Ahad, 15 Mei 2011

Sejarah Singapura


Sejarah Singapura pada suatu ketika dulu (tahun tidak diketahui) beridentitikan kuasa mutlak raja. Oleh itu, apabila seorang saudagar Pasai menunjukkan kehebatannya membelah dan menumbangkan sebatang pohon pinang di hadapan permaisuri, ia mengundang kemarahan Raja Singapura yang memerintah Tun Jana Khatib ditangkap di Hujang Pasar (kini Kampung Gelam, Singapura) dan dijatuhkan hukuman bunuh.

Hukuman tanpa siasatan dan perbicaraan ini sudah tentu bertentangan dengan ajaran Islam yang diketahui oleh saudagar Pasai itu lalu berdoa agar Singapura akan ditimpa bencana.

Maka tidak lama kemudian, pada suatu pagi beberapa orang nelayan yang berada di sebuah pantai telah diserang todak. Raja Singapura kemudian menitah agar rakyat Singapura membina benteng manusia dan menawarkan betis masing-masing ditikam todak sebagai satu langkah ‘keselamatan dalam negeri’ sehinggalah muncul seorang kanak-kanak bernama Hang Nadim.

Sebagaimana umum mengetahui Hang Nadim menyumbangkan idea yang telah menyelamatkan Singapura dan rakyatnya tetapi politik Singapura ketika itu mengakibatkan budak kecil itu dirantai seluruh badannya, dicampak dan dilemaskan, menurut sejarah lisannya, berhampiran perairan Pulau Bukom.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan