Sabtu, 31 Julai 2021

Panadol

 Copy paste dr group sebelah 👇👇👇


Tak pernah tolak untuk makan Panadol, eh?

Demam ada satu solution je ya?

Makanlah Panadol, tiada jalan lain.

Kalau tidak makan Panadol, silakan mati sahaja.

Begitu?


Saya ada hak untuk tolak makan Panadol!

Suka hati saya lah.

Saya demam, saya buatlah apa2 yang patut.

Apa hak awak nak paksa2 saya makan Panadol?

Saya takde alergic Panadol pun.

Saya takde penyakit satu apa pun untuk tolak makan Panadol. 

It is simply because, I don't want to eat that Panadol.

Tahu tak, Panadol tu, yang boleh sesenang sahaja beli kat kedai tu, saya taknak makan.


Saya nak minum air kosong yang dibacakan al-fatihah. 

So what? 

Saya sesat ke? 

Kaedah rawatan saya pilih adalah air putih yang di-vibrasikan dengan frequency tinggi ayat-ayat Al-quran, bukan Panadol?

So what?

Saya jatuh tahap apa kalau saya berubat macam tu?

Tahap penjenayah ke?


APA? CAKAP KUAT SIKIT!

Takde kajian?!!

Puii!

Yang nak dicucuk tu pun masih dalam kajian, oii!


Nak jugak paksa demam makan panadol?

Apa kita ni takde hak ke?

Takde hak ke nak menolak makan panadol?

Seriously?

Hoi, ni badan siapa?

Siapa yang punya hak ke atas tubuh badan ni, hoi, tolonglah jangan merapu sangat.


You takut kena jangkit, saya ambik MC bila saya sakit, saya duduk rumah.

You masih takut, saya ambik MC dua minggu.

You tak percaya dua minggu dah habis mampus dah apa yang sepatutnya mampus, oklah silakan berhentikan saja saya dari pekerjaan ini, tapi saya berjanji saya takkan biarkan hidup kamu semua tenang sebab berhentikan semata-mata sebab saya tak mahu makan Panadol.

Apa kaitan tak makan Panadol dengan performance saya di tempat kerja?

Sales boleh naik ke sebab makan Panadol?

KPI terjejas ke? Hah jawablah!

Yang penting saya sihat, kan?

Ke tak penting?

Saya sihat ke mampus ke tak penting, asalkan makan Panadol!!!

Begitu?

Kalau tak nampak lagi tak taulah nak cakap apa.


Ini cerita KALAU MEMANG DAH DEMAM.

KALAU TAKDE PENYAKIT, KAU NAK TUDUH-TUDUH ORANG BAWA PENYAKIT, dan yang kena TUDUH TU NAK DUDUK TERCONGOK PASRAH KAT SITU, suka hati lah ya.


Jangan jadi lemah.

Jangan jadi lemah dan bodoh.

Itu badan sendiri.

Itu kehidupan sendiri.

Takkan takde hak nak cakap "saya tak nak Panadol".

Takde hak ke?


Kalau yang dah makan Panadol berpapan-papan dan suntik berdoa-dos, pakai mask, mandi sanitizer, masih lagi takut, itu bukan masalah kita lagi dah.


SEPATUTNYA DAH MULA SEDAR, BETAPA TERUKNYA LAH KETAKUTAN MANUSIA-MANUSIA KAT KELILING YOU ALL TU, AND WE ALL SHOULD HAVE DONE SOME PREPARATION.

Bukan preparation untuk sihat.

Bukan.

Bukan.

Bukan.


Ini bukan perjuangan untuk vaksin ke tak vaksin lagi dah.

Ini merupakan perjuangan untuk mengembalikan keberanian, mengembalikan kemanusiaan, mengembalikan semangat untuk meneruskan kehidupan, WALAUPUN APA BALA MENDATANG, TERUSKAN HIDUP DENGAN BERANI.


Hadap!

Lawan!

Pandemic is not real.

Zombification is real.

Look around you, they are real.

Their fear virus is very real.

It clouds your thinking.

It drives you insane.

They can't handle their own fear, now nak infect kita dengan fear virus pula.

Nak nampak lagi real, gantung notis kat pagar masjid.

Oh tersangatlah real fear virus ini.

Tengok tu, solat pun tak boleh cegah virus ni oii!


hebat!

Sungguh hebat fear virus ni.

Baik you all jauhkan diri.

Once 'berjangkit' fear virus ni, hilang terus daya fikir dan kreativiti.

Focus fikir "aku positif ke tak ni, aku positif ke tak ni."

Hah, aku positif!

Siapa yang bagi aku positif ni?

Kau lah ni, haa tak pun kau!

Bangang!


Habis fear virus, jangkit pulak virus penyakit bangang.

Jauhkan, tau.

Manusia yang diciptakan Allah s.w.t untuk jadi khalifah di atas muka bumi, dia tak lemah lembik, bodoh dan suka menyalahkan orang.



_*Sarah Azanes _*

Tiada ulasan:

Catat Ulasan