Saturday, 13 October 2012

Antelope


Singa betina dengan mangsa kecil

Gambar menakjubkan dirakam oleh jurugambar Belanda, Adri De Visser, 50 menunjukkan singa betina dengan anak antelop di Queen Elizabeth Naitonal Park Uganda - sejurus selepas dia selesai meratah ibu makhluk kecil tersebut.

"Apabila saya sampai di sana, saya melihat singa betina itu sedang memakan bangkai seekor antelop," katanya kepada Daily Mail Britain.


Anak Antelop yang malang tidak lari menjauhkan diri dari singa tersebut dan entah bagaimana tidak pula menjadi habuan singa tersebut.

"Saya mengikutinya untuk beberapa ketika dan dia pergi ke satu pokok untuk berehat dari matahari," katanya. "Saya telah memerhatikannya apabila saya mendengar bunyi. Ia adalah anak kecil antelop yang telah bersembunyi di dalam rumput panjang."

Anak antelop itu berjalan kearah diantara kaki singa itu seolah-olah ia cuba untuk mendapatkan susu.

De Visser berkata singa tersebut memerhatikan anak kecil antelop itu selama kira-kira 45 minit tetapi tidak menerkam, walaupun anak kecil yang tidak berdaya itu merangkak diantara kakinya seolah-olah ia cuba untuk mendapatkan susu.

Singa betina tersebut menyambar anak antelop itu lari - seperti membawa anaknya sendiri.

Tiba-tiba, bunyi motosikal renjer taman tersebut telah mengejutkan singa tersebut, katanya. "Jadi singa betina itu mengonggong anak antelop tersebut seperti mana biasanya mengonggong anak sendiri," katanya.

"Kita mendengar khabar daripada sekumpulan pelancong mengatakan anak antelop tersebut dikesan hidup dan sihat."

Nampaknya binatang ini lebih berperi kemanusian daripada spesis manusia yang sanggup membuang anak sendiri... Kalau dia makan anak antelop itu pun memang dah lumrah kerana itu memang makanan dia pun... 

No comments:

Post a Comment