Wednesday, 9 July 2014

Tudung labuh

Sirah hari ini..utk iktibar diri sndiri..

Ni kisah zaman Sultan Murad k#4 Abbasid Empire Iraq:-
Sultan Murad terasa pd satu mlm perasaan ketidak senang hati; maka dia buat keputusan utk keluar dgn kawalan pengetua pasukan guard round masyarakat bandar Baghdad. Jadi mereka merayau sembunyi2 macam orang awam dan sampai kawasan tepi hujung kota dan terlihat seorang terbaring atas jalan raya- mrk pegi dekat dan sedar dia tu dah mati! Tetapi orang tempatan lalu buat tak peduli pun! Jadi Sultan Murad pun teriak:- Hey apa ni? Mengapa hangpa tak peduli si Mayyat ni?
Mana keluarga atau rumah nya?
Ada orang jawab- si Mayyat ni orang ZANDIQ (fasiq jahat) peminum arak dan penzina pegi kpd pelacur!

Tegur si Sultan Murad; bukan kh dia drp Ummat Nabi Muhammed SAW?
Sila tolong angkut jenazahnya kembali k rumah nya! Bila sampai k rumah nya; isterinya mula menangis dan orang awam tinggalkan dan balik.
tinggal lh Sltn Murad dgn teman ketua pengawal nya.

(Yg ajib) si isteri semasa menangis teriak doa:- ALLAH, kasihan nya WALI ALLAH.. sesungguhnya ana saksi dia drp kaum SALEHEEN!

Jadi Sltn Murad pun tegur si isteri:- Macam mana awk panggil arwah Wali ttapi org ramai kutuk nya hingga tak sudi pedulikan mayat nya??

Jawab si isteri:- saya sudah sangka akan berlaku sedemikian!
Si suami selalu kuar waktu mlm pegi kedai bar dan beli sebyk mungkin botol arak bawa balik tuang buang dlm tandas rumah kami! Dia berdoa aku telah kurangkan bala arak yg ada untuk orang Islam.
Dan dia pergi ke wanita pelacur dan bayar duit suruh pelacur tutup pintu jgn ambil pelanggan lain mlm ni!
Balik k rumah dia akn bersyukur, alhamdulillah kpd ALLAH yg beri tawfiq ringankan dosa si pelacur dan pemuda orang Islam mlm ni.

Tetapi malang nya orang awam nampak dia beli arak dan masuk rumah pelacuran; jadi mereka sangka dia buat jahat!
Kata isterinya ,saya dah kata pdnya:- jikalau awk mati tak akan jumpa sesiapa yg mandikan kamu dan solat jenazah dan kebumikan kamu! Tetapi dia telah gelak dan jawab balik:- Jangan takut!!! jenazah aku akn d solatkn oleh Sultan Negara Islam ni dgn ulama dan
wali
wali ALLAH!

Jadi menangislah Sultan Murad dan berkata:- Benar lah si arwah! Aku ialah Sultan Murad! Esok kami akn mandikan arwah dan solat jenazah dan kebumikan nya.

Jadi pd esok hari solat jenazah bersamanya si Sultan dgn ulama dan pembesar negara dan ramai orang awam lalu dn uruskn pengebumiannye

Maha Suci ALLAH! Kita hukum orang ikut yg kita nampak dan dengar saja apa percakapan orang.
Jikalau kita tahu yg tersirat d dlm hati; nescaya kita lebih waspada kawal lidah kita.
Nescaya kita tambah taqwa kpd ALLAH ...

wahai Hamba hamba Allah!

Ya Allah mohon ihsankan sempurnakan DHOMIR zat intipati diri kita dan buatlah dgnnya tiang teguh lindungi kita d dunia dan d akhirat. Dan kurniakan kita sangkaan baik terhadap setiap hamba Allah.

No comments:

Post a Comment