Rabu, 4 November 2020

Istinjak

 CARA2 ISTINJAK ORANG YG BERIMAN. 


Mungkin ada lg yg masih tidak jelas dgn cara penyampaian umie sebelum ini berkaitan istinjak. 


Alhamdulillah, Umie masih tak jemu utk sampaikan bab ini utk sahabat2 umi yg mahu menerima ilmuan ini. Semuga paham dn jelas lalu dipraktikkan. Semuga dpt membntu mendapatkan ibadah yg khusyuk. Dan semuga inilah jariah amal bg umie diakhirat kelak.


Lelaki perempuan tk sama..Kena betul jelas sebb kita orang islam. Dah sanggup pilih islam maka sangguplah ikuti undang2nya atau aturannya. 


Islam itu agama suci. Suci dr syirik. Suci dr kekotoran zahir dan bathin. Agama kesejahteraan. Islam itu keselamatan. Sudah semestinya sejahtera dan selamat dari azab api neraka Allah.  Justeru nk selamat dan sejahtera itu mestilah kena bersih dan suci. 


Nak bersih dan suci kena tahu bab toharah. Kena tahu bab istinjak. Hanya inilah satu2nya cara nk dptkan kebersihan dan kesucian itu. Hanya islam agama yg Allah redha. 


Apa itu istinjak?


Istinjak ialah mencuci qubul dan dubur dr najis kencing dan berak juga segala apa2 yg keluar dr kedua jalan spt darah, nanah, mazi dan sebagainya. 


Bahasa mudahnya ialah "cebok."  Wajib dibersihkan najis yg menghalang dr sahnya wudhuk dan solat. Utk keselesaan dan kesihatan.


Macamana caranya? 


Bila kita nk buang airbesar, tarik nafas dan hembus nafas bersama turunnya najis. Maka jangan dikerat2 najis. Biar ia berlalu bersama turunnya najis. Makruh dikerat2 najis itu kerana akan menjejaskn kesihatan saluran najis dan dubur.


Selesai habis najis turun, maka ketika itu datang lintasan hati utk kita bersihkan najis didubur kita. Maka ketika itu kembangkan dubur dan siramkan dgn air mutlak sambil jari tgh tangan kiri kita pusing2kn dikeliling dubur iaitu kawasan yg dipanggil " anoderm" ( kawasan perangkap najis ). Ingat! Hanya seruas saja hujung jari  tu digunakan. Jangan lebih2. Nanti jadi lain pulak jadinya.


Masa ini dalam paham bahawa kita sedang melaksanakan niat cebok kerana Allah swt. 


Niat istinjaknya:-

Nawaitul istinja'a minal ghaiti Wal bauli fardhal alaiyya lillahi taala


Maksudnya..

Sahaja aku bersuci daripada najis dan kekotoran fardhu atas aku kerana Allah taala


Nk tau, inilah yg membezakan antara cebok kita, org beriman dgn org diluar sana. Siapa yg disucikan dan kepada siapakah kesucian itu diserahkan. Kita ada Allah, sentiasa buat sesuatu berserta dgn nama Allah. 

Bukankah setiap perbuatan itu bermula dgn niat? Maknanya secara tak langsung inilh sunnah. Kita dh ikut sunnah nabi. Bahkn inilh sunnah yg wajib kita lakukan.. tk ikut sunnah ni wudhuk, solat tk sah. Ibadah terbatal. Sia2.


Petanda nak tau dah bersih atau tidak, tandanya ialah apabila jari sudah tidak boleh ditusuk lagi. Tk boleh nk masukkan kekawasan anoderm tu. Sebb apa? Sebab sifat2 najis yg terdiri dari rasa iaitu berupa lendiran, warnanya dan bau najis telahpun hilang. Maka keyakinan hadhir bersih dr najis tu bukan dibuat2 melainkn lahir dr lubuk hati yg paling dalam. Yakin bersih, benar bersih dan sungguh bersih. 


Maka diketika itu, berdoalah didalam hati,


Allahumma tohhir qalbi minannifaqi...wa hassin farji minal fawahisy.


"Wahai Tuhanku, sucikanlah hatiku dari sifat kepura-puraan (munafiq) serta peliharalah kemaluanku dari perbuatan keji". (mengilakkan diri dr sifat2 syirik, zina, kecintaan terhadap dunia, keakuan diri.)


Maka selesailah bab cuci dubur. 


Dan cara ini juga digunakan sama pd qubul wanita. Cuma pd wanita, kena selak2 dan sela2 pada kawasan yg berlipat2,  selain kena juga korek sedikit dikawasan lubang faraj utk keluarkan sisa2 perkumuhan dr dalam rahim.  Kerana keadaan qubul wanita ini sentiasa basah.


Manakala istinjak qubul lelaki dr najis kencing tak sama dgn wanita. 


Ketika membuang air kecik, lelaki dikehendaki berada dalam keadaan bertenggong dan badan dalam keadaan jongkok sedikit, dimana bahagian badannya seolah2 dibongkokkan, tp bukan membongkok ye. Sedikit merendah dan menunduk. Kemudian ponggongnya didudukkan atas tumit kirinya.. manakala lutut kanannya dilipat dan menaik keatas dan kaki kanan berada dihadapan utk menungkat badan. Masa ini buanglh kencing tu masuk kemangkuk tandas, jangan dibiarkan menghala ketempat lain. Pegang "straw besar" tu dgn tangan kiri. Biar tetap, air kencing tak bersepah. 

Naikkan sedikit kerandut zakar utk melancarkan pembuangan. Kaedah sunnah ini melancarkn keluarnya air kencing tanpa sekatan.


Setelah membuang air kecik, hendaklah dia mengurut "straw besar" dia dari pangkal hingga ke hujung sambil berdehem. Berdehem disini bermaksud dia berdehem dgn  menolakkan nafas menghenjut kesaluran kencingnya agar terbuang sisa2 kencing ( macam dalam salur getah paip, walau kepala paip dh ditutup, dalam salur tu masih ada airnya)  urut 3x dr pangkal kehujung zakar sambil dihenjut2kan zakar utk toskan dr kencing yg masih mengalir....kemudian bukakan lubang di hujung "straw" tu dan siram. Selesai cuci qubul lelaki.


Maka tiadalah peta huruf ز diseluar dalam tu. Dan ketika rukuk solat, tkdelah terkeluar kencing dalam keadaan tk perasan. Tau2 basah. 🤭😁


Ehh!!.. macamlh umi ni lelaki lak cerita bab org lelaki punya.. tp inilah pengalaman umi apa yg  berlaku dn diceritakan oleh anak lelaki umi.. maka adalah wajar umi dikongsikn. 🤭😁


Malu gak umi nk ceritakan bab org lelaki ni sebb umi bukan lelaki.. hanya lelaki jer yg tau buatnya.. ini hanya info ilmu saja utk dimanfaatkan.


Setelah selesai segeralah keluar dgn melangkah kaki kanan.. serahkan najis pada penjagaNya. 


Bila dah melangkah keluar tandas sekitar 5 langkah, maka berdoalah lg :-


"Alhamdulillahillazi azhaba 'annil aza wa a'fani'


"Segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan apa yang menyakitkan aku dan menyihatkan diriku".


MasyaAllah.. lega rasanyakan..begini sekali Allah sayngkan hambanya. 


Maka, nikmat tuhan mana lg yg mesti kita dustakan.. segala peraturan telah Allah berikan melalui kekasihnya nabi Muhammad. Utk kita dekat kpd Allah. Utk Allah redha atas kita. 


Sesungguh Allah dn rasul sangat sayang atas kita. Kenapa kita tak amik sunnah ini?😭  


Semuga sama2 kita mendapat taufiq dan hidayah dr Allah utk kita mahu  menjadi org yg beriman dan bertaqwa.

 😆 ini teori saja ye umie beri.. kena buat praktikal sendiri..bahaya ooo praktikal pun umie kena tengok🤭🤣🤣


Dah buat akan tahu apa dan bagaimana  kerahsiaannya. Sendiri buat, sendiri rasa.🤭

Tiada ulasan:

Catat Ulasan