Jumaat, 15 Mac 2024

Stem

 



Gelakkan diri sendiri.. satu realiti..

Respon adalah jenis pemikiran yang tak mampu nk mencakna realiti lokal.. apatah lagi utk melihat dunia pendidikan global.


1. Di universiti, calon guru diajar prinsip2 pendidikan dari pedagogi sampai psikologi..PCK dan CK..  dari menyediakan penilaian formatif sampai sumatif.


2. Di universiti Pendidikan Sains juga diajar dgn teori spt IBSE, meaningful learning, inquiry hingga cognitive dan social constructivism. Malah secara khusus kpd kaedah mengajar dan melakukan amali.


3. Bila calon2 ini mula berkhidmat disekolah, mereka mula berada dlm persekitaran yg rigid, semuanya telah diaturkan utk mereka.


4. Jika dulu di universiti mereka membuat kupasan pelbagai buku, kini mereka hanya perlu rujuk satu kitab sahaja - buku teks. Segala2nya tertumpu kpd satu buku inilah - jelas atau keliru. Jgn sekali nk tegur, pasti ada yg datang meluru, lalu dikatakan telah merujuk DSKP nan satu.


5. Jika guru baru ingin laksanakan SCL dgn maksud spt yg dipelajari di universiti, maka bermimpilah dia sehingga tersedar sekolah bukan realiti utk apa yg pernah mereka dipelajari. SCL di sekolah difahami sbg 'hands-on', dua perkara yg menyimpang jauh.


6. 'Science is fun with exploration' hanya wujud dlm tugasan di universiti dan sekolah di obersi, sedang sekolah di Sg Besi kena akur 'study science for examination'.


7.  KBAT di universiti diajar dlm konteks diskusi, interaksi dan presentation klu nk apply disekolah jawab tak abislah sbb silibus yg semakin tebal dan ditebalkan.


8. Taksonomi Bloom dipelajari di universiti utk menyediakan LO dan bertanya soalan aras rendah, sederhana dan tinggi, utk diikuti dgn intervensi, bukan merekodkan TP-TP yang makin lama makin mudah2 dimanipulasi. 


9. Selepas bbrp tahun di sekolah, guru pun lelah.. ikut sahajalah demi melaksanakan tanggungjawab dgn beban yang semakin bertambah.


10. Jika di negara maju, dgn autonomi dan guru yg fokus kpd PdP sahaja, support system yg mengutamakan PdP guru, empati kpd murid, silibus yg luwes ikut lokaliti, suasana lebih kondusif, membuka ruang kpd guru mengaplikasi apa yg diperolehi di universiti dan menguasai aplikasinya utk kemenjadian murid arus perdana.. sedang disini hanya gah dgn slogan yang tak bawa banyak makna...


Selamat bertarawikh.

OT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan