Sabtu, 2 Mac 2024

Plykard

 Dapat 3A boleh sahaja lebih baik dari 10As ! 

Tak caya bacalah perlahan2..


1. Sekitar 2% pelajar SPM dapat 10 As. Walaupun mereka dapat 12 As sekalipun, mereka hanya boleh memilih SATU SAHAJA  kerjaya. itupun jika pencapaian mereka konsisten selepas SPM. Bagaimana dengan 98% yang lain ?


2. Tiada jaminanpun yang 2 % ini akan terus cemerlang ketika di IPT yang tiada lagi kelas tuisyen, latih tubi, teknik menjawab soalan atau prep malam2 spt mereka yang berada di SBP. Tiada.


3. Bagaimana dgn murid X yang dapat 3A, katakan dalam subjek Fizik, Moden / Add Maths kerana dia minat sangat Fizik dan sangat tinggi passionnya. Subjek lain sekadar B sahaja. 


4. Sama halnya dgn murid Y yang dapat 4A dgn Kimia, Bio, Add / Moden Maths. Subjek lain B dan ada juga C. Dia minat nak ambil bidang bioengineering atau chemical engineering.


5. Atau murid Z dapat semua B campur C, sebab minat nak ambil bidang komputer, jadi banyak menghadap komputer dari buku SPM. 


6. Apapun... jangan mimpilah murid X, Y dan Z dgn 3A, 4A atau tiada A nak angkat plakad... buat malu sekolah je... gi main jauh2. Yg best pihak sekolah yg pertahankan plakad tu pun tak pernah dpt 10As.


7. Tapi jangan tak tahu, X, Y dan Z juga boleh menjadi professional yang hebat dalam bidang yang mereka ada passion wpun tidak dipandang ketika mengambil keputusan SPM. 


8. Sebab itu, menunjuk2 banyaknya bilangan As bukan cara WARAS oleh orang waras dalam pendidikan. Percayalah, TIADA negara maju mana2pun yang tunjuk2 bilangan As ini. Biarlah itu pencapaian masing2 tanpa perlu ditayang2. 


9. Apatah lagi sekolah berlumba2 nak hasilkan pelajar semua As dan berlawan2 GPS pulak ... siap dapat mcm2 anugerah lagi.. tak tahu utk apa anugerah tersebut. Aku memang tak faham gelagat pemikir pendidikan negara.


10. Sekadar bahan fikir petang2 Ahad. Aku tak rendahkan pelajar yang dapat 10 As sebab aku pun ada 3 anak dapat 10 As / 11 As wpun mereka tak angkat plakad dan tak ditayangkan keputusan mereka dalam medsos, tetapi akhirnya mereka memilih SATU kerjaya sahaja termasuklah jadi TESL. Jadi ibubapa sentiasalah berikan galakkan wpun anak telah mendapat 10 A atau yang tidak utk teruskan minat mereka diperingkat pendidikan tinggi.


OT, Rembau

Tiada ulasan:

Catat Ulasan