


Pada akhir tahun 1425 M. Sayyid Shalih beserta anak dan istrinya pindah ke Cirebon. Di Cirebon Sayyid Shalih menemui sepupunya yaitu Sayyid Kahfi bin Sayyid Ahmad.


Posisi Sayyid Kahfi di Cirebon adalah sebagai Mursyid Thariqah Al-Mu’tabarah Al-Ahadiyyah dari sanad Utsman bin ’Affan. Sekaligus Penasehat Agama Islam Kesultanan Cirebon. Sayyid Kahfi kemudian mengajarkan ilmu Ma’rifatullah kepada Siti Jenar yg pada waktu itu berusia 20 tahun. Pada saat itu Mursyid Al-Thariqah Al-Mu’tabarah Al-Ahadiyah ada 4 orang, yaitu:


1. Maulana Malik Ibrahim, sebagai Mursyid Thariqah al-Mu’tabarah al-Ahadiyyah, dari sanad sayyidina Abu Bakar ash-Shiddiq, untuk wilayah Jawa Timur, Jawa Tengah, Bali, Sulawesi, Kalimantan, Nusa Tenggara, Maluku, dan sekitarnya

2. Sayyid Ahmad Faruqi Sirhindi, dari sanad Sayyidina ’Umar bin Khattab, untuk wilayah Turki, Afrika Selatan, Mesir dan sekitarnya,

3. Sayyid Kahfi, dari sanad Sayyidina Utsman bin ’Affan, untuk wilayah Jawa Barat, Banten, Sumatera, Champa, dan Asia tenggara

4. Sayyid Abu Abdullah Muhammad bin Ali bin Ja’far al-Bilali, dari sanad Imam ’Ali bin Abi Thalib, untuk wilayah Makkah, Madinah, Persia, Iraq, Pakistan, India, Yaman.


Kitab2 yg dipelajari oleh Siti Jenar muda kepada Sayyid Kahfi adalah Kitab Fusus Al-Hikam karya Ibnu ’Arabi, Kitab Insan Kamil karya Abdul Karim al-Jilli, Ihya’ Ulumuddin karya Al-Ghazali, Risalah Qushairiyah karya Imam al-Qushairi, Tafsir Ma’rifatullah karya Ruzbihan Baqli, Kitab At-Thawasin karya Al-Hallaj, Kitab At-Tajalli karya Abu Yazid Al-Busthamiy. Dan Quth al-Qulub karya Abu Thalib al-Makkiy.


Sedangkan dalam ilmu Fiqih Islam, Siti Jenar muda berguru kepada Sunan Ampel selama 8 tahun. Dan belajar ilmu ushuluddin kepada Sunan Gunung Jati selama 2 tahun.


Setelah wafatnya Sayyid Kahfi, Siti Jenar diberi amanat untuk menggantikannya sebagai Mursyid Thariqah Al-Mu’tabarah Al-Ahadiyyah dgn sanad Utsman bin ’Affan. Di antara murid2 Syaikh Siti Jenar adalah: Muhammad Abdullah Burhanpuri, Ali Fansuri, Hamzah Fansuri, Syamsuddin Pasai, Abdul Ra’uf Sinkiliy, dan lain2.


KESALAHAN SEJARAH TENTANG SYAIKH SITI JENAR YANG MENJADI FITNAH adalah:


1. Menganggap bahwa Syaikh Siti Jenar berasal dari cacing. Sejarah ini bertentangan dgn akal sehat manusia dan Syari’at Islam. Tidak ada bukti referensi yg kuat bahwa Syaikh Siti Jenar berasal dari cacing. Ini adalah sejarah bohong. Dalam sebuah naskah klasik, Serat Candhakipun Riwayat jati ; Alih aksara; Perpustakaan Daerah Propinsi Jawa Tengah, 2002, hlm. 1, cerita yg masih sangat populer tersebut dibantah secara tegas, “Wondene kacariyos yen Lemahbang punika asal saking cacing, punika ded, sajatosipun inggih pancen manungsa darah alit kemawon, griya ing dhusun Lemahbang.” [Adapun diceritakan kalau Lemahbang (Syekh Siti Jenar) itu berasal dari cacing, itu salah. Sebenarnya ia memang manusia yg akrab dgn rakyat jelata, bertempat tinggal di desa Lemah Abang]….


2. “Ajaran Manunggaling Kawulo Gusti” yg diidentikkan kepada Syaikh Siti Jenar oleh beberapa penulis sejarah Syaikh Siti Jenar adalah bohong, tidak berdasar alias ngawur. Istilah itu berasal dari Kitab2 Primbon Jawa. Padahal dalam Suluk Syaikh Siti Jenar, beliau menggunakan kalimat “FANA’ WAL BAQA’. Fana’ Wal Baqa’ sangat berbeda penafsirannya dengan MANUNGGALING KAWULO GUSTI. Istilah Fana’ Wal Baqa’ merupakan ajaran tauhid, yg merujuk pada Firman Allah: ”Kullu syai’in Haalikun Illa Wajhahu”, artinya “Segala sesuatu itu akan rusak dan binasa kecuali Dzat Allah”. Syaikh Siti Jenar adalah penganut ajaran Tauhid Sejati, Tauhid Fana’ wal Baqa’, Tauhid Qur’ani dan Tauhid Syar’iy.


3. Dalam beberapa buku diceritakan bahwa Syaikh Siti Jenar meninggalkan Sholat, Puasa Ramadhan, Sholat Jum’at, Haji dsb. Syaikh Burhanpuri dalam kitab Risalah Burhanpuri halaman 19 membantahnya, ia berkata, “Saya berguru kepada Syaikh Siti Jenar selama 9 tahun, saya melihat dgn mata kepala saya sendiri, bahwa dia adalah pengamal Syari’at Islam Sejati, bahkan sholat sunnah yg dilakukan Syaikh Siti Jenar adalah lebih banyak dari pada manusia biasa. Tidak pernah bibirnya berhenti berdzikir “Allah..Allah..Allah” dan membaca Shalawat nabi, tidak pernah ia putus puasa Daud, Senin-Kamis, puasa Yaumul Bidh, dan tidak pernah saya melihat dia meninggalkan sholat Jum’at”.


4. Beberapa penulis telah menulis bahwa kematian Syaikh Siti Jenar, dibunuh oleh Wali Songo, dan mayatnya berubah menjadi anjing. Bantahan saya: “Ini suatu penghinaan kepada seorang Waliyullah, seorang cucu Rasulullah. Sungguh amat keji dan biadab, seseorang yg menyebut Syaikh Siti Jenar lahir dari cacing dan meninggal jadi anjing. Jika ada penulis menuliskan seperti itu. Berarti dia tidak bisa berfikir jernih. Dalam teori Antropologi atau Biologi Quantum sekalipun.Manusia lahir dari manusia dan akan wafat sebagai manusia. Maka saya meluruskan riwayat ini berdasarkan riwayat para habaib, ulama’, kyai dan ajengan yg terpercaya kewara’annya. Mereka berkata bahwa Syaikh Siti Jenar meninggal dalam kondisi sedang bersujud di Pengimaman Masjid Agung Cirebon. Setelah sholat Tahajjud. Dan para santri baru mengetahuinya saat akan melaksanakan sholat shubuh.“


5. Cerita bahwa Syaikh Siti Jenar dibunuh oleh Sembilan Wali adalah bohong. Tidak memiliki literatur primer. Cerita itu hanyalah cerita fiktif yg ditambah2i, agar kelihatan dahsyat, dan laku bila dijadikan film atau sinetron. Bantahan saya: “Wali Songo adalah penegak Syari’at Islam di tanah Jawa. Padahal dalam kitab Maqaashidus syari’ah diajarkan bahwa Islam itu memelihara kehidupan [Hifzhun Nasal wal Hayaah]. Tidak boleh membunuh seorang jiwa yg mukmin yg di dalam hatinya ada Iman kepada Allah. Tidaklah mungkin 9 waliyullah yg suci dari keturunan Nabi Muhammad akan membunuh waliyullah dari keturunan yg sama. Tidak bisa diterima akal sehat.”


Penghancuran sejarah ini, menurut ahli Sejarah Islam Indonesia (Azyumardi Azra) adalah ulah Penjajah Belanda, untuk memecah belah umat Islam agar selalu bertikai antara Sunni dengan Syi’ah, antara Ulama’ Syari’at dgn Ulama’ Hakikat. Bahkan Penjajah Belanda telah mengklasifikasikan umat Islam Indonesia dgn Politik Devide et Empera [Politik Pecah Belah] dgn 3 kelas:


1) Kelas Santri [diidentikkan dgn 9 Wali]

2) Kelas Priyayi [diidentikkan dgn Raden Fattah, Sultan Demak]

3) Kelas Abangan [diidentikkan dgn Syaikh Siti Jenar]


Wahai kaum muslimin melihat fenomena seperti ini, maka kita harus waspada terhadap upaya para kolonialist, imprealis, zionis, freemasonry yg berkedok orientalis terhadap penulisan sejarah Islam. Hati2 jangan mau kita diadu dgn sesama umat Islam. Jangan mau umat Islam ini pecah. Ulama’nya pecah. Mari kita bersatu dalam naungan Islam untuk kejayaan Islam dan umat Islam.


Silahkan bagikan kebenaran ini.


Sumber tulisan : 

http://tahuukahanda.blogspot.com


Sumber lukisan : 

Aryo Pongky

https://plus.google.com/collection/ATD2Y — at Sinau Sejarah Jama'ah Sarinyala

Panadol

 Copy paste dr group sebelah 👇👇👇


Tak pernah tolak untuk makan Panadol, eh?

Demam ada satu solution je ya?

Makanlah Panadol, tiada jalan lain.

Kalau tidak makan Panadol, silakan mati sahaja.

Begitu?


Saya ada hak untuk tolak makan Panadol!

Suka hati saya lah.

Saya demam, saya buatlah apa2 yang patut.

Apa hak awak nak paksa2 saya makan Panadol?

Saya takde alergic Panadol pun.

Saya takde penyakit satu apa pun untuk tolak makan Panadol. 

It is simply because, I don't want to eat that Panadol.

Tahu tak, Panadol tu, yang boleh sesenang sahaja beli kat kedai tu, saya taknak makan.


Saya nak minum air kosong yang dibacakan al-fatihah. 

So what? 

Saya sesat ke? 

Kaedah rawatan saya pilih adalah air putih yang di-vibrasikan dengan frequency tinggi ayat-ayat Al-quran, bukan Panadol?

So what?

Saya jatuh tahap apa kalau saya berubat macam tu?

Tahap penjenayah ke?


APA? CAKAP KUAT SIKIT!

Takde kajian?!!

Puii!

Yang nak dicucuk tu pun masih dalam kajian, oii!


Nak jugak paksa demam makan panadol?

Apa kita ni takde hak ke?

Takde hak ke nak menolak makan panadol?

Seriously?

Hoi, ni badan siapa?

Siapa yang punya hak ke atas tubuh badan ni, hoi, tolonglah jangan merapu sangat.


You takut kena jangkit, saya ambik MC bila saya sakit, saya duduk rumah.

You masih takut, saya ambik MC dua minggu.

You tak percaya dua minggu dah habis mampus dah apa yang sepatutnya mampus, oklah silakan berhentikan saja saya dari pekerjaan ini, tapi saya berjanji saya takkan biarkan hidup kamu semua tenang sebab berhentikan semata-mata sebab saya tak mahu makan Panadol.

Apa kaitan tak makan Panadol dengan performance saya di tempat kerja?

Sales boleh naik ke sebab makan Panadol?

KPI terjejas ke? Hah jawablah!

Yang penting saya sihat, kan?

Ke tak penting?

Saya sihat ke mampus ke tak penting, asalkan makan Panadol!!!

Begitu?

Kalau tak nampak lagi tak taulah nak cakap apa.


Ini cerita KALAU MEMANG DAH DEMAM.

KALAU TAKDE PENYAKIT, KAU NAK TUDUH-TUDUH ORANG BAWA PENYAKIT, dan yang kena TUDUH TU NAK DUDUK TERCONGOK PASRAH KAT SITU, suka hati lah ya.


Jangan jadi lemah.

Jangan jadi lemah dan bodoh.

Itu badan sendiri.

Itu kehidupan sendiri.

Takkan takde hak nak cakap "saya tak nak Panadol".

Takde hak ke?


Kalau yang dah makan Panadol berpapan-papan dan suntik berdoa-dos, pakai mask, mandi sanitizer, masih lagi takut, itu bukan masalah kita lagi dah.


SEPATUTNYA DAH MULA SEDAR, BETAPA TERUKNYA LAH KETAKUTAN MANUSIA-MANUSIA KAT KELILING YOU ALL TU, AND WE ALL SHOULD HAVE DONE SOME PREPARATION.

Bukan preparation untuk sihat.

Bukan.

Bukan.

Bukan.


Ini bukan perjuangan untuk vaksin ke tak vaksin lagi dah.

Ini merupakan perjuangan untuk mengembalikan keberanian, mengembalikan kemanusiaan, mengembalikan semangat untuk meneruskan kehidupan, WALAUPUN APA BALA MENDATANG, TERUSKAN HIDUP DENGAN BERANI.


Hadap!

Lawan!

Pandemic is not real.

Zombification is real.

Look around you, they are real.

Their fear virus is very real.

It clouds your thinking.

It drives you insane.

They can't handle their own fear, now nak infect kita dengan fear virus pula.

Nak nampak lagi real, gantung notis kat pagar masjid.

Oh tersangatlah real fear virus ini.

Tengok tu, solat pun tak boleh cegah virus ni oii!


hebat!

Sungguh hebat fear virus ni.

Baik you all jauhkan diri.

Once 'berjangkit' fear virus ni, hilang terus daya fikir dan kreativiti.

Focus fikir "aku positif ke tak ni, aku positif ke tak ni."

Hah, aku positif!

Siapa yang bagi aku positif ni?

Kau lah ni, haa tak pun kau!

Bangang!


Habis fear virus, jangkit pulak virus penyakit bangang.

Jauhkan, tau.

Manusia yang diciptakan Allah s.w.t untuk jadi khalifah di atas muka bumi, dia tak lemah lembik, bodoh dan suka menyalahkan orang.



_*Sarah Azanes _*