Selasa, 24 Mei 2011

PPPLD

"Sabar, kata TPM kepada guru tak naik pangkat (Malaysiakini, 20 Mei 2011)

Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta kumpulan guru lepasan diploma yang tidak terlibat dengan kenaikan gred atau pangkat pada 1 Januari 2012 supaya bersabar kerana perbincangan mengenai perkara itu masih berjalan.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, ditanya pemberita mengenai pengumuman Perdana Menteri sempena Hari Guru 16 Mei lepas mengenai kenaikan pangkat dan gred guru tertentu dan ini menimbulkan rasa tidak puas hati sesetengah warga pendidik. 



"Kerana bilangan mereka ramai, dalam apa jua keadaan kita kena ambil kira keupayaan kerajaan. Dalam situasi sekarang kita hendak jimat belanja dan mengurangkan defisit," .

Kalau kita teliti kenyataan di atas, beliau sebenarnya menujukan kenyataannya kepada guru-guru lepasan diploma (ayat yang dihitamkan) yang kononnya tidak terlibat dengan kenaikan pangkat sebagaimana yang diumumkan pada 16 Mei lalu. Kita sering membaca kenyataan, jawapan atau reaksi dari pemimpin kerajaan yang sama ada tersasar atau terkeluar dari konteks yang sebenar. Ini adalah satu lagi sifat munafik dalam kenangani masalah guru. 



Sama ada mereka tidak faham (bebal), atau pura-pura tidak faham, adalah suatu persepsi yang abstrak. Persoalan yang sebenarnya ialah bukan kumpulan guru lepasan diploma sahaja yang tidak terlibat, tetapi semua bilangan guru selain dari 1.53% (satu perpuluhan lima tiga peratus) yang diberi ganjaran dalam pengumuman 16 Mei itu. Jumlah ini adalah lebih dari 450,000 orang warga pendidik dibawah Kementerian Pelajaran.

Isu-isu dalam profesion perguruan bukanlah terhad kepada ketidakadilan kenaikan pangkat dan gred sahaja bahkan lebih daripada itu. Isu beban tugas, kerja perkeranian, salah guna kuasa, eksploitasi waktu bekerja guru yang tidak diketahui masa/waktu baliknya sehingga kini, kursus dalam perkhidmatan yang mengarut, politik dalam sekolah dan sebagainya – semuanya tidak diselesaikan oleh kerajaan. 



Mereka bukan sekadar tidak mengambil langkah dan tindakan meringankan, malah mereka menambahkan lagi beban guru. Menulis refleksi, satu pelajar satu sukan dan yang paling akhir ialah memaksa guru mencatat BMI (Body Mass Index) pelajar dalam Kad Prestasi Pelajar.----> guru mengajar sahaja pelajar sehingga pandai dan mendidik mereka jadi manusia yang beriman kepada Allah!! kerja karut marut bukan tugas guru

Oleh kerana polisi mereka staf gomen dari Kategori Pengurusan dan profesional adalah dilarang menerajui malah tidak dibenar menubuhkan Kesatuan Sekerja (dalam Perkhidmatan Awam). Akibatnya kita lihat berlakunya kecelaruan dalam system pengurusan sumber manusia dalam sektor pendidikan. Contohnya ialah guru-guru lepasan ijazah menjadi orang bawahan kepada lulusan yang lebih rendah di seluruh sekolah rendah kebangsaan (SRK). Boleh fikir sendiri kan?

Selain itu, skim kenaikan pangkat dari DG44 ke DG48 juga melucu dan mengarut. Pihak kementerian tidak berupaya melaksanakan prinsip meritokrasi dan skim ini menghampiri ketidakrasionalannya. Contohnya guru berijazah yang sudah dua puluh (20) tahun berkhidmat masih berada di DG44. Sedangkan guru junior yang baru 12 tahun berkhidmat sudah memperolehi DG48?? Malah ada yang waktu perkhidmatan mereka yang lebih singkat daripada itu sudah menikmati DG44 apabila mereka diamanahkan mengajar di Tingkatan 6 atau Kolej Matrikulasi dalam masa 5 tahun sahaja. 



Ada juga berada di PPD dan JPN membuat percaturan kepada kroni untuk diletakkan di sekolah mana yang ada kekosongan bagi kenaikan sesuatu pangkat. Guru yang cenderung atau mempamerkan penonjolan kepada parti tertentu akan menjadi calon yang paling layak untuk menggomol kekosongan jawatan. Adakah ini realiti politik di sekolah, PPD, Jabatan dan Kementerian??? .... berani berubah---->>> berubah untuk berani.>!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan