Isnin, 11 Mac 2024

Cicir math

 Cnp

Kredit to

al mumin al kanta

REALITI YANG MENYEDIHKAN.


Benda ni guru2 lama dah tahu... Keciciran bahasa & matematik. Bila budak tercicir maka mereka dah tak boleh mengikuti pembelajaran yg akhirnya TERCICIR BERTERUSAN SAMPAI SPM.

Pembelajaran itu menggunapakai konsep masteri iaitu penguasaan bertahap / beransur2 sampailah tamat pengajian di U. Untuk kuasai tahun 2, murid kena kuasai silibus tahun 1. Untuk kuasai matematik di peringkat menengah, budak kena kuasai matematik di peringkat rendah. Nak kuasai algebra...? Budak kena kuasai +, -, x, ÷ juga pecahan.

Setelah pandai mengeja, budak kena pandai membina ayat & membaca. Sererusnya memahami apa yg dibaca. Budak tingkatan 4 kelas aku yg hujung, ntahlah... adakalanya aku tak faham apa yg mereka tulis. Mereka pandai malah lancar membaca, CUMA SAYANG MEREKA TAK TAHU APA YG MEREKA BACA.

Tahun lepas aku buat kajian kes kecil berkaitan dgn keciciran dlm tajuk pecahan. Aku bukan guru matematik. Aku guru BioSns 4 & 5. Aku buat kajian kes di tingkatan 1 kelas PJ aku semata2 nak tunjuk keciciran yg aku kata selama ini. Aku dah bentang peringkat negeri dlm talian. Cuma spt yg aku jangka TIADA PIHAK YG BERMINAT DGN ISU KECICIRAN. Mereka hanya berminat dgn KPI SPM. Aku dah bagi cadangan peringkat negeri & daerah. Seperti biasa... ini Malaysia bah... Cadangan tinggal kenangan... 😁😁😁 Mereka tak nanpak apa yg aku nampak.

Kesimpulan awal kajian kes aku, mmg ada keciciran matematik. Kamu tahu bila aku tanya mana lebih  besar nilainya...? 1/2, 1/4, 1/6 & 1/8. 100% BUDAK DALAM KELAS JAWAB 1/8. Kau rasa...?

Kenapa berlaku keciciran...? Banyak faktor. Berdasarkan pembacaan masa belajar, antaranya;
1. Kurikukum yg berat & padat.
2. PdP yg membosankan.
3. Kekurangan prasarana.
4. Bilangan murid per kelas.
5. Kualiti guru.

Jadi kalau budak2 di sekolah menengah dah tak minat belajar, bukan sebab penghapusan UPSR & PMR. Selain faktor gangguan "game" dlm talian serta laman sosial, MAKA KECICIRANLAH PUNCANYA. Budak dah "left behind" yg menyebabkan mereka bosan & "disenggage" dpd pembelajaran.

Aku hairan sampai sekarang, kenapa KPM/JPN/PPD TAK MINAT MENYELESAIKAN ISU KECICIRAN...? Bukankah kita dilatih dgn ilmu2 pendidikan yg FUNGSINYA MENYELESAIKAN MASALAH...?

Kita "problem solver" maaa...

Ingatlah yg KECICIRAN AKAN MENJADI LIABILITI BESAR BUAT KERAJAAN PADA MASA HADAPAN. Budak2 yg tercicir ini majoritinya akan menjadi penerima subsidi & bantuan dpd kerajaan. Makanya, sepatutnya "SIFAR CICIR" menjadi keutamaan. Biar mereka suatu hari nanti mampu beroleh perkerjaan berpendapatan tinggi melalui pendidikan yg mereka lalui. Sekurang2nya mereka akan menjadi pembayar cukai kpd negara.

#SifarCicir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan