Sunday, 20 July 2014

salam

97% muslim yang aku jumpa bila disebut: "Babe, razi kirim salam". Akan dijawab, "Yeke? WA'ALAIKUMUSSALAM". Nmpk mcm takde masalah kan? Tertanya2 jgk apa masalahnya kan? Yupp, memang ada masalah. Okay, listen to this! Sebenarnya, jelas di dalam hadis nabi SAW, nabi mengajarkan apabila salam itu disampaikan melalui posmen (org tengah) maka jawapan yg diberi kpd kiriman salam tu bukannya, 'waalaikumussalam' tapi... "wa'alaika wa'alaihissalam". Sbb apa? Yusry suruh Norman kirim salam kat Ali. Ali jwb "wa'xalaikumussalam". Sdgkan:- "Wa'alaikumussalam= Selamat sejahtera ke atas KAMU. Jadi, salam Yusry kpd Ali tak terjawab kan? Sbb Ali doakan salam tu kepada Norman. SEDANGKAN NORMAN TU ORG TENGAH. Manakala:- Wa'alaika wa'alaihissalam= dan juga kepada KAMU dan juga kepada DIA selamat sejahtera. Maka salamnya terjawab. Indahnya islam. Note: hukum memberi salam itu sunat,tapi menjawab itu wajib. Jadi, kalau salah jawab, bermakna MASIH BELUM JAWAB. Wallahualam. *Sebarkan, jgn mintak izin, Ilmu2 Allah ni utk disebarkan*

No comments:

Post a Comment