Sabtu, 16 Januari 2016

Bos semalaya

Nasihat kepada bos-bos yang berniaga sendiri.
.
Masej dari #pengerusibossemalaysia
.
Saya ramai pekerja dalam banyak industri. Pekerja datang dan pergi. Biasanya anda sebagai bos akan sayang semua pekerja anda. Selalunya anda cuba faham semua pekerja anda.Tapi kurang pekerja yang faham bos dia.
.
Susah sebenarnya jadi majikan. Kerjanya bukan semudah yang disangka. Saya sendiri pernah dapat sms " bos perah tenaga pekerja, bos tidur je kat rumah goyang kaki ". Saya kenal yang hantar sms, saya anggap macam adik beradik utk bantu mereka. Tapi saya diamkan sahaja.
.
Majikan kerjanya lain. Majikan kerjanya cari kerja, cari projek, minum sini sana, fikir macam mana nak bayar gaji dan macam mana nak bayar hutang.
.
Pekerja kerjanya susah. Berpeluh satu badan. Tapi terima gaji dan siapkan kerja yang bos cari.
.
Kalau salah..selalunya memanglah pada pekerja. Tapi akibat dari kesalahan yang pekerja buat akhirnya bos yang tanggung.
.
Bos cari modal buat bisnes
.
Bos cari kerja buat jalan bisnes
.
Pekerja kerjanya tengokkan bisnes
.
Pekerja kerjanya majukan bisnes.
.
Satu hari nanti. Bila pekerja tu pandai semua pekerja boleh jadi bos.
.
Jadi bos ada kuasa, perihatin dengan pekerja. Pekerja pun sama , ada hati jangan ikut hati.
.
" saya tak boleh buat" , " saya tak mahu buat " , " kenapa saya kena buat ". Itu selalu pekerja ucapkan pada bos.

Tapi dalam hati bos...aku mesti kena buat untk cari rezeki semua.
.
Pekerja nampak bos banyak duit, pakai kereta besar. Tapi pekerja tak pernah tahu resiko yang bos kena tanggung kalau bisnes tutup. Hutang keliling pinggang.
.
Wahai bos-bos dan majikan bisnes. Usah kecil hati. Anda berjiwa besar. Menanggis lah sepuasnya. Kesat air mata dan bangun semula. Kita manusia biasa.
.
Ingat kejayaan adalah apa yang sedang kita lakukan kerana Allah. Kejayaan bukan impian.
.
Selamat hari bos-bos semelaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan