Isnin, 2 Januari 2012

tragedi berdarah UPSI 2012

demo upsi 2 Demo UPSI Bertukar Jadi Tragedi Berdarah Malam Tahun Baru 2012? [UPDATE VIDEO]
Dalam keadaan malam tadi ramai yang tertumpu untuk menyambut tahun baru 2012, tetapi berlainan pula buat kalangan mahasiswa yang bertindak buat demo kebebasan akademik di UPSI. Tetapi lain pula jadi….
Apabila polis didakwa bertindak membelasah sekumpulan mahasiswa yang berhimpun. Dalam ramai-ramai mungkin ada kalangan yang membuat provokasi atau tidak ikut arahan & amaran yang diberikan oleh polis sehingga menyebabkan polis “hilang sabar & pertimbangan” seterusnya bertindak sebegini rupa. Mungkin?
Tetapi walaubagaimanapun, itu bukanlah alasan untuk pihak polis membelasah sesuka hati. Tindakan kasar yang dilakukan bukanlah satu tindakan yang sangat bijak daripada pihak keselamatan negara sebenarnya.
demo upsi Demo UPSI Bertukar Jadi Tragedi Berdarah Malam Tahun Baru 2012? [UPDATE VIDEO]
Apatah lagi, Malaysia yang sudah termaktub dalam perlembagaan meletakkanhak untuk rakyatnya berhimpun. Bagaimana kita rangka undang-undang, kemudian kita pijak semula undang-undang tersebut?
demo upsi 4 Demo UPSI Bertukar Jadi Tragedi Berdarah Malam Tahun Baru 2012? [UPDATE VIDEO]
Kalau tidak boleh, katakan tidak boleh daripada awal. Bukannya undang-undang yang ada terpakai hanya untuk satu dua kelompok sahaja. Pastikan semua menggunapakai undang-undang yang sama.
Semakan video di bawah ini memaparkan keadaan yang berlaku semasa demo UPSI daripada kalangan mahasiswa yang memperjuangkan kebebasan akademik pada malam tadi :
P/S : Kepada mahasiswa yang terlibat, pastikan perjuangan yang cuba anda tegakkan “berjalan seiring” dengan penimbaan ilmu anda selama mana anda di universiti. Apatah lagi peperiksaan akhir akan berlangsung tidak lama lagi.
PP/S : Satu lagi kena ingat demo bersifat provokasi tidak akan mampu sebarang masalah dengan baik
sumber: beritasemasa.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan