Rabu, 18 November 2020

Adab pelajar

 Di manakah ADAB kita sebagai seorang pelajar? 

Beginikah akhlak kita yang kononnya mahukan kejayaan? 

Sampai bila nak datang kesedaran tentang ilmu ini? 


Adik-adik yang saya kasihi, tolonglah sedar dan peka tentang guru/pensyarah kita. Usah terlalu selesa sangat dengan keadaan duduk di rumah sepanjang hari. 


Guru/pensyarah kita bukan sahaja berkorban masa untuk memandaikan kita. Ada juga antara guru/pensyarah yang sanggup keluar duit sendiri, beli gajet tambahan yang boleh memudahkan mereka mengajar adik-adik. 


Tak cukup dengan itu, pergi duduk menuntut ilmu dengan orang yang lebih pakar tentang dunia IT. Cukup-cukuplah kelakuan kita semasa berhadapan secara realiti dengan guru/pensyarah. 


Saya cukup sedih bila keadaan seperti ini berlaku. Yang peliknya, adik-adik lebih 'advance' tentang IT daripada para guru/pensyarah. Namun masih malas lagi, tidur, tak join kelas online dan sebagainya. 


Adik-adik yang saya kasihi, inilah cabaran yang sebenar untuk adik-adik terpaksa lalui. Awak marah bila orang yang lebih berusia daripada awak, membandingkan zamannya dengan zaman awak. 


Tapi, hakikatnya? 

Adik-adik sendirilah yang memikirnya. Untuk itu, saya menyeru kepada semua yang bergelar pelajar...kita berubahlah menjadi lebih baik. Suka saya memetik sebuah hadith Nabi SAW bermaksud, 


"Mulakan pagimu sebagai seorang guru atau pelajar atau pendengar atau orang yang cinta akan ilmu, jangan jadi orang yang kelima, anda akan binasa."

( Hadis Riwayat At-Tabrani )


Adik-adik yang dikasihi, jom kita buat LIMA PERKARA ini pada saat, waktu dan ketika ini;

1. Betulkan niat kita sebelum menuntut ilmu. Ingat kembali azam, matlamat yang kita dah tulis semasa sekolah sebelum mula PKP pada 18 Mac yang lepas. 


2. Mohon maaf pada guru/pensyarah yang kita tak hadir ke kelas online mereka. Supaya mereka redha dan memaafkan kita. InsyaAllah, moga ilmu yang kita dapat itu lebih berkat. 


3. Minta bantuan ibu ayah atau adik-beradik untuk ingatkan kita tentang jadual kelas kita. Boleh print jadual kelas kita bersaiz A3 di tempat yang senang nampak. Boleh juga suruh rakan sekelas kita, call kita jika kita tak masuk kelas online lagi. 


4. Buat persediaan awal sebelum kelas. Tak perlulah nak main games lagi kalau dah tahu ada kelas awal pagi esoknya. Tidur awal. Siapkan tugasan yang guru/pensyarah berikan. Yang dah terskip kelas, boleh bertanya pada kawan-kawan yang datang. 


5. Sentiasa fikir positif, kuatkan semangat mental dan fizikal. Ingat dik, bukan awak seorang saja yang terkesan dengan PKP ini. Satu Malaysia terkesan dan terasa bebannya. Sentiasa cari positive vibes, kata-kata motivasi yang boleh bantu boost up semula diri kita. 


InsyaAllah, saya doakan adik-adik yang berazam nak berubah diberikan kejayaan yang cemerlang.


Khalil Ismail

Online Learning Facilitator

#KhalilKongsi

#MotivasiAbangKhalil

#InspirasiPelajarCemerlang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan