Isnin, 25 Mac 2024

Asrama

 Saya masuk asrama sekejap masa tingkatan 1. Lepas tu saya lari keluar. Masuk tingkatan 4, saya masuk lagi asrama, kemudian sambung ke kolej dan universiti.


Wife saya masuk asrama sejak tingkatan 1 sehingga ke universiti.


Kami tak nak anak-anak kami masuk asrama awal (sejak tingkatan 1). 


Malah saya tak kisah kalau anak-anak saya tak nak masuk asrama langsung sampai tingkatan 5. Kalau mereka suka belajar sekolah harian biasa, maka saya akan biarkan sahaja.


Bukanlah saya cakap ini sebab anak-anak saya tak pandai maka saya nak justify. Tak, saya dah fikir pasal ini sejak mereka belum sekolah lagi.


Kenapa? Sebab saya tak nak mereka jadi macam saya. Tak berapa rapat dengan keluarga sebab lama berada jauh dari keluarga.


Mungkin orang lain takde masalah macam saya bila masuk asrama. Tapi saya lain. 


Baru-baru ini saya jumpa bekas bos saya. Anak-anaknya berjaya semuanya. Kebanyakannya belajar dan bekerja sebagai doktor seperti ibunya dan sebahagian lain engineer seperti ayahnya.


Dia cakap dengan saya, "Orang nampak anak-anak saya berjaya. Tapi orang tak tahu yang kami rasa lonely. Anak-anak ini awal dah tak ada dengan kami. Belajar jauh di oversea, bekerja pun jauh di luar kawasan"


Baca pulak cerita Pak Lan Fadzlan Rizan Johani  sejak beberapa hari lepas, buat saya tak nak lepaskan anak-anak ini awal.


Lain orang lain pandangannya. 

.

Kredit : Hamizi  Hamdan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan