Sabtu, 28 Mei 2011

Persediaan mati...!


Dua pemuda berbicara tentang masa depan. Pemuda A dan Pemuda B.
A: Aku ada plan mantap untuk 10 tahun akan datang. Dalam masa 10 tahun, aku dah kerja. Nak kumpul duit, nak sambung belajar. Kena ada kereta. Ada rezeki aku nak cari calon isteri. Kasi mak bapak aku happy. Penat mereka besarkan aku. Then aku nak ada syarikat, at least aku boleh la bersara dengan hati senang nanti. Tanah ada, kalau sakit pun ada back up plan. Haa amacam plan aku? Mantap kan?
B: Ooo... (sambil tersenyum)
A: Eh, kau cerita la plan kau macam mana?
B: Aku takde plan untuk 10 tahun akan datang.
A: Eh, kau ni biar betul? Kita lelaki kena la ada plan. Kita kan bakal pemimpin keluarga. Nak tanggung anak bini, balas jasa mak bapak. Kau jangan nak macam-macam bro. Jangan malukan kaum,.. Hehe. So takkan takde plan langsung?
B: Hmm, untuk 10 tahun akan datang takde. Tapi aku ada plan lain.
A: Ha, itu dia. Aku dah agak dah, kawan aku sorang ni takde la bengap sampai tak fikir masa depan ye dak? Cerita la bro, mana la tau kita boleh jadi business partner nanti? Cerita la.
B: Plan aku untuk 10 000 tahun akan datang dalam kubur, tapi pelaksanaan plan itu adalah mulai sekarang. Apa yang malaikat nak tanya aku nanti - semuanya ditentukan oleh semua yang aku buat sekarang.
***
Kisah ini di 'alter' dari perkongsian semalam bagi memudahkan pemahaman.
Terfikir pula, apa plan aku nanti?
Kalau masih hidup, ada masalah boleh minta tolong orang lain.
Kalau dah mati?
Artikel ini bukan sekadar renungan.
Saya manusia, anda juga manusia.
Saya akan mati, anda juga akan mati.
All human beings must die.
I am a human. You are a human.
So you and I must die.
Manusia yang lalai akan merasakan kematian itu jauh darinya.
Dan mereka juga merasakan mustahil esok mereka sudah tiada.
Malah apabila masih hidup keesokan harinya, mereka berbangga dengan anggapan itu.
Seolah-olah terbukti benar.
Rata-rata manusia akan berang bila diingatkan tentang kematian.
Seolah-olah masih lama lagi untuk hidup.
Jujur, saya dulu juga begitu.
Tapi ingat!
Mati itu tiga sifatnya.
Pasti, ghaib dan tiba-tiba.
Artikel ini bukan untuk mendoakan kematian sesiapa.
Tidak!
Malah setiap kematian yang berlaku wajar diambil ibrah.
Tapi sayang,
Ramai yang menyangka kematian itu pengakhiran segalanya.
Sebenarnya kematian itu satu permulaan.
Permulaan kepada sesuatu yang abadi.
Bukankah kita tahu,
Hidup ini hanyalah senda gurau dan permainan?
Jadi fikirkan kembali,
Masih mahu marahkah kita apabila diingatkan tentang kematian?
Atau
Adakah hanya mahu ingat apabila diingatkan?
Andai syurga itu tidak cukup menggiurkan;
Apakah neraka tidak cukup menakutkan?
Istighfar...
Jadi bagi yang membaca [mungkin ada, mungkin tak ada]
Kalau ada yang terasa, itu petanda yang baik.
Maksudnya, anda masih kisah tentang akhirat.
Cuma mungkin taufiq [kekuatan untuk melaksanakan] masih belum ada.
Mohonlah pada Allah tanpa putus asa.
"Because your journey ends when you give up."
Bila berbicara hal akhirat, ramai orang menyangka dunia akan terabai.
Maaf, itu bukan ajaran Islam.
Islam mengajar bahawa andainya mahukan akhirat, perlu memanfaatkan dunia.
Memanfaatkan dari segi: Melakukan perintah-Nya, menjauhi larangan-Nya.
Ilmu perlu dituntut, kekayaan perlu dicari dan seterusnya - diinfakkan.
Tapi semua itu perlu dilakukan kerana-Nya, bukan kerana dunia.
Kerana yang mengiringi jenazah hanya 3 perkara :-
1. Harta yang diinfakkan [didermakan untuk kebajikan]
2. Ilmu yang dimanfaatkan.
3. Doa anak yang soleh.
Jadi, sudah bersediakah kita?
Atau,
Mahu tunggu Izrail datang memanggil?
Maaf, waktu itu sudah terlambat.
Why wait when you can do it now?
Tak perlu drastik, cuba mulakan dengan yang wajib.
Contoh : solat - yang paling diringankan, namun paling berat hisabnya.
Kalau dah cukup 5 waktu, cuba solat di awal waktu pula.
Lagi bagus, berjemaah.
Kalau dah buat semua tu, cuba amalkan solat sunat pula.
Kalau dah buat, cuba amalkan baca Quran beserta tafsir pula.
Kemudian berbuat baik sesama manusia, jaga hablumminannas.
Kalau macam masih susah, cuba untuk berlapang dada.
Berbuat baik kepada ibu bapa [ini saya juga perlu baiki, doakan]
Berbuat baik kepada kakak, adik [maaf family saya semua perempuan kecuali ayah]
Kalau semua di atas masih lagi susah, utamakan solat.
Itulah pengikat kita dengan Allah SWT.
Mohon pada Allah agar dilembutkan hati.
There is always room for improvement, yes?
Tipu sungguh kalau kita kata tiada.
'Mustahil' itu terjadi apabila
- Tak pernah dilakukan
- Tak biasa dilakukan
- Pelik apabila dilakukan
- Tak mahu dilakukan
Jangan pening. Buat sahaja. Usah peduli kata orang. Yang penting, Allah kan tahu?
Biarlah mungkin usahamu tampak kecil di mata orang. Mungkin juga dipandang remeh, atau disalah sangka.
Sentiasa ingat :-

Abdullah Ibnu Mubarak ra berkata,
"Betapa banyak amalan kecil menjadi besar kerana niat (yang ikhlas), dan betapa banyak amalan besar menjadi kecil kerana niat (yang tidak ikhlas)."
 Untuk membuat satu revolusi pada diri bukan perkara mudah - anda akan tahu kalau anda juga sedang mencuba.
Selalu akan ada perkara yang buat kita seolah-olah pulang kepada state sebelum berubah.
Tapi saya teringat kata-kata kakak saya;
"Marah itu mudah, sabar itu terlalu indah"
Kalau nak tahu betapa indahnya sabar itu, cuba bersabar.
Dan bersabar bukan kerana tidak mahu dipandang sebagai pemarah;
Tetapi bersabar kerana Allah.
Kerana takut azab Allah.
Kerana Allah suka orang yang penyabar.
Kerana Allah benci orang yang pemarah.
Sentiasa ada aim untuk buat lebih baik dari semalam.
Dan esok lebih baik dari hari ini [insha Allah, amin]
Kalau terasa ada tersilap langkah, segera mohon ampun-Nya.
Allah itu kan Maha Pengampun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan