Khamis, 21 Mac 2024

Bazar

 Seminggu pertama bulan Ramadhan biasanya pembeli Bazaar Ramdhan dah jumpa gerai idaman mereka. Bila masuk minggu kedua, pembeli tidak lagi gunakan kaedah cuba-cuba sebaliknya akan fokus pada gerai kegemaran mereka.


Kalau mengikut trend tahun lepas, apabila masuk minggu kedua, akan ada gerai yang sudah ketiadaan pelanggan dan mula menutup gerai mereka dengan alasan tidak dapat menampung kos dan jualan tidak balik modal.


Kemungkinan besar gerai-gerai ini sudah tidak ada sambutan berbanding gerai lain. Antara faktor yang menyumbang kepada penutupan gerai ini makanan yang mahal dan rasa yang tidak memenuhi selera kebanyakan pembeli atau bahasa kasarnya 'tak sedap'. Kalau mahal tapi sedap masih ada yang membeli terutama yang memilih rasa. Kalau kurang sedap tapi harganya murah mungkin akan menjadi pilihan untuk yang membeli untuk kenyang bukan rasa. Tapi kalau mahal dan tak sedap, pasti akan diucapkan selamat tinggal.


Tidak mudah untuk berniaga terutama yang hanya berniaga pada bulan Ramadhan. Bak kata netizen sekarang, 'Masak tak sedap tak mengapa, tapi tolong jangan berniaga di bazaar Ramadhan'


- Gambar petikan akhbar tahun 2023


Tiada ulasan:

Catat Ulasan