Isnin, 16 Januari 2012

Gaji beli tiket aje...

SAYA adalah guru J-QAF (Jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardhu Ain) kohort 2006 dan sudah tujuh tahun mengajar di kawasan luar bandar di Sarawak.

Saya sudah berkahwin pada 2008 dan mempunyai seorang anak serta bakal menimbang cahaya mata kedua. 
Saya memohon perpindahan sebanyak tujuh kali dan mengemukakan rayuan setiap kali gagal serta bertungkus-lumus bekerja keras untuk bertukar ke Kedah/Perlis mengikut suami.

Saya juga sanggup berulang- alik dari Sarawak-Putrajaya-Kedah untuk membuat rayuan, tetapi semuanya gagal.

Saya ingin bertanya kepada Kementerian Pelajaran sama ada kementerian itu tiada usaha menyelesaikan masalah kami guru J-QAF.

Sedangkan pada masa sama kemasukan dan pengambilan guru J-QAF masih diteruskan bahkan kemasukan baru dihantar di kawasan berdekatan dan di Semenanjung, tetapi kami guru yang dihantar ke Sarawak dan berjauhan daripada suami dibebankan dengan kudrat yang tak seberapa ini dengan masalah mental dan fizikal.

Saya seorang ibu, menjadi ibu dan bapa kepada anak kecil yang sering bertanyakan bapanya, seorang isteri yang tidak menjalankan tanggungjawab kepada suami dengan sempurna, seorang anak tidak dapat menabur bakti menjaga orang tua kerana tanggungjawab dan komitmen menjadi seorang guru yang memberi ilmu tanpa mengira kudrat untuk mendidik anak bangsa, menjunjung amanat negara, merealisasikan impian ibu bapa dan murid.

Tetapi dalam hati terseksa, merintih dengan peraturan yang digariskan kementerian.

Tidak kasihankah kementerian melihat kami bertungkus-lumus mencari duit, tetapi hanya untuk membayar tiket kapal terbang kerana berulang- alik menunaikan permintaan suami supaya pulang.

Sayu melihat air mata anak yang merindui bapanya, sayup hati mendengar orang tua bertanya khabar dan memohon agar bersabar atas ujian Allah.

Terbit hajat di hati untuk berhenti menjadi guru, tetapi tidak tahu nasib diri di masa hadapan, kewajipan membantu ibu bapa yang banyak berjasa membesarkan diri dengan membantu membiayai kos pengajian adik-adik, membayar ansuran rumah dan hutang belajar.

Semua itu akan menjadi bebanan kalau saya mengambil jalan singkat untuk berhenti kerja. Masalah ini mesti ada jalan penyelesaiannya.

Kemasukan guru baru boleh menggantikan tempat kami. Jika alasan yang sama saja diberi pihak kementerian, masalah kami tak akan dapat diselesaikan.

Padahal guru pendidikan Islam dan guru akademik biasa pun tidak dibebankan dan tidak perlu mencari pengganti yang sama.

Sampai bila kehidupan saya dan anak-anak akan berterusan sebegini kerana ia bukan setahun dua, malah sudah masuk tahun keempat perkahwinan, tetapi masih berjauhan menyebabkan saya semakin tertekan.

Saya sejujurnya menggembleng tenaga membantu murid saya untuk berjaya dalam bidang bacaan al-Quran, sehingga kelas al-Quran percuma pun saya jalankan.

Tanda cintanya saya pada profesion keguruan dan melaksanakan impian kementerian, cuma saya amat berharap kementerian dapat menepati perjanjian yang ditandatangani dulu bahawa tempoh genap lima tahun akan layak bertukar.

Bukan ingin mengeluh dengan apa yang sudah ditakdirkan, tetapi saya ingin sifat adil dan ketelusan dalam meluluskan pertukaran.


MUSLINA
Lundu
Sarawak

sumber: Hmetro

Tiada ulasan:

Catat Ulasan