Jumaat, 11 Julai 2014

gua terdalam


Jom Teroka Gua Paling Dalam Di Dunia Di Sempadan Georgia | Gua Krubera, yang terletak di wilayah yang menjadi pertikaian di sempadan Georgia di timur Eropah adalah gua paling dalam di dunia.

Kedalaman rasmi direkodkan bahagian paling dalam Gua Krubera adalah 2,197 meter atau 7,208 kaki. Untuk perspektif kira-kira enam setengah Menara Eiffel yang disusun di atas satu sama lain. 




Gambar-gambar yang menakjubkan untuk merasai skala sebenar dan kemegahan. Sejak penemuan awal Gua Krubera pada tahun 1960 ahli-ahli sains telah cuba untuk meneroka dan rahsia-rahsianya.

Pada tahun 2001 Gua Krubera rasmi menjadi gua terdalam di dunia dengan kedalaman diterokai pada masa itu 1,710 meter. Gua ini kini direkodkan lebih daripada 2,000 meter.

Kedalaman rasmi Gua Krubera dicatatkan oleh penyelam Ukraine Gennadiy Samokhin pada tahun 2012. 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan