Ahad, 15 Mac 2015

level dosa

DOSA:

tahap 1-berbuat dosa: sekali buat, diri rasa tidak tenteram dan rasa bersalah. terus bertaubat nasuha dgn munajat dan byk istighfar, insya-Allah akan terus dilindungi Allah SWT.

tahap 2 -berbuat dosa: sekali buat, diri rasa bersalah dan tidak tenteram. tidak terus bertaubat, maka datang hasutan syaitan agar mgulangi lagi utk buat dosa itu. maka berulang-ulanglah perbuatan dosa yg dibuatnya itu.

tahap 3 -berbuat dosa: diri sudah tidak rasa bersalah dan mula seronok berbuat dosa, kerana syaitan yg mghasut tadi sudah tinggal dlm tubuh. maka kerap buat dosa dan apabila tidak buat dosa itu, diri jadi tak tenteram(jadi terbalik pula).

tahap 4 -berbuat dosa: setelah suka dan seronok buat dosa, mula mengajak orang lain turut sama utk melakukan dosa.(ibarat sudah jadi syaitan yg bertopengkan manusia, ini yg dipanggil syaitan yg nampak). contoh yg tahap 4 ini memang sudah banyak sekarang seperti: org Islam yg buka club malam(karaoke), org Islam yg menerbitkan program hiburan yg sia-sia(lagho), org Islam yg tidak solat langsung mpengaruhi org lain, org Islam yg mbuat perkhidmatan pinjaman riba'(beli kereta atau rumah), org Islam yg mgamalkan rasuah dan banyak lagi.

perlulah kita semua mencari redha Allah. kerana dosa yg diwarisi atau kerana kita yg buat dosa itu, lalu ada yg ikut. maka dosa-dosa itu akan sambung menyambung. Allahu rabbi...

wallahu a'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan