Selasa, 17 Mei 2011

Motivasi alQuran

Kenapa aku di uji?

''apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja berkata "...kami beriman,"sedangkan mereka tidak di uji?? dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka seseungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan orang-orang yang dusta" Al-Ankabut:2-3

Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

"...boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal itu amat baik bagi kamu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal itu amat buruk bagi mu,Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" Al-Baqarah:216

Kenapa ujian yang ditimpaku seberat ini?

''Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dgn kemampuannya..."Al-Baqarah:286

Rasa frust?

''Janganlah kamu bersikap lemah , dan jgnlah pula kamu bersikap bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya,jika kamu org yang beriman."Al-Imran:139

Bagaimana aku harus menghadapinya?

''Wahai orang-orang yang beriman bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara kebajikan),dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertaqwalah kepada Allah supaya kamu berjaya." Al-Imran:200

Apa yang aku dapat drpd semua ini?

"sesungguhnya Allah telah membeli dr org mukmin baik diri mahupun harta mereka dgn memberikan syurga untuk mereka"At-Taubah:111

Kepada siapa aku berharap?

"..cukuplah Allah bgku,tiada tuhan selain dari-Nya ,hanya kepadaNya aku bertawakkal"At-Taubah:129

Ya Allah aku tidak dpt bertahan lagi...

"..dan jgn lah kamu berputus asa dr rahmatnya ,seseungguhnya tiada yang berputus asa dari rahmatNya kecuali org-org kafir" surah Yusuf:12

semoga note nie ada manfaatNya;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan