Khamis, 18 Mei 2023

Honey

 Did you know that one of the first coins in the world had a bee symbol on them?


Did you know that there are live enzymes in honey?

Did you know that in contact with metal spoon these enzymes die? The best way to eat honey is with wooden spoon or plastic.

Did you know that honey contains a substance that helps your brain work better?

Did you know that honey is one of the rare foods on earth that alone can sustain human life?

One spoon of honey is enough to sustain human life for 24h?

Did you know that propolis that bees produce is one of the most powerful natural ANTIBIOTICS?

Did you know that honey has no exp date?

Did you know that the bodies of the great emperors were buried in golden coffins and covered with honey to prevent putrefaction?

Did you know that a bee lives less than 40 days, visits at least 1000 flowers and produces less than a teaspoon of honey, but for her it is a lifetime.


Isnin, 15 Mei 2023

Hari Guru 2023

 Antara berita baik yang dijangka akan diumumkan esok sempena Hari Guru, 16 Mei 2023


1. Guru yang DG48 - DG54 layak memohon jawatan Penolong Kanan , Guru Besar dan Pengetua.


2. Kenaikan elaun Penolong Kanan Dari Kadar RM120 kepada RM250 untuk Sekolah Menengah Dan RM120 untuk Sekolah Rendah.


3.  Pengambilan guru baharu sekitar lebih  30000 untuk mengisi kekosongan guru yang bersara awal, bersara wajib mahupun meninggal Dunia


4. 16 Mei diistihar Cuti Khas Persekolahan


5.  Peruntukkan tambahan sebanyak RM800 juta untuk Sektor Pendidikan 


6.  Pemberian One Off RM500 kepada Guru yang mengajar subjek Bahasa Inggeris ,Matematik dan Sains dengan peruntukkan mengajar 12 waktu seminggu termasuk gabungan waktu dari subjek tersebut.


7. Bantuan pembelian komputer riba atau tablet  sebanyak RM2000 dengan pembekal yang terpilih


8. Peruntukkan 2 orang Pembantu Guru bertaraf Diploma untuk sekolah di bawah 200 orang murid dan 3 hingga 5 Pembantu Guru bagi Sekolah berkapasiti 201 orang murid dan ke atas.


9. Peruntukkan kenderaan pengangkutan seperti Van akan diberi kepada Sekolah yang berkapasiti lebih 150 orang murid bagi kegunaan aktiviti murid seperti penyertaan ke pertandingan sukan Dan lawatan.


10. Kenaikan skim gaji bagi guru yang mempunyai Sarjana dan PhD.


11. Perkara 1 hingga 10 adalah angan - angan saya sekiranya dilantik menjadi Menteri Pendidikan


Terima Kasih.. 

Selamat Hari Guru sahabat semua...🥰😄😁🤗

BNM

 Bismillah : Gabenor BNM Old School.


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua.

Mana lebih kejam, kenaikan OPR atau inflasi yang tidak terkawal ?

Itu pertanyaan Gabenor BNM kepada seluruh rakyat Malaysia.

Pertanyaan yang agak dangkal dari seorang Gabenor BNM.

Apa tidaknya, masyarakat awam tidak faham apa itu OPR dan kesannya terhadap kehidupan mereka.

Bukan mudah untuk masyarakat awam memahami apa itu OPR yang begitu kompleks untuk dihuraikan dan dijelaskan secara ringkas.

Itu yang pertama dan yang keduanya adalah apakah masih valid ideologi untuk menggunakan OPR sebagai instrumen untuk mengawal inflasi dalam krisis ekonomi yang begitu sempurna seperti yang sedang kita hadapi pada hari ini ?

Mungkin kalau dalam keadaan biasa saya tidak menafikan OPR boleh dijadikan sebagai instrumen untuk mengawal inflasi.

Tetapi keadaan hari ini bukan keadaan yang seperti biasa. Ia adalah suatu keadaan yang cukup luar biasa.

Kadar inflasi yang naik menggila adalah disebabkan oleh gangguan bekalan @ supply disruption terutamanya bekalan makanan akibat Plandemik Covid 19.

Jadi bolehkah OPR dijadikan instrumen untuk memulihkan rantaian bekalan makanan atau untuk mengawal harga makanan ?

Manakala isu yang ketiga pula adalah mengenai kemampuan daya beli pengguna @ purchasing power.

Lemahnya purchasing power pengguna pada hari ini adalah disebabkan oleh krisis ekonomi yang sempurna akibat dari Plandemik Covid 19.

Ramai ahli perniagaan dan usahawan yang gulung tikar.

Dan ini telah menyebabkan kadar pengangguran yang tinggi dikalangan masyarakat.

Ini punca sebenar yang telah menyebabkan lemahnya purchasing power. Bukan kerana inflasi yang tinggi.

Kadar inflasi yang tinggi pada masa ini hanya sekadar menambahkan lagi keparahan kepada luka yang sudah pun parah.

Jadi bagi masyarakat awam mungkin hujah Gabenor BNM itu masuk akal tetapi tidak bagi seseorang yang seperti saya.

Hujah seperti itu dalam suasana hari ini adalah dangkal, tidak masuk akal dan sudah kuno @ ketinggalan zaman.

Jadi kepada Gabenor BNM, kalau nak naikkan OPR itu, naikkan sahajalah. Kerajaan pun tidak mampu menghalang keputusan BNM.

Menteri Ekonomi yang banyak formula pun tidak akan mampu menghalang keputusan BNM.

Nak cerita apa lagi tentang OPR kalau sistem perbankan itu sendiri pun sudah merupakan idea yang lapuk dan ketinggalan zaman.

Krisis ekonomi yang sedang berlaku pada hari ini adalah bertujuan untuk mereset sistem monetari dan untuk mengimplementasikan mawatang digital.

Ia bagi tujuan untuk mengawal manusia di seluruh dunia dengan lebih ketat lagi.

Dan ini akan dapat mengekalkan  status manusia sebagai hamba kepada para elit global seperti seekor lembu yang telah dicucuk hidungnya.

Jadi bukankah apa yang bakal berlaku ini adalah lebih kejam lagi ?

Jadi jangan bertanya kepada kami mana satu yang lebih kejam,  kenaikan OPR atau inflasi yang tidak terkawal ?

Tidak ada hujah yang mampu menjustifikasikan kenaikan kadar OPR.

Sistem perbankan dan sistem kewangan itu sendiri sudah memang terlalu kejam buat manusia di zaman ini.

Jadi apa faedahnya nak berdebat tentang OPR ?

Bukankah sistem perbankan itu sendiri yang telah menyebabkan inflasi selama ini ?

Jadi sudah tidak ada keperluan lagi untuk kita semua berdebat tentang inflasi.

Kalau benar sayangkan rakyat dan negara ini, inilah masanya untuk kita membina sistem monetari dan kewangan yang baru.

The idea of centralized banking system sudah kuno dan ketinggalan zaman.

Ini zaman crypto, blockchain technology and decentralized financial system.

Al Fakir Ilallah
- Dato' Dr Ramalan Yunus
Penganalisis Politik Dan Ekonomi Bebas
14 Mei 2023

Jumaat, 12 Mei 2023

Tawassul

 *Contoh:*

1. Duduk dekat maqam Sultan A'rifin @ Saiyid Ismail.*(utk do'a tawassul)*


2. Kalau org ramai, duduk jauh pun boleh.


3. Hadiah kan bacaan surotul fatihah *terlebih dahulu* kpd Rasulullah s.a.w  & kpd Sultan A'rifin/Saiyid Ismail.(niat *mesti dilafaskan*, kalau tidak..bacaan surotul fatihah tersebut tidak sampai dsbbkan *tiada lafas tukar-milik*)


4. Selepas dh hadiah kan bacaan surotul fatihah, barulah berdo'a tawassul dgn berkat Sultan A'rifin/Saiyid Ismail.


■ Do'a Tawassul *Akan Jadi Sangat² Mustajab* Sekiranya Dilakukan Dgn Cara Yg Betul, Semua Hajat Akan Tercapai..Samada Cepat @ Dilambatkan Sedikit.📿🏵️

Ahad, 7 Mei 2023

PMX

jom baca...


DAH lama saya tak mencuit.


Semalam saya mendapat berita sahabat lama saya, rakan wartawan, Datuk Norzila Rahman atau lebih dikenali sebagai Wan N meletak jawatan sebagai ketua media pejabat Perdana Menteri.


Kononnya beliau memberi notis 24 jam. Kononnya Wan N tak tahan dengan fitnah yang dilemparkan ke atas beliau.


Saya hantar nota ringkas kepada beliau “Baguslah. Takyah pening kepala.” Beliau menjawab, alhamdulillah.


“Banyak sangat fitnah. Saya tak biasalah kerja gitu…”


Saya faham. Banyak sangat kecelaruan dalam team PMX. Team media yang turut dicelarukan dengan team komunikasi yang diketuai oleh seorang mantan profesor UKM.


Saya mendapat tahu, betul atau tidak, Wan juga menghadapi tekanan daripada team soldadu cyber PMX, yang melihat Wan seperti “tidak begitu setia” dengan team PH.


Itu saya tak taulah. Tapi tekanan yang dihadapi oleh Wan cukup kuat. Beliau terpaksa menangani semua sekali, seolah-olah semuanya di bawah tengkuk beliau.


Takpalah Wan. Berehatlah. Umur kita pun bukan panjang.


Sepanjang seminggu ini saya sempat bertemu dengan beberapa pihak. Antaranya yang berada di tempat yang “tertinggi” negara dan sebagainya.


Nada mereka sama. PMX tidak boleh buat kerja. Cakap sahaja pandai. Retorik beliau nombor satu.


“Saya kenal beliau sangat. Dia pandai cakap sahaja, kerja tak boleh.” Kata tokoh itu, yang tak perlu saya sebut siapa di sini.


Dengar kata akhbar Singapura pun sudah mula kritik PMX. Hairan ya? Juga dikatakan Indonesia pun (sudah) tak berapa selesa dengan beliau. Entahlah?


Namun itulah juga kata-kata secara umum. PMX banyak cakap. Banyak juga beliau buat salah. Menyebabkan team media dan komunikasinya pun pening kepala. Dalam satu segi team medianya nak perkasakan slogan Madani, yang entah ke mana; dan satu segi lagi nak mematahkan janji-janji yang diperkatakan oleh PMX sebelum pilihan raya dulu.


Dalam ucapan-ucapan PMX yang dimuat-naik semula, PMX berjanji segala-galanya; selagi ada bulan dan bintang.


Antara janji yang saya difahamkan dia sendiri berang apabila ada pihak yang menaikkan semula video itu adalah “jika esok saya jadi Perdana Menteri, maka harga minyak akan turun…”


Kata-kata itu menjadi gelak-ketawa lawak umum, sehinggakan direka emoji mukanya dengan kata-kata “esok minyak turun.”


Itulah retorik Anwar. Orator terhebat sejak zaman ubi kayu Baling 1974.


Kelmarin juga beberapa jam sebelum Wan meletakkan jawatan tersebar desas-desus, khabar angin, spekulasi mengatakan PMX mungkin akan hilang majoriti.


Sesungguhnya arus politiking bawah laut cukup kuat. Lebih kuat berbanding badai di atas permukaan.


Tokoh yang saya temui itu berkata lagi “riwayat beliau sebagai PMX tak lama.” Kita tunggu, katanya.


Ramai yang rimas perut dengan pak syeikh itu. Benarkah pihak keselamatan pun “pening” dengan beliau?


Team komunikasi PMX jangan bimbang. Sejak mutakhir ini PM Malaysia asyik bersilih-ganti. Ia bukan sesuatu yang pelik. PMX bakal hilang jawatan, juga bukan pelik. Itulah akibatnya jika parti-parti politik kita mendapat undi “cukup-cukup makan saja”.


Macam-macam saya dengar. Biarlah saya stop sini dulu. Saya tengah sakit kepala sekarang. Mungkin cuaca panas di luar, sepanas politik negara kita. Tapi ada masakah saya untuk pening kepala?


Zaini Hassan

PEMEGANG anugerah prestij Kewartawanan Kajai 2005 Institut Akhbar Malaysia (MPI); Wartawan Terbaik Negara 2008 Persatuan Wartawan Melayu Malaysia (PWM); Best Journalist of the Year 2009 National Press Club (NPC); Tokoh Wartawan Politik 2011.


Bekas Penolong Ketua Pengarang Utusan; bekas kolumnis Cuit Utusan Malaysia (2008-2017) yang kontroversial.


Kini Penasihat Editorial BebasNews.my

Move on

 *Bismillah : Ownership or Ownershit ?*


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua.


Negara Malaysia adalah milik seluruh rakyat Malaysia.


Sejauh mana benarnya kenyataan tersebut namun sekurang-kurangnya itulah yang diyakini oleh majoriti rakyat Malaysia.


Dengan hutang yang sudah berjumlah RM 1.5 trillion dan belanjawan defisit semenjak tahun 1998 lagi maka apakah benar Malaysia ini masih milik kita sebagai rakyat Malaysia ?


Agak-agaknya bila kita akan dapat merasai belanjawan yang surplus ?


5 tahun lagi ? 10 tahun lagi atau mungkin 15 ke 20 tahun lagi ?


Bagaimana pula dengan hutang negara yang sudah berjumlah RM 1.5 trillion tu ?


Berapa keturunan anak cucu kita nanti baru kita mampu melangsaikan hutang negara yang sebesar itu ?


Atau mungkin sampai kiamat pun kita tidak akan mampu melunaskan hutang tersebut ?


Bagaimana kalau kita sudah tidak mampu melunaskan hutang tersebut ?


Sudah pasti kita akan menjadi sebuah negara yang muflis.


Lalu masih adakah lagi kemerdekaan dan kedaulatan ?


Apakah negara kita ini masih lagi milik kita ?


Bukankah keadaan ekonomi hari ini semakin hari semakin teruk ? 


Dan kita pula semakin hari semakin bertambah miskin.


Manakala kerajaan pula dilihat belum ada apa-apa perancangan yang meyakinkan untuk memulihkan kembali keadaan ekonomi negara.


Apakah kita mahu terus kekal dalam keadaan seperti ini ?


Kita tidak akan mampu mengubah nasib negara kita kerana pentadbiran negara ini dikuasai oleh para elit politik kita yang tidak pernah memikirkan nasib kita dan generasi kita.


Lalu apa yang harus kita lakukan ?


Paling utama, kita perlu memahami terlebih dahulu apa yang sebenarnya sedang berlaku.


Untuk makluman semua, tujuan Plandemik Covid 19 adalah untuk mereset sistem monetari global dan untuk mengimplementasikan mawatang digital.


Tidak lama lagi akan muncul *Central Bank Digital Currency @ CBDC @ Matawang Digital Bank Pusat.*


Tiap-tiap negara akan mengeluarkan CBDC mereka sendiri.


Tidak baik ke untuk kita ?


Ya memang tidak baik dan akan lebih parah lagi nanti.


*You own nothing but you're happy.*


Kita akan terus terperangkap dalam scam sistem monetari dan kewangan ciptaan para elit global.


Inilah seher Dajjal yang akan terus melalaikan kita dan membuai kita dengan mimpi-mimpi indah di siang hari.


Sedangkan pada hakikatnya kita akan terus menjadi hamba kepada para elit global. Begitu juga dengan anak cucu kita nanti.


Lalu apa yang harus kita lakukan untuk keluar dari sistem perhambaan ciptaan para elit global ini ?


Kita tidak ada pilihan lain selain dari membina komuniti kita sendiri, mewujudkan *decentralized financial system* dengan menggunakan teknologi blockchain dan mulai menggunakan matawang kripto sebagai alat tukar @ *medium of exchange.*


Ini sebagai *counter narrative* atau kaedah untuk keluar dari cengkaman para elit global.


Ini *spring board* @ papan anjal untuk kita keluar dari kepungan sistem perhambaan modern para elit global.


Tidak ada cara lain.


Sebab itu banyak negara berusaha untuk menghalang dan mengharamkan kripto.


Dan untuk *survival* @ meneruskan kelangsungan hidup kita dalam zaman digital ini, kita perlukan mindset baru, ilmu baru serta skillset baru untuk menjana pelbagai jenis pendapatan secara digital atau online.


Tinggalkan ideologi makan gaji. Itu ideologi yang sudah lapuk dan ketinggalan zaman.


Menjelang 2030, hampir 50 peratus pekerjaan akan diambil alih oleh teknologi AI, robotik dan automasi.


Ingat ! Sebesar mana pun gaji anda, anda tidak akan menikmati kebebasan kewangan sampai bila-bila. 


Dan yang lebih parah lagi semakin hari anda akan menjadi semakin miskin kerana dimiskinkan oleh sebuah sistem.


*You nothing but you're happy.*


Berusahalah keluar dari sistem ini. Sampai bila kita mahu diperbodohkan oleh para elit global ?


Dan sampai bila kita mahu menjadi hamba kepada mereka ?


*Think correctly and act accordingly.*


*Al Fakir Ilallah*

- Dato' Dr Ramalan Yunus

Penganalisis Politik Dan Ekonomi Bebas

7 Mei 2023

Ahad, 30 April 2023

Syeikh ismail

 KETIKA MENZIARAHI MAKAM WALIYULLAH KETURUNAN NABI MUHAMMAD SAW RASULLULLAH SAW YANG KE 17 PULAU BESAR Nov 2022 & Jan 2023


Nama sebenar beliau ialah Sayyed Ismail Bin Sayyed Ibnu Jabbar. Gelar tambahan ‘Sultan al-Ariffin Sheikh’ adalah penghormatan yang diberikan kepada beliau oleh muridnya di dalam tradisi Sufi. Beliau adalah Sheikh Tariqah Qadiriyyah, Naqsyabandiyyah, Shattariyyah dan Jistiyyah.

Sheikh Ismail dilahirkan pada 17 Rabiul Awwal 867H/1463M di Baghdad dan meninggal dunia di Pulau Besar, Melaka pada 17 Rabiul Awwal 925H/1520M ketika berumur 58 tahun.

Beliau adalah cicit kepada Sultan al-Awliyaa Sheikh Abdul Qadir Jilani (470H/1077M – 561H/1166M). Sheikh Abdul Qadir adalah keturunan ke 14 dari Rasulullah ﷺ. Maka Sheikh Ismail adalah keturunan ke 18 dari Rasulullah ﷺ.

Sheikh Ismail beserta gurunya Sheikh Yusuf Siddiq dan abangnya Sheikh Ibrahim beserta 13 orang yang lain dari Baghdad sampai ke Pulau Besar pada 1495M. Mereka adalah peneroka yang pertama yang membuka Pulau Besar untuk dijadikan pusat perkembangan dakwah di Alam Melayu. Kemudiannya beberapa lagi para pendakwah datang dari Syria, Yaman dan Semenanjung Arab sehingga jumlahnya seramai 43 orang yang menghidupkan Pulau Besar sebagai Pusat Perkembangan Dakwah Alam Melayu.

Menariknya, kesemua 43 pendakwah ini (ada yang mengatakan kesemuanya wali Allah belaka) meninggal di Pulau Besar. Cuma makam yang telah dikenal pasti hanyalah 4 makam iaitu Makam Sheikh Ismail, Sheikh Yusuf, Sheikh Ibrahim dan Sarah (anak Sheikh Yusuf yang berkahwin dengan Sheikh Ibrahim).

Sheikh Ismail dikatakan mempunyai 3 orang anak, seorang lelaki, dua perempuan. Malangnya maklumat mengenai mereka belum diketahui setakat ini.

Sejarah kedatangan Sheikh Yusuf dan rombongan ke Pulau Besar amatlah menarik untuk difahami.Ketika beliau berumur 7 tahun, bapanya telah bermimpi agar pergi menziarahi Makam Rasulullah ﷺ. Ketika di MakamRasulullah ﷺ, mereka telah diarahkan oleh Baginda agar pergi melakukan dakwah ke Alam Melayu.

Kemudian, apabila Sheikh Ismail sudah dewasa iaitu sekitar awal 30an, kali ini beliau sendiri bermimpi untuk segera ke Makam Rasulullah ﷺ di Madinah. Ketika menziarahi Makam Baginda, Sheikh Ismail mendapat arahan serupa untuk segera berdakwah ke Alam Melayu.

Sheikh Ismail dan rombongan seramai 16 orang pertama kali sampai di Pulau Besar pada tahun 1495M ketika berumur 32 tahun. Mereka segera menjadikan Pulau tersebut sebagai Markas Dakwah dan Tarbiah.

Ketika kehadiran mereka di Pulau Besar, Kesultanan Melayu Melaka ketika itu diperintah oleh Sultan Mahmud Syah (1488 – 1528M), Sultan yang terakhir sebelum Melaka jatuh ketangan penjajah Portugis pada 1511.

SUNAN BONANG DAN SUNAN GIRI BERGURU DI PULAU BESAR


Dikatakan juga dua orang Wali Songo atau dalam Bahasa Melayu Wali Sembilan yang terkenal dengan penyebaran Islam di Pulau Jawa, iaitu Sunan Bonang dan Sunan Giri pernah datang untuk berguru di Pulau Besar dengan Sheikh Ismail yang juga di kenali sebagai Wali Lanang. Berkat ilmu yang dipelajari, kedua mereka pulang ke Pulau Jawa, lantas membuka pesantren atau pondok bagi tujuan penyebaran Islam di Pulau Jawa yang masih dikuasai oleh Kerajaan Majapahit yang menganut agama Hindu/Buddha.

Hasil dakwah yang gigih dari Wali Songo ini, maka pada tahun 1517, Kerajaan Majapahit tumbang dan digantikan dengan Kerajaan Islam Demak yang menjadi pemangkin kepada penyebaran Islam ke seluruh Kepulauan Indonesia. Berdasarkan maklumat ini, bolehlah dikatakan bahawa Pulau Besar mempunyai saham di dalam penyebaran Islam ke seluruh Alam Melayu sebagaimana yang diamanahkan kepada Sheikh Ismail.

Kejatuhan Melaka ditangan Portugis pada tahun 1511 terubat dengan tertegaknya Kerajaan Islam Demak yang diasaskan oleh Wali Songo pada 1517.

SHEIKH ISMAIL KEMBALI KE RAHMATULLAH


Sheikh Ismail kembali ke Rahmatullah pada tahun 1520 ketika berumur 58 tahun setelah mengabdikan diri dengan amanah dakwah yang dipesan oleh Rasulullah ﷺ. Makamnya adalah testimoni akan pengabdian yang mutlak kepada Allah ta’ala di dalam melaksanakan amanah dakwah yang sangat dituntut oleh ajaran Islam.

Kredit: alastubirobbikum

Khamis, 27 April 2023

Doa

 Sebelum Ramadhan berakhir, saya nak kongsi sedikit ilmu untuk ibu-ibu, emak-emak. 


Yang ayah-ayah nak buat juga boleh tapi khusus nya buat ibu sebab doa ibu buat anak-anak tiada hijab nya.


Mulai hari ni, selepas solat waktu, Subuh, Zohor, Asar, Maghrib, Isyak dan selepas wirid- wirid, doakan buat anak- anak. Lagi- lagi yang masih bayi yang kecil. 


Doa jangan bagi putus selama hidup anda buat anak- anak anda sekalian, InshaAllah Soleh dan Solehah. 


"Ya Allah, jadikan lah anak- anak ku sifat nya seperti Rasulullah." 


" Ya Allah, jadikan lah anak- anak ku baca quran seperti Rasulullah." 


" Ya Allah, jadikan lah anak- anak ku berjuang seperti Rasulullah." 


" Ya Allah, jadikan lah anak- anak ku 

kaya seperti Rasulullah." 


" Ya Allah, jadikan lah anak- anak ku bersedekah seperti Rasulullah." 


" Ya Allah, jadikan lah anak- anak ku belajar ilmu seperti Rasulullah." 


" Ya Allah, jadikan lah anak- anak ku dekat dengan Rasulullah."


Dan apa yang anda mahu kan, seperti Rasulullah, dekat dengan Rasulullah. 


MashaAllah Tabarakallah. 


Kita ibu- ibu, doa anda buat anak- anak tiada penghalangnya antara hamba dan Pencipta. Doakan buat anak- anak. Semoga kita di satukan bersama Rasulullah di Syurga, InshaAllah. 


~Perindu Rasulullah


Jemput ikuti juga di telegram lagi banyak ilmu t.me/RoseFarra

Peniaga

 Bazar Ramadan, Bazar Aidil Fitri malah melarat ke buffet2 Ramadan dilaporkan sales jatuh merudum. Menurut peniaga2 sendiri yang berkongsi cerita dgn saya, memang ramai yang dtg ke bazar2 ni tapi lebih ramai jalan2 nakkan suasana dari membeli. Ada yang membeli sedikit je. Ramai yang tak beli langsung. Dan masuk 20 Ramadan masih ramai belum dapat balik modal mereka. Yang dah dapat balik modal pun masih dok pusingkan balik untuk beli barang. Rata2 tak tahan dengan harga kos barangan ditambah dengan kadar sewa tapak yang tinggi. 


Yang di bazar Aidil Fitri dan di mall pun mengeluh. Yang lalu ramai. Yang singgah ada tapi membeli terlalu kurang. Saingan dengan online terlalu kasar. Ada peniaga restoran mengeluh bisnes teruk kali ni hinggakan kalau nak berbuka tak perlu book. Datang je dekat nak berbuka dan terus order. 


Pemandu Grab pun kurang dapat ping sepanjang Ramadan ni. Kalau sebelum ni dlm biasa dapat back to back request i.e belum sempat drop dah dapat request. Tapi sekarang walau duduk di Bukit Bintang pun tak dapat request utk pick up. 


Tapi ada juga biz yang dapat kelebihan di bulan Ramadan ni. Antaranya ialah laundry dan workshop. Mereka dapat sales lebih sepanjang Ramadan bilamana rakyat guna apa yang ada ditangan. Baju raya, langsir, kusyen lama di alter atau hantar dry clean dan pakai semula utk raya. Kereta & moto di service dan repair elok2 untuk pakai raya tanpa perlu kisah beli yang baru. Yang ni peniaga yang mampu bagi servis dan harga lebih baik akan dapat ramai customer dan good sales.


Positifnya dari perkembangan ni adalah rakyat dah mula berjimat cermat. Tapi negatifnya, peniaga sengsara. Untuk makanan ni, harga naik bukan sebab kos pengeluaran 100% tapi kos pindah tangan. Pengeluar kepada agent kepada pemborong kepada peniaga kemudian baru tiba di tangan pelanggan. Pengeluar jual RM8 ke RM10. Dapat pada Pelanggan RM20 ke RM25. Peniaga hanya ambik margin RM2ke RM3. Dengan margin tu lah nak bayar sewa, gaji dan utilities. 


Kat sini, mana dia pakar IT, pakar ekonomi, jaguh sukan dan juga jutawan?

Rabu, 19 April 2023

Harimau keldai

 Minda Karat 


Sendi Kaku - Mengenal Diri Melalui Jalan Hulubalang 


Segelintir orang yang gagal faham mencerca saya. Dan persisnya saya seperti Harimau yang menghabiskan masa melayani perdebatan dengan keldai yang miskin pengetahuan.


II

Masalah kemudian berakhir di mahkamah. 


Hakim yang bijaksana justeru menghukum Harimau.


1 Apa warna rumput?

2 Hukuman bagi yang tidak salah?

3 Sementara itu…


Apa warna rumput?

Menurut saya rumput itu berwarna biru, kata Keldai.


Tidak, rumput warnanya hijau, jawab Harimau.


Hijau! Biru! Hijau! Biru! Mereka berdebat tidak berkesudahan.


Hukuman bagi yang tidak salah?


Menurut saya rumput itu berwarna biru, sungguh bodoh yang mengatakan rumput itu hijau, kata Keldai dengan lantang.


Sudah jelas rumput berwarna hijau, bukankah demikian Tuan Hakim? respon Harimau.


Harimau salah, saudara dihukum, "puasa" dari berbicara selama tiga hari, ujar Hakim memutuskan.


Haaa, aku benar, rumput itu biru, teriak Keldai seraya meninggalkan mahkamah. 


Rumput biru, rumput  biru, rumput biru, kata keldai kegembiraan di sepanjang jalan.


Sementara itu …. 


Tuan Hakim, kenapa saya dihukum? 


Bukankah rumput itu berwarna hijau? 


Ia masih tinggal di ruang mahkamah untuk meminta keadilan.


Ya, benar, rumput itu berwarna hijau, namun aku menghukum kamu kerana kesalahan lain.


PERTAMA, engkau telah menghabiskan waktu untuk berdebat dengan makhluk bodoh. 


KEDUA, engkau tidak meyakini pengetahuan kamu yang benar. 


KETIGA, engkau telah buang masa aku untuk masalah yang tidak penting.


Harimau terdiam, muhasabah diri.


Hukuman itu tidak ada hubungannya dengan pertanyaan apakah rumput itu berwarna biru atau hijau. 


Hukumannya adalah kerana kamu, makhluk pemberani, juga cerdas, membuang waktu berdebat dengan keldai, lalu mengganggu aku dan masyarakat dengan pertanyaan bodoh.


Ketika mana jalan itu muncul, anda tidak tahu bagaimana anda akan sampai ke seberang mahupun hujung jalan. 


Yakin lah kepada takdir Allah swt, anda akhirnya akan sampai di sana. 


Wallahu'alam 

Muga Bermanfaat 


@Paduka Imam Pendita Tua

Ahad, 2 April 2023

ASD

 Matiin dan autisme, 


Waktu lahir dulu beliau nampak normal sahaja, tiadalah tanda ketara yang memberikan kami petanda apa-apa. 


Masuk umur dua tahun, barulah tanda-tanda itu muncul. Memang dah mula struggle kami ketika itu.. Sungguh weh! pernah juga membanding anak sendiri dengan anak orang lain.


Suka menghantuk kepala kat dinding kalau meltdown, suka tentrum kalau tak dapat apa yang dia nak, suka baling barang (iPad dua kali bertukar skrin hahaha), punyalah payah nak tidur.. sampai jam 2-3 pagi pun masih aktif dan memanglah skil komunikasi yang sangat lemah…


Kalau nak panggil tu, 4-5 kali baru menyahut dan sesungguhnya fokus itu tiada dalam diri beliau. 


Maka ke pakar perubatan kanak-kanaklah kami untuk mengesahkan apa yang dok terbuku di hati ni.


“Anak aku ni tak normal ke?”


Walaupun pada mulanya, akulah yang paling berat nak mengakui hakikat yang bakal dihadapi kelak.


“Anak puan dan tuan nampaknya ada ciri-ciri ketara ASD”


“Autisme Spectrum Disorder ?”


“Ya, setelah sejam kita buat pemerhatian ni.. rasanya encik pun boleh bandingkan dengan adiknya yang baharu enam bulan tu dari segi fokus, saya akan rujukkan pada pakar perkembangan kanak-kanak pula”


Uihhhhh remuk hati waktu tu.. sedihlah aku sebagai bapak.. dan mulalah terfikir kenapalah Tuhan menghukum aku sebegini.. 


Tapi aku direzekikan seorang isteri yang sangat tabah dan kuat semangat, beliaulah yang berikan sokongan untuk kami anak beranak agar tak melarat san hanyut dalam kesedihan juga kekecewaan.


Kami bangkit!


Kami sebenarnya dah berada dilandasan yang betul. Apabila melihat anak kami dah mula ada ciri-ciri ASD seawal usia dua tahun, perkara-perkara dibawah dah kami buat;


1. Kami bandingkan perkembangan Matiin berpandukan carta perbatuan kanak-kanak yang ada di dalam Buku Rekod Kesihatan Bayi dan Kanak-kanak KKM tu. 


2. Setiap kali bawa anak untuk pemeriksaan kesihatan, kami akan bertanya kepada doktor dan nurse yang ada untuk minta pandangan, depa sangat membantu! 


3. Untuk dapatkan pandangan kedua, kami bawa dahulu ke Pakar Kanak-kanak, kemudian ke Pakar Perkembangan Kanak-kanak dan juga ke pegawai terapi cara kerja untuk dibuat penilaian keatas Matiin.


Waktu ni kita dapatlah buat beberapa ujian pengesahan dari segi perkembangan fizikal, mental dan banyaklah lagi seperti sensory profiling juga IQ Test tu


Pentingnya benda ini untuk kita merancang What’s Next untuk anak-anak kita. 


4. Kami gigih ke sana ke mari mengikuti bengkel yang dianjurkan pihak KKM melalui hospital, NGO dan juga pusat terapi swasta. Dari JB ke KL tu perkara biasa, dan di dalam alam mayalah paling banyak kami mendapatkan ilmu. 


Tapi ilmu yang nak dituntut ni perlulah ada bimbingan dan dapatkanlah pengesahan latar belakang depa. Takut menuntut ilmu yang sesat, anak kita juga yang mudarat.


5. Mulakan intervensi dirumah! Ni paling penting, sebab masa depa dengan kitalah yang paling berharga. Jangan risau pandangan orang lain pada anak kita, kita bukan hidup dengan duit depa pun! Kuatkan semangat dan teruskan meransang anak korang dirumah tu dengan pelbagai aktiviti.


6. Selalulah bermain dengan anak. Bermain adalah benda paling berkesan untuk melatih fokus, komunikasi dan sensori mereka! Yaaaa bawaah depa keluar ke taman permainan selalu, disana ada pelbagai benda yang boleh membantu anak-anak kita. 


Jangan segan dan takut nak bawa anak keluar, mereka perlu diberi stimulasi atau ransangan dari dunia sebenar tau. Sedih kalau lihat ada ibu bapa yang mengurung anak mereka dirumah dan memisahkan mereka dari realiti kehidupan. 


7. Kalau ada rezeki, bawalah anak ke untuk mengikuti terapi pertuturan dan cara kerja. Ini sangat membantu perkembangan anak-anak kita, bahkan kita juga beroleh manfaat yang sama.


Ibu bapa akan lebih memahami cara melaksanakan intervensi dirumah nanti dan tahu kenapa kita lakukannya. 


Disini juga boleh kita nyatakan objektif yang perlu dicapai anak untuk satu tempoh tertentu. Yang pasti ia adalah ansur maju dan tidaklah terlalu tinggi.. yelah.. budak baru nak sebut satu dua perkataan hari ni, by the end of the week.. kau dah nak dia buat ayat lengkap 😅 tak boleh la gituhhh


8. Sertai support group yang ada di media sosial atau kawasan korang berada. Ini sangat penting untuk mental health kita dan anak. 


Ada anak istimewa ni memang memenatkan, setiap hari pasti diuji. Sekurang-kurangnya kita adalah tempat meluah dan meminta pandangan.


Korang jangan bersedih! Tuhan menduga kita dengan kelahiran yang berbeza tetapi hidup bersama, 


Sedar tak kita? Kita berada dibawah langit dan memijak bumi yang sama? Kerana apa? 


Sebab Tuhan nak kita dekat dengan-Nya.. saling menyintai, menyayangi dan menjaga antara satu sama lain hingga ke akhir waktu dan bertemu kembali di SANA nanti.. sebagai keluarga yang sempurna..


Selamat Menyambut Hari Autisme Sedunia! 2 April 2023


Dah faham, belajarlah menerima mereka ini ☺️

Jumaat, 31 Mac 2023

Perak

 Bangsa Perak, Bangsa Melawan


Orang Perak ni nampak selamba hidup dia. Rileks nunggu doyan. Tapi bila melawan, melawan betul-betul.


Orang Perak pernah berperang dengan Dutch Republic. Orang Perak pernah berperang dengan Kingdom of Siam. Orang Perak pernah bertempur dengan Great Britain. Ini bukan perang air liur ke apa, ini perang pakai peluru meriam tumpah darah. Face-to-face.


Selain perang terbuka, Perak pertahan bumi dia dengan 'diplomasi timah' seperti yang dilakukan kepada Belanda, Siam dan Inggeris. Perak juga buat 'diplomasi gajah' sepertimana yang dikenakan kepada Siam untuk mengelakkan ufti Bunga Emas yang dipaksa Siam. Great Britain bersahabat dengan Kingdom of Siam, tapi bila Perak tunjuk bijih timah, Great Britain bagi senapang ke Perak untuk perang dengan Siam. Great Britain ni bertuankan duit dan boleh dibeli dengan timah.


Lepas tujuh tahun perang dengan Siam, akhirnya empayar Siam kalah dengan orang makan durian. Askar Siam berdicit lari ke tebing seberang sungai takutkan rentaka-rentaka orang Perak. Raja Siam pun tak berani bagi anugerah gelaran2 kepada sultan Perak, sebabkan orang Perak tak sio dengan gelaran pelik dari Siam. Kekallah Perak sebagai negeri utara yang bersempadan dengan Siam tapi menang perang melawan Siam buat selama-lamanya.


Orang Belanda boleh takluk satu Jawa, tapi sangkut di Perak. Orang Perak serang dan musnahkan Kota Belanda sampai jadi padang jarak padang tekukur. Belanda cabut lari ke Batavia. Ingat dia seorang kepala batu. Belanda tak boleh survive tanpa timah dari Perak. Perak kawal harga timah masa tu. Belanda tersepit dalam perangkap ekonomi. Paling cikai pun, terpaksa mengadap Acheh, minta nasihatkan Perak 'bagi muka' sikit pada orang Belanda. 


Burma pernah berperang dengan Great Britain, kalah, raja dia kena buang, institusi berajanya dihapuskan, satu empayar kena jajah total masuk bawah Crown. 


Orang Perak negeri dia kecil je, berperang juga dengan Great Britain, akhirnya kalah jugak (mana maunye yob, negeri kecik lawan satu empayar kolonial), tapi orang Inggeris nak implement macam di Burma tak bolehla pulak. Raja boleh buang tapi institusi raja tak boleh buang. Diorang stuck sekurang-kurangnya 3 benda ni:


1) Perjanjian Pangkor. Kalau hapuskan sistem beraja, perjanjian ni dah tak relevan. Kena buat perjanjian baru. Inggeris kena jilat ludah sendiri. 


2) Institusi beraja Perak yang berlapis-lapis. Burma monarki mutlak. Perak pakai sistem pembesar. Sultan kena buang, Raja Muda naik. Sistem automatik macam ni memeningkan Inggeris. Uncle Jack checkmate tang situ. Kalau tak diikut, Perak havoc. Bila Perak havoc satu negeri, ini bermaksud pengeluaran bijih timah akan terencat, maka merugikan Inggeris balik.


3) Setiap pembesar Perak adalah "warlord". Masing-masing ada pengikut dan hulubalang sendiri. Great Britain baru selesai perang dengan 'pengikut Sultan Abdullah' tapi belum seluruh negeri Perak. Sultan fungsi dia sebagai 'maharaja' pemersatu. Tanpa raja, huru-hara akan berlaku dan ini merugikan pihak Inggeris.


Zaman Sultan Idris I dan keturunannya banyak lawan British pakai akal dan muslihat politik. Perak jadi kuasa 'de facto' dalam Negeri-negeri Melayu Bersekutu sebab 'wirtschaftswunder' dia. Kuasa ekonomi dia meroket sampai Kingdom of Siam terpaksa mengadap sultan nak pinjam duit apabila  Chinese-Siamese Bank telah muflis pada hujung tahun 1913. Tradisi pertandingan ragbi antara MCKK dengan Vajiravudh College ada kaitan dengan lawatan ni. Menariknya, MCKK mula 1905 lebih awal dari kolej raja Siam itu. Nampak jauh ke depan wawasan Sultan Idris I masa tu.


Dengan kuasa ekonomi, Perak ugut British pulangkan Pulau Pangkor. Alkisahnya pada zaman perang dengan Siam dulu, Kedah dan Perak sama-sama bagi pulau pada orang Inggeris dengan objektif melawan Siam. Tapi Kedah kena tipu Inggeris, sampai sekarang pulau jadi milik orang. Inggeris pulak diakal Perak, akhirnya pulau kembali jadi milik sendiri.


Dulu ada krisis politik, mesyuarat sorang je Melayu, mana maunye, walhasilnya kampung-kampung Melayu jadi 99 tahun,dah macam leasehold dibuatnya. Kampung orang lain pulak hakmilik kekal. Nampak sangat nipunye. Maka melawanlah orang Perak bersama sultan.


Apapun, banyak benda boleh dijadikan sempadan dan iktibar dari kisah orang Perak yang melawan ini. Lain negeri lain pengalaman dan kisahnya.


Bangsa Perak, bangsa melawan. 

Fight for your right.


~Srikandi

Selamat Menyambut Bulan Pose.


Foto: Bab Perang Perak-Siam m/s 384, Rentaka Sekalian Bijasura.

Ahad, 19 Mac 2023

anggur

 

Universiti antara punca graduan menganggur, kata kajian

Sheridan Mahavera

Universiti antara punca graduan menganggur, kata kajian

Menurut pusat Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU), graduan universiti awam di negeri-negeri miskin seperti Kelantan, Terengganu dan Sabah didapati lebih sukar mendapat pekerjaan pertama jika dibandingkan dengan graduan dari pusat pengajian tinggi di negeri kaya seperti Selangor dan Kuala Lumpur. – Gambar fail The Malaysian Insight

 

TERLALU memilih kerja dan meminta gaji yang tidak munasabah - sering dikatakan menjadi punca masalah pengangguran di kalangan graduan.

 

Namun, sebuah badan pemikir pula mengatakan hubungan keluarga dan universiti awam di mana graduan belajar menjadi faktor penting untuk mereka mendapatkan pekerjaan.

 

Menurut pusat Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU), lebih daripada 80% pemegang ijazah yang menganggur meminta gaji kurang daripada RM3,000, manakala 70% penganggur yang mempunyai diploma meminta gaji kurang daripada RM2,000.

 

Selepas menganalisis data lapan tahun dari Kementerian Pengajian Tinggi, KPRU turut mendapati terdapat trend yang membimbangkan di kalangan graduan.

 

Graduan universiti awam di negeri-negeri miskin seperti Kelantan, Terengganu dan Sabah didapati lebih sukar mendapat pekerjaan pertama jika dibandingkan dengan graduan dari pusat pengajian tinggi di negeri kaya seperti Selangor dan Kuala Lumpur.

 

Ooi Teik Khim, yang menulis kajian tersebut menyifatkan ia adalah masalah 3'P': keluarga miskin (poor families), negeri miskin (poor states) dan kelas sosial bawahan (poor social standing).

 

"Majoriti graduan yang menganggur berasal dari keluarga miskin atau si rumah berpendapatan rendah dan negeri yang miskin atau berpendapatan rendah. Mereka juga mempunyai modal sosial yang lemah, mungkin kerana mereka datang dari kelas sosial bawahan," kata Ooi.

 

"Ia petunjuk ketara mengenai ketidaksamaan dalam masyarakat kerana tidak semua graduan setara dalam pekerjaan. Graduan dari keluarga kaya dan negeri berpendapatan tinggi dengan rangkaian sosial yang lebih baik mempunyai kelebihan dalam pekerjaan."

 

"The Findings of Graduate Tracer Study 2007-2015: Broken Malaysia Dream" berpendapat trend ketidaksamaan ini akan membawa kepada pergolakan sosial dalam jangka masa panjang.

 

"Umumnya, pendidikan dilihat sebagai cara terbaik untuk memperoleh kehidupan yang lebih baik. Andainya pendidikan tidak lagi menjadi jalan berguna untuk mencapai hidup yang lebih baik, dan masyarakat juga sedar akan hal itu, lebih banyak pergolakan sosial akan terjadi.

 

Bagi generasi muda sekarang, impian rakyat Malaysia untuk memperoleh kehidupan lebih baik melalui pendidikan lebih tinggi telah musnah, kata Ooi.

 

"Mereka telah menyaksikan pelbagai kisah kejayaan mengenai orang dari keluarga berpendapatan rendah melonjak ke kelas menengah dan tinggi menerusi pendidikan tinggi serta usaha keras," katanya.

 

"Graduan hari ini sedar mereka semakin sukar mendapatkan pekerjaan dan gaji untuk mereka tidak berganjak. Pasaran kerja juga lebih memihak kepada graduan yang datang dari latar belakang yang lebih baik."

 

Siapa yang anda tahu

 

Kajian ini menganalisa data daripada tinjauan ke atas graduan diploma dan ijazah yang dijalankan oleh Kementerian Pengajian Tinggi dari 2007 hingga 2015.

 

Misalnya, pada 2015, kementerian meninjau 229,568 graduan dari 22 universiti awam di Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

 

Tinjauan kementerian mengenal pasti punca mengapa graduan menganggur, cara mereka mencari kerja dan jumlah masa yang diperuntukkan untuk mencari kerja.

 

Graduan juga ditanya sama ada mereka adalah pekerja tetap atau sementara, gaji yang diminta dan kriteria penting apabila memohon pekerjaan.

Universiti Pendidikan Sultan Idris yang menghasilkan graduan untuk bidang pendidikan yang mempunyai permintaan tinggi yang menjadikan ia institut pengajian tinggi dengan kadar pengangguran paling rendah. – Gambar fail The Malaysian Insight, 27 Mac, 2018.

Universiti Pendidikan Sultan Idris yang menghasilkan graduan

untuk bidang pendidikan yang mempunyai permintaan tinggi

yang menjadikan ia institut pengajian tinggi dengan kadar

pengangguran paling rendah. – Gambar fail The Malaysian Insight

Kajian KPRU kemudian membandingkan dan menganalisa penemuan dari setiap tahun bagi mengenal pasti trend pengangguran di kalangan graduan.

 

Selain daripada pola yang dinyatakan di atas, Oii berkata data mendedahkan bahawa kadar pengangguran di kalangan belia berumur antara 20 dan 24, termasuk graduan dan bukan graduan, meningkat dan kekal sama sejak 1998 -  tahun di mana Krisis Kewangan Asia berlaku.

 

Ia kekal pada kadar yang sama iaitu antara 7% dan 10% dari 1998 hingga 2015, tanpa mengira kadar pertumbuhan ekonomi, kata Ooi.

 

Selepas menolak bilangan graduan baru yang tidak aktif mencari kerja, Ooi berkata kadar sebenar granduan yang menganggur ialah di antara 24% dan 28% antara 2008 dan 2015.

 

Penemuan yang lebih membuka mata ialah latar belakang graduan yang menganggur. Kelantan, Terengganu, Pahang, Perlis dan Sabah merupakan lima negeri berpendapatan rendah yang mempunyai bilangan graduan menganggur tertinggi.

 

Kadar pengangguran graduan di Kelantan ialah 34.8%, diikuti Sabah pada 34% Terengganu (33.2%) Perlis (27.7%) dan Pahang (27.4%).

 

Sebaliknya, kadar pengangguran graduan di Putrajaya adalah yang terendah pada 14.5%, diikuti Kuala Lumpur dan Selangor pada 18.6%, Pulau Pinang (21%) dan Johor (22.9%).

 

Di peringkat universiti pula, kadar pengangguran graduan direkodkan di:

 

Universiti Malaysia Terengganu (UMT) pada 46.4%, Universiti Malaysia Kelantan (UMK) 44.5%, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) 43.3%, Universiti Malaysia Sabah (UMS) 42.6% dan Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) 40.9%.

 

Pusat pengajian tinggi yang mencatat rekod pengangguran terendah ialah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pada 10.6%.

 

"Ini kerana UPSI menghasilkan graduan untuk bidang pendidikan yang mempunyai permintaan tinggi," kata Ooi.

 

Selepas UPSI, dua institusi dengan kadar pengangguran paling rendah adalah di Selangor - Universiti Putra Malaysia (UPM) pada 18.8% dan Universiti Institut Teknologi Mara (UiTM) pada 19.9%.

 

Ini diikuti Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di Johor pada 20.1%, Universiti Malaya (UM) pada kadar 21.2%, dan Universiti Sains Malaysia (USM) di Pulau Pinang pada 22.2%.

 

Ooi bagaimanapun, tidak dapat mengatakan sama ada perbezaan kadar pengangguran disebabkan oleh kualiti pendidikan di universiti ini, yang seterusnya menghasilkan graduan lebih baik atau kurang terlatih.

 

"Ini adalah sesuatu yang perlu kita siasat dalam satu lagi kajian. Buat masa ini, 3P dalam pengangguran di kalangan siswazah mungkin berlaku kerana dua sebab.

 

"Pertama, negeri berpendapatan rendah tidak mampur menawarkan peluang pekerjaan mencukupi bagi graduan negeri terbabit sehingga memaksa mereka berpindah ke negeri yang kaya, seperti Kuala Lumpur dan Selangor.

 

"Kedua, apabila graduan dari negeri berpendapatan rendah mencari kerja di negeri kaya ini, mereka tewas dengan graduan tempatan yang mempunyai modal atau hubungan sosial yang lebih baik," tambah Ooi.

Jumaat, 10 Mac 2023

realiti

 RAMASAMY (Versi Bahasa Melayu)


1. Ramasamy tersinggung kerana saya masih bezakan keturunan pendatang dari China dan India sebagai “orang asing”.

 

2. Bukan saya tetapi mereka sendiri yang pilih untuk di kenal sebagai pendatang asing. Mereka yang ingin dikenal sebagai Cina Malaysia atau India Malaysia. Orang Melayu memangpun dikenali sebagai orang Malaysia.

 

 

3. Ya, nenek moyang saya dari India. Tapi saya tak gelar diri saya India Malaysia.

 

4. Saya Melayu di dalam erti kata bahasa pertuturan saya Melayu dan budaya saya juga Melayu.

 

5. Perlembagaan menyatakan Melayu ialah seseorang yang bertutur bahasa Melayu, mengamal adat dan budaya Melayu dan beragama Islam.

 

6. Saya memenuhi kesemua syarat ini. Begitu juga beratus ribu orang lain yang berasal dari Timur Tengah, India, Pakistan, Bangladesh, Turkiye dan Afghanistan yang diterima sebagai Melayu oleh semua orang di dalam negara ini. Mereka tidak menggelar diri mereka Arab Malaysia atau Pakistani Malaysia dan sebagainya.

 

7. Tetapi orang Cina dan India di Malaysia bertegas untuk bertutur di dalam Bahasa Cina dan India. Sebelum ini mereka bertutur di dalam dialek daerah asal mereka. Tetapi apabila China memutus untuk jadikan Mandarin sebagai Bahasa kebangsaan, orang Cina di Malaysia juga turut beralih kepada Mandarin. Sehinggakan nama mereka juga ditukar untuk ikut Cina di China.

 

8. Masyarakat India di India tolak Bahasa kebangsaan. Mereka bertutur bahasa daerah mereka. Dan India di Malaysia juga mengekalkan Bahasa daerah-daerah di India.

 

9. Tetapi Cina dan India bertegas untuk diadakan sekolah mereka tersendiri, mengguna Mandarin dan bahasa India sebagai bahasa arahan. Mereka tolak sekolah kebangsaan di mana Bahasa kebangsaan Malaysia, Bahasa Melayu diguna.

 

10. Sehinggakan cadangan mengadakan ketiga-tiga buah sekolah di dalam satu kampus juga ditolak.

 

11. Budaya masyarakat Cina dan India mengikut negara asal China dan India.

 

12. Sambutan Tahun Baru juga adalah Tahun Baru China and India.

 

13. Kita tidak menekan penukaran agama. Tetapi Bahasa dan budaya haruslah mengikut budaya Malaysia, iaitu Melayu.

 

14. Di Indonesia, Filipina dan Thailand, masyarakat Cina jadi Indonesia, Filipina dan Thai. Bahasa peruturan di rumah juga adalah Bahasa kebangsaan negara-negara ini.

 

15. Tidak ada sekolah mengajar Bahasa negara asal mereka.

 

16. Ramai sekali penduduk Amerika Syarikat berasal daripada negara asing. Tetapi mereka gelar diri mereka American, bertutur Bahasa Inggeris Amerika dan berjuang juga untuk Amerika.

 

17. Eisenhower asalnya berketurunan German. Tetapi beliau berperang melawan Germany sebagai seorang rakyat Amerika. Dan memanglah dia tidak berbahasa German. Sebaliknya dia bertutur Inggeris Amerika.

 

18. Generasi ke-2, ke-3 dan ke-4 kaum pendatang Amerika tidak lagi boleh bertutur Bahasa negara asal mereka. Mereka semua bertutur Bahasa Inggeris Amerika. Mereka belajar di sekolah dan university Amerika.

 

19. Begitu juga dengan kaum pendatang yang bermastautin di negara-negara Amerika Selatan. Mereka hanya bertutur Bahasa Sepanyol atau Portugis. Sekolah etnik tidak wujud.

 

20. Tetapi di Malaysia, Cina Malaysia bertutur Bahasa Mandarin dan India pelbagai dialek dari daerah asal mereka. Hanya kaum Cina sahaja tinggal di kawasan bandar. Melayu tidak mampu – terlalu mahal.

 

21. Apabila Melayu bercakap tentang hal Melayu ini bukan perkauman. Mereka bangsa negara ini. Mana-mana negara di dunia apabila bangsa mereka bercakap berkenaan diri mereka, ini bukan perkauman. Orang Inggeris bercakap berkenaan masalah mereka dan mereka tidak dituduh perkauman.

 

22. Rishi Sunak berketurunan India, tetapi pertuturan dan kelakuannya adalah British. Thaksin Shinawatra berketurunan China tetapi bertutur Thai dan berkelakuan Thai. Begitu juga Corazon Aquino di Filipina. Di lain-lain negara ASEAN tidak ada sekolah Cina bantuan Kerajaan. Hakikatnya saya tidak pernah terlihat sekolah Cina di negara-negara ini.

 

23. Tetapi di Malaysia terdapat sekolah rendah, sekolah menengah dan  universiti Cina.

 

24. Sektor perniagaan dikuasai kaum Cina. Kaum bukan Cina tidak dapat peluang yang baik di sana. Jika Kerajaan tidak ambil kaum Melayu, mereka akan menganggur.

 

25. Saya akui banyak kekayaan yang terdapat di Malaysia adalah hasil kaum Cina. Kebanyakan cukai yang dikutip besar kemungkinan dari perniagaan kaum Cina.  Tapi mereka dapat pampasan yang mencukupi. Cina golongan terkaya.

 

26. Saya tidak suka sentuh berkenaan kaum Cina dan India Malaysia dan sikap talam dua muka mereka. Tetapi Ramasamy kerap tuduh saya perkauman. Saya ulang yang saya bukan perkauman. Saya bangsa sebuah negara bernama Malaysia. Saya ada hak ke atas sebahagian daripada kekayaan negara ini, negara saya.

 

27. Konsep multiracialism di Malaysia bermakna semua akan dimiliki oleh mereka yang berkebolehan, yang punyai kekuatan kewangan, jaringan perniagaan yang luas, yang terlatih dan berpengalaman.

 

28. Hanya bukan Melayu yang layak.

 

29. Melayu tidak dapat apa-apa dari multiracialism.

 

30. Ramasamy yang sebenarnya rasis. Dianya menentang Melayu dan tidak mahu mereka mendapat sedikit pun bahagian di dalam negara ini.

 

31. Atas dasar multiracialism dia hanya mahukan kesemuanya untuk kaum lain.


DR MAHATHIR BIN MOHAMAD

9 Mac 2023

Rabu, 1 Mac 2023

Elit

 ELIT - KENAPA PENDIDIKAN NEGARA SELAMA INI JADI BEGINI?

Tulisan yg panjang, jika tak mahu baca, boleh skip saja…

1. Kelompok yang mengurus pendidikan negara adalah dari kumpulan yang 'berjaya' dalam pendidikan lalu memasuki IPG atau IPT dan memegang jawatan guru. Selepas memasuki IPG / IPT, kelompok terus berdedikasi sebagai guru lalu dinaikkan pangkat sehingga berada dalam linkungan pembuat dasar. Aku namakan kelompok ini sebagai Kumpulan ELIT Pendidik –  diringkaskan sebagai ‘ELIT’ sahaja.


2. Sebahagian besar ELIT yang berjaya di sekolah ini dulu terdiri dari anak2 kampung yang 'cerdas', rajin dan tidak bermasalah (sikit2 tu biasalah). Bagi  ELIT, kejayaan sekolah adalah lulus exam dgn baik utk berjaya. Maka ELIT percaya, sekolah adalah untuk murid spt mereka - belajar utk berjaya, bukan untuk murid 'malas tanpa cita2'. Murid yang berjaya ini jugalah dihadiahkan SBP / MRSM, sekolah kluster cemerlang dan pelbagai program disediakan utk mereka. Anak2 dlm koko dirancang juga dgn pelbagai uniform supaya kelihatan ELIT, dgn blazer, tali leher, long sleeves, pelbagai warna.. 


3. ELIT yg berada dlm kelompok murid berjaya, mungkin tidak menyedari bahawa SEMUA murid ada niat utk berusaha, dan ingin berjaya, malah cemburu melihat kejayaan kawan2 yang lain. Mereka bukan patong tanpa perasaan, mereka juga ada cita-cita, namun pelbagai faktor menyebabkan mereka tercicir, hilang motivasi, merudum minat dan akhirnya gagal wpun dalam hati dan sanubari, mereka juga ingin berjaya. Lebih sedih lagi, kini kumpulan anak-anak spt ini telahpun menghadapi tekanan seawal menjejakkan kaki ke Tahun 1, terperosok seolah2 tiada siapa sudi membantu. Dalam masa yang sama, ramai murid yang 'struggle' ini juga berusaha tetapi kerana keupayaan kognitif lemah dgn pelbagai LD dan lain-lain halangan, akhirnya gagal juga.. malah gagal total - kemahiran tak ada, akademik hilang  punca.


4. Sistem pendidikan yang diterajui ELIT yang SECARA KOLEKTIF lebih melihat murid yang ingin berjaya, spt mereka dulu juga, tanpa disedari menyisihkan murid yang 'struggle' dan bermasalah lalu dianggap tidak mahu belajar. Akhirnya sekolah menjadi bengkel utk mendapatkan murid cerdas dan disokong untuk berjaya. Murid2 yang perlukan intervensi  ‘ketepi dulu ya !’ Maka apabila ELIT menerajui pendidikan negara sehingga berada dlm lingkungan pembuat dasar, maka mereka berfikir, sekolah perlu mengutamakan kumpulan murid yang cerdik, ingin berusaha utk maju, sebagaimana yang mereka juga dahulu sehingga dgn wewenang  menaikkan silibus supaya kumpulan murid yg ingin berjaya semakin terserlah. Bila disanggah, muncul dakwaan DSKP telah ditandaaras peringkat antarabangsa sdg tiada satu dokumenpun yg ada utk menyokongnya.


5. Bila aku belajar di Australia, kemudian berpeluang menjengah ke pelbagai negara - UK, Japan, Denmark, Portugal, Argentina, Sepanyol, Macau, HK, China, Vietnam, Spore, Indonesia, Mesir, Cambodia, Thailand, Jepun, Korea Selatan, Brunei, Taiwan , Turkiye, Mesir, Italy, Holland dan Saudi Arabia, baru minda aku terbuka, apa yang sebenarnya diperlukan dalam pendidikan, bukan spt yang aku fahami sebelum ini.  Dengan ramai kawan2 luar negara yang berinterkasi dgn aku, barulah satu persepsi yang berbeza muncul. Apapun yang dilakukan, akan tetap muncul engineer, sainstis dan pekerja2 separuh mahir atau tidak mahir. Tetapi ini bukan alasan utk fokus kepada yang 'teratas' sahaja, sebab pendidikan adalah membina insan dahulu baharu kerjaya mereka.


6. ELIT pada hemat aku, mewarisi satu pemikiran yang  tidak selari dgn FPK dan pemikiran ini telah lama ditinggalkan oleh negara maju. Aku  mula tersentak dan tersedar bila berada sendiri dalam satu sistem pendidikan luar negara yang sangat berempati kepada SEMUA murid, malah ingin menjayakan SEMUA mereka TANPA KECUALI dengan setiap potensi yang murid tersebut miliki.  Maka atas dasar inilah, negara maju guna sistem homeroom , tiada exam yang serius di sekolah rendah di negara maju, dengan silibus yang bermula mudah penuh dgn aktiviti, bagi memastikan tiada murid yang tercicir. Exam yang diadakanpun lebih kepada penilaian utk intervensi di peringkat sekolah, bukan utk bermegah.


7. Pendidikan bermula di peringkat awal persekolahan di negara maju adalah pendidikan yang dipermudahkan, menyantuni emosi, menitik beratkan psikologi dan keupayaan kognitif murid yang masih hijau. Kemunculan DSKP dari ‘idea’ ELIT ini menjadikan aku tersentak kerana ia tidak menepati keperluan kanak-kanak utk belajar di awal persekolahan, melainkan yang cerdas dan ada pelbagai advantages. Perkara inilah yang bersungguh2 di elakkan oleh negara maju. Lebih tersentak lagi dgn KBAT, STEM dan TP-TP yang menggila,  yang bukan sahaja tidak disesuaikan dgn usia, juga menambah tekanan dan bebanan kerja tanpa signifikan yang nyata.


8. Maka jangan hairan, ibubapa yang sealiran dgn ELIT ini akan menunjukkan sikap yang sama, kecuali apabila anak mereka sendiri yang bermasalah, kognitif rendah serta ada LD - baru mereka sedar realiti di depan mata. Percayalah, setiap anak tetap ada potensi, tetap ingin berjaya dan bercita2 tinggi, dan pendidikan adalah proses menggilap potensi tersebut. Jika mereka minat sukan, jangan sampai bukan sahaja sukan mereka terhalang, akademik juga tidak cemerlang. Jika mereka tidak ada kelebihan dalam akademik, jangan sampai dianggap 'bodoh', sedang potensi mereka tidak pernah terserlahkan. Harus diingati, negara Msia tercinta ini bukan hanya dibangunkan oleh kelompok elitas, tetapi oleh titik peluh seluruh rakyat.


9. Aku paparkan kisah di obersi, bukan sekali, betapa guru tidak melihat murid lemah sebagai satu masalah. Pembuat dasar pendidikan di negara maju dgn EMPATI sbgmana yg pernah mereka lalui, dapat menterjemahkannya semula bila merangka dasar2 baru. Ibubapa pula gembira kerana guru tahu masalah anak mereka dan sekolah berusaha memberikan intervensi yang sesuai. Kejayaan di sekolah rendah di obersi bermula dgn fokus utk anak2 membina karektor dan dikenaplasti minat mereka. Tiada murid yang ‘bodoh’ tetapi hanya murid yang berbeza karektor, berbeza minat dengan sama-sama belajar mata pelajaran asas utk menyuburkan minat masing2. 


10. Tentu sahaja, tidak semuanya akan menjadi spt yang dirancang, namun, perlaksanaan yang manusiawi dalam pendidikan adalah satu keperluan, berusaha menyantuni kesemua anak2 ini secara saksama.Kesungguhan ini terserlah di obersi dengan kelas yang besar, murid yang sedikit, 2 guru setiap kelas, dgn kemudahan yang terbaik dalam hampir apa sahaja. Tumpuan mereka utk ‘membahagiakan’ murid2 di sekolah termasuk berusaha serius dengan anak2 yang bermasalah. 

Maka selagi ELIT secara KOLEKTIF memonopoli pemikiran yg sama dalam arus pendidikan negara, selagi itulah kita akan berpusing2 dititik yg sama..


OT

Isnin, 27 Februari 2023

Riba

 33. Alhamdulillah hasil buat Kursus Borong China waktu tu, setiap kali habis kursus saya akan bayar hampir semua duit yang dapat untuk bayar principal amount.


34. Sejak dari itu, memahami perangkap bank dan hutang ni. Saya beli semua benda lain hanya secara cash.

35. Rupanya, bila mind set berubah bahawa

A. RUMAH BUKAN ASET YANG SENTIASA NAIK HARGA.
B. BANK BUKAN MULIA.
C. RIBA HARAM.

36. Bila mind set berubah, rezeki mula masuk mencurah-curah. Sejak tu boleh ja beli apa pun cash.

37. Dan saya sedih tengok orang dok tayang rumah dan kereta yang dibeli secara loan. Sebab tu bukan rumah kita.

Dan kemungkinan besar takkan jadi rumah kita pun sampai kiamat.

38. Alhamdulillah dan kebahagiaan sebenar adalah bila kita hidup bebas hutang.
Realiti ini susah untuk digarab, tapi saya sarankan sesiapa untuk mencuba dan yakin dengan rezeki Allah.

Ada kawan-kawan yang dok ceramah tabliq merata-rata pun tanpa segan silu bayar riba.

39. Nasihat saya, bila ambil loan bank. Check berapa amount interest sebulan berbanding installment. Dengan keadaan OPR makin naik ni, lagi BAHAYA keadaan ini.

40. Nasihat kedua, sentiasa cuba bayar prinsipal amount secepat yang boleh. Tangguhkan bercuti atau benda-benda tak perlu dan dapatkan kepuasan dari membayar prinsipal.

Paling baik, jangan ambil langsung loan dan terlibat dengan riba.  🥲

Misi Bebas Hutang bebas hidup

Kredit: Shahabudeen Jalil

Ahad, 26 Februari 2023

Negara

 https://fb.watch/iM8UZYl04s/


https://t.me/MalayaCyberForce/10523


www.wasap.my/601115550551/berminat999grupWhatsAppolitikRM99


Ramai yang tak percaya Jepun datang ke Tanah Melayu bukan untuk menjajah...


Ramai juga yang enggan percaya Jepun datang ke Tanah Melayu atas arahan Uthmaniyyah...


Kononnya kerajaan Uthmaniyyah telah tumbang pada tahun 1924, maka mana mungkin Uthmaniyyah meminta bantuan Jepun...


Kisah kejatuhan Empayar Turki Uthmaniyyah sebenarnya sedang terjadi kepada negara Malaysia...


Cuma ramai yang terleka dan terpedaya dengan keindahan serta keselesaan palsu, sementara negara sedang tergadai sedikit demi sedikit...


Seperti jatuhnya Empayar Kesultanan Melayu Melaka, kemudian Tanah Melayu di jadikan Persekutuan dan di beri kemerdekaan, serta Raja Berperlembagaan... 


Begitu juga yang telah terjadi kepada Empayar Turki Uthmaniyyah, sebelum di jadikan Republik dan menukar sistem Raja Berperlembagaan...


Cuma Tanah Melayu masih di kekalkan 9 Raja Melayu, namun hanya berkuasa ke atas negeri masing-masing, sementara posisi Ketua Negara di jadikan sebagai YDPA...


Di sebabkan Sultan Mahmud Shah yang menjadi Ketua Empayar Kesultanan Melaka telah di jatuhkan oleh Portugis, Belanda dan British...


Maka Tanah Melayu tidak lagi mempunyai ketua, melainkan 9 sultan yang telah berpecah kepada negeri atau wilayah masing-masing...


Maka jawatan YDPA pun di wujudkan kononnya menggantikan Ketua Negara, walhal jawatan tersebut hanya lantikan dan boleh di mansuhkan, bergantung kepada Perlembagaan Persekutuan...


Di Turki pula, di sebabkan penubuhan Republik Turki di lakukan sejurus kejatuhan Sultan Mehmed VI, yang terakhir sebelum Turki di jadikan Republik...


Maka jawatan tersebut di jadikan Raja Berperlembagaan ketika Sultan Abdulmejid II memerintah sebagai Ketua Negara... 


Namun kali ini Sultan Abdulmejid II memerintah bersama-sama Presiden dan Perdana Menteri Republik Turki...


Pemerintahan Sultan Abdulmejid II pula hanya bertahan selama sekitar satu tahun sebelum turut di mansuhkan oleh Presiden Pertama Turki Kemal Ataturk...


Setelah Kemal Ataturk meninggal dunia pada tahun 1938, Presiden Kedua Turki Ismet Inonu pula memerintah, sebelum Perang Dunia Pertama bermula pada tahun 1939...


Turki ketika ini memilih untuk menjadi "neutral", namun terumbang-ambing antara memihak kepada pihak Bersekutu Great Britain dan Perancis atau pihak Kuasa Paksi Jerman dan Soviet Union...


Namun pada tahun 1941 ketika Jepun tiba ke Tanah Melayu, Turki ketika itu masih memihak kepada pihak Kuasa Paksi iaitu Jerman, Soviet Union serta Jepun, sebelum menentang Jepun pada tahun 1945...


Turki yang meminta Jepun ke Tanah Melayu untuk menghalau British pada tahun 1941...


Jepun pula bertindak mengebom pengkalan tentera laut Amerika di Hawaii iaitu Pearl Harbour, hampir serentak dengan pendaratan di pantai negeri Kelantan...


Ini di percayai untuk mengelakkan Amerika menghantar armada tentera lautnya ke Asia Tenggara untuk membantu British...


British akhirnya menyerah kalah di kubu terakhirnya di Singapura dalam masa yang singkat kepada Jepun, dengan di bantu penyokong Kesatuan Melayu Muda ketika itu...


Malah para Ulama juga menyokong serta membantu Jepun untuk menghalau British, menghasilkan parti politik seperti PKMM serta Hizbul Muslimin sebelum menjadi PAS...


Kisah Turki seharusnya di jadikan bahan kajian serta renungan kepada bangsa Melayu di Malaysia...


Proses penaklukan British dan Amerika ke atas Tanah Melayu sebenarnya masih berjalan sehingga ke hari ini...


Cuma Allah SWT melambatkannya asbab kerana penentangnya adalah mukmin serta para Ulama, sejak dari era Kesultanan Melayu Melaka lagi...


Jangan sesekali selesa dengan jawatan YDPA yang kita ada sekarang, kerana ianya boleh di mansuhkan bila-bila masa apabila Perlembagaan Persekutuan di gubal oleh majoriti Dewan Rakyat...


Jika majoriti dua pertiga di peroleh sesebuah parti yang memusuhi agama Islam serta bangsa Melayu, di sokong pula sebahagian bangsa Melayu sendiri...


Maka terma, istilah serta kuasa YDPA boleh di kecilkan, sehingga akhirnya di tukar kepada jawatan presiden seperti yang telah berlaku di Republik Singapura dan Turki...


Majlis Raja-Raja sebenarnya tidak ada kuasa apabila majoriti dua pertiga Dewan Rakyat telah bersuara, melainkan hanya perkara Islam agama rasmi Persekutuan serta hak istimewa Bumiputra sahaja...


Maka jika majoriti dua pertiga Dewan Rakyat meluluskan perubahan kuasa YDPA seperti yang pernah di lakukan Mahathir ketika konfrontasinya dengan Istana Johor pada tahun 1992...


Sebanyak 7 perkara di dalam Perlembagaan Persekutuan mengenai imuniti Raja-Raja Melayu telah di gubal pada tahun 1993 oleh majoriti dua pertiga Dewan Rakyat ketika itu...


Cuma ianya hanya berdasarkan kejadian "Insiden Gomez" yang melibatkan Istana Johor dan bukannya isu agama atau kaum...


Bayangkan jika DAP berjaya menguasai gabungan Pakatan Harapan dengan majoriti dua pertiga Dewan Rakyat pada PRU 16, setelah melakukan persempadanan semula pada tahun 2025...


Dengan mudah, kuasa YDPA hanya akan tinggal sebagai boneka, seperti yang telah terjadi kepada Sultan Abdulmejid II setelah Turki di jadikan sebuah negara republik...


Atau seperti Presiden Pertama Singapura Tun Yusof Ishak dan yang terbaharu Halimah Yaakob yang ke-8...


Sedangkan yang paling berkuasa sebenarnya adalah Perdana Menteri, TPM serta Kabinet yang di lantik dari parti yang memerintah seperti parti PAP di Singapura...


Parti PAP sehingga ke hari ini sukar di gugat walaupun hampir separuh rakyatnya menolak mereka pada PRU 2020 Singapura yang lepas...


Ini kerana PAP menggunakan cara yang keji dan kotor seperti sistem GRC untuk memecahkan kawasan Parlimen setiap kali pilihanraya...


Malah lebih celaka, PAP membina perumahan awam HDB untuk memaksa majoriti rakyatnya... 


Untuk tinggal di apartment yang di kawal serta mempunyai kuota penduduk berdasarkan kaum serta pandangan politik...


Jika di dapati sesuatu kawasan Parlimen mula menentang kerajaan PAP, maka akan ada sesuatu di lakukan oleh PAP untuk mematikan suara mereka...


Dengan cara ini, pembangkang di Singapura akan kekal lemah dari segi kerusi Parlimen, walaupun majoriti rakyat menyokong mereka selepas pilihanraya di jalankan...


Begitulah yang sedang cuba di lakukan pula DAP di Malaysia, setelah PAP boleh di katakan telah berjaya melaksanakannya di Singapura...


Dan kini telah terbukti, bahawa PAP, DAP, UMNO, PKR, Amanah, Warisan dan MUDA sebenarnya merupakan pihak yang sama...


Iaitu meneruskan cita-cita British dan Amerika atau lebih tepat Yahudi dan Nasrani untuk kembali menguasai Malaysia... 


Tidaklah keterlaluan jika Anwar Ibrahim di jangka bakal menjadi Kemal Ataturk di Malaysia, setelah berjaya menjadi Presiden Malaysia dengan sokongan DAP... 


Ramai yang tidak tahu, ketika Sultan Abdulmejid II di tumbangkan ketika Turki menjadi negara republik, majoriti Ahli Parlimen Turki di bawah lantikan Kemal Ataturk adalah bukan Islam... 


Seperti Kemal Ataturk, Anwar juga seorang yang liberal, sekular serta terlalu mesra kepada bukan Islam... 


Seperti Kemal Ataturk, Anwar Ibrahim juga menentang undang-undang Shariah, walaupun ianya hanya terpakai di peringkat negeri, dengan mengatakan ianya sebagai "archaic laws" atau undang-undang lapuk... 


Seperti Kemal Ataturk, Anwar Ibrahim juga menubuhkan Bank Islam yang kononnya islamik, sedangkan kadar keuntungan perbankan Islam lebih tinggi dari perbankan konvensional... 


Anwar Ibrahim juga menubuhkan Universiti Islam Antarabangsa di Gombak, Selangor untuk membawa masuk pensyarah-pensyarah dari negara Wahabbi di Timur Tengah... 


Dr. Maszlee Malik Ahli Parlimen PKR serta bekas Menteri Pelajaran Malaysia ketika PH memerintah... 


Merupakan pensyarah UIA, malah di lantik menjadi Presiden UIA sebelum meletakkan jawatan pada tahun 2019 serta sebagai Menteri Pelajaran pada tahun 2020... 


Maszlee Malik berfikrah Wahabbi, di percayai membawanya dari negara Jordan, tempat beliau melanjutkan pelajarannya... 


Seperti Kemal Ataturk, Anwar Ibrahim juga di lihat tidak mesra kepada Ulama konservatif seperti Tuan Guru Haji Hadi, tetapi lebih mesra kepada Ulama kontemporari seperti Dr. Yusof Qaradawi... 


Seperti Kemal Ataturk, Anwar Ibrahim di lihat tidak mesra kepada pemakaian Islamik seperti serban dan purdah, namun memperkenalkan tudung moden kepada umat Islam di Malaysia... 


Seperti Kemal Ataturk, Anwar Ibrahim dengan sokongan golongan Ulama serta Ustaz Wahabbi Malaysia, sering mengkritik laungan azan yang kuat serta bacaan Al-Quran sebelum azan... 


Seperti Kemal Ataturk, Anwar Ibrahim juga di lihat pro negara barat seperti Amerika, malah parti Anwar sendiri iaitu PKR berdaftar dengan pertubuhan Liberation International... 


Anwar Ibrahim juga di lantik oleh Bank Dunia dan IMF sebagai Ketua Setiausaha Pembangunan ketika sedang menjawat jawatan Menteri Kewangan sebelum di pecat... 


Pemecatan Anwar Ibrahim pada tahun 1998, sebenarnya telah di rancang oleh pelobi Yahudi George Soros ketika menjatuhkan ekonomi Asia Timur 1997...


Anwar Ibrahim di hantar Yahudi ke dalam parti pembangkang yang di ketuai PAS ketika itu, adalah sebagai "trojan horse" kepada gerakan Islam konservatif di Malaysia... 


PAS hampir berjaya di rosakkan Anwar Ibrahim, sebelum Haji Hadi bertindak mengeluarkan PAS dari Pakatan Rakyat... 


Sehingga PRU 15, PAS kini dominan di dalam Perikatan Nasional setelah berjaya mendapat 43 kerusi iaitu yang tertinggi, menewaskan DAP dengan 40 kerusi... 


Menyedari ini, Anwar di lihat semakin agresif mendapatkan sokongan antarabangsa sebagai PM ke-10, di percayai bakal melakukan sesuatu yang amat drastik sebelum PRN 2023 ini... 


Negeri Sabah mungkin akan di keluarkan dari Persekutuan Malaysia, automatik membatalkan Perjanjian MA63 serta membubarkan penubuhan negara Malaysia, sekaligus jawatan YDPA juga akan termansuh... 


Negara Malaysia akan kembali ke semenanjung, bakal meminggirkan bangsa Melayu konservatif hanya di utara dan pantai timur... 


Manakala DAP boleh terus berkuasa buat selama-lamanya di negeri negeri di pantai barat tanpa perlu takut dengan kebangkitan PAS serta Perikatan Nasional... 


Negeri Sabah akan di berikan kepada waris Sultan Sulu Jamalul Kiram III dan Nur Misuari MNLF, yang "kebetulan" telah lama bersahabat dengan Anwar Ibrahim... 


Kuasa 9 Raja-Raja Melayu pula akan berbalik hanya kepada negeri masing-masing... 


Malaysia akan menjadi sebuah negara republik dan Anwar Ibrahim bakal menjadi Presiden Pertama Malaysia... 


Na'udzubillahiminzalik. Wallahua'lam. Allahu Akbar.


#MalayanCyberForces #kobidkonspirasi #banjirkonspirasi

@MalayaCyberForce

Rabu, 22 Februari 2023

Beban guru

 BEBAN GURU dan KEMENJADIAN MURID - JANGAN SERONOK DULU.


1. Tujuan UTAMA sekolah adalah utk MENJADIKAN murid. Mengapa tujuan ini spt terkesamping selama ini sehingga guru terbeban dgn macam2 tugas lain sampai ke tahap tak masuk akal siuman ?


2. Tujuan program spt sambutan Hari Guru Tahunan misalnya adalah baik, tetapi semakin lama semakin menjadi2, dah macam masuk pertandingan dan menunjuk2 pula. Keceriaan sekolah juga adalah tanggunggjawab bersama, tetapi dah berlebihan sehingga mengganggu tugas hakiki yang patut diutamakan.


3. Pihak PPD, JPN, KPM pula buatlah apa sahaja sistem dan program, guru adalah pihak 'Saya Yang Menurut Perintah' dan takkan berani membantah. Akhirnya wujudlah macam2 sistem yang tidak cekap, lembab dan bertindan2 utk dihadap oleh guru. Perkara mudah jadi susah sehingga kepada  yang tidak perlu diberikan kepada cikgu, malah dipantau pula. Siapa yang susah - guru !


4. Dah lama guru mengeluh dalam hati sehingga kesannya kepada tugas hakiki makin ketara. Dgn MEDSOS, guru mula bersuara. Itupun semua pihak pejam mata dan pekakkan telinga. Kalau lebih2, amaran akan diberikan. Inilah yang berlaku.


5. Sekarang high stake exam (peperiksaan taruhan tinggi) PT3 dan UPSR ditiadakan, maka muncullah PBD. Wpun PBD dgn sumatif dan formatif dah lama wujud, tetapi tiada sapapun kesah. Buatlah apa sahaja, keputusan PT3 dan UPSR akan jadi taruhan.


6. Ketiadaan high stake exam sehingga murid 14-15 tahun adalah pendekatan negara maju sejak lama dulu, dan mereka jauh lebih berjaya. Tak tahu kenapa baru sekarang kita tersedar, sedang selama ini punyalah ramai pegawai atasan keluar negara saban masa. Apa yg mereka buat di sana ? Tiba2 baru sekarang tersedar bahawa asas pendidikan adalah membentuk pengalaman belajar murid yang seronok dan mengoptimumkan potensi melalui PBD sebagai keutamaan, baru diikuti dgn peperiksaan.


7. Sebab itulah OECD memilih murid ~ 15 tahun utk menguji keberkesanan sistem pendidikan sesebuah negara dari Tahun 1 sehingga menengah rendah - Msia kantoi dan berada di bawah purata antarabangsa.


8. Cepat2 KPM membuat strategi menaikkan konten DSKP, tanpa apa2 kajian, supaya murid akan lebih pandai, sehingga kemahiran proses sains yang sesuai di peringkat matrikulasi dan IPT di bawa ke Tahun 2. Tajuk kewangan tahap diploma dibawa ke Tahun 6. Lepas tu gurupun berlumba2 dgn silibus, mengejar utk habiskan silibus sambil murid tercicir berserakkan  - idea sapa ni ?


9. Perkara asas dalam PBD spt sokongan kepada keperluan guru, keselesaan murid belajar tetapi adakah perkara ini TELAH berubah ? Nehi. Ramai guru keluar duit sendiri bagi mjayakan PBD.


10. Mengurangkan beban guru TIDAK AKAN SECARA OTOMATIK meningkatkan KEMENJADIAN murid. Walaupun dua perkara ini ada kaitannya, namun, kemenjadian murid tetap ada pra-syarat yang perlu dipenuhi terlebih dahulu. Sebab itu aku positif tetapi KIV dgn kegembiraan pelbagai pihak mengalu2kan 7 langkah mengurangkan BEBAN guru, itupun selepas diasak oleh massa selepas sekian lama pekakkan telinga. Langkah pengurangan ini perlu diikuti dgn langkah2 melengkapkan guru dengan keperluan bagi melaksanakan PBD dengan berkesan.. termasuk memikirkan kelas yg padat.. dan sistem file serta dokumentasi  yg keterlaluan.


Salam ♥️ Sayang...


OT

Rabu, 15 Februari 2023

Sains sR

 Dialog Sains 90an:

Mak: Ali dah Darjah 2.. dalam Sains Ali belajar apa?

Ali: Ali belajar 'lagi panas air lagi cepat gula melarut'... macam Ali bancuh milo.


Dialog STEM PAK 21:

Mak: Ali dah Tahun 2.. dalam Sains Ali belajar apa?

Ali: Macam-macam benda mak..

Mak: Apa bendanye ?

Ali: Nak tahu kesan suhu air kena buat hipotesis dulu mak

Mak: Amende hipotesis tu ?

Ali: Dia macam.... semakin.. semakin.. macam tu lah

Mak: Ishhh kamu ni.. amende tu ?

Ali: Bukan tu je Mak, inferens jangan lupa. Ini soalan wajib keluar kalau exam ni..

Mak: Mak tanya...  apa yang Ali belajar dalam Sains ?

Ali: Ali tengah ceritalah ni... sebab Ali baru belajar kesan suhu air kpd gula.

Mak: Ok.. ok citer lah kat Mak 

Ali: Sebelum tu kena tahu definisi operasi juga mak. Ali agak definisi operasinya adalah ... Ali lupalah Mak..

Mak: Baru Mak tahu, Sains rupanya semakin susah, macam lagi tinggi dari yg Mak blajar dulu.. jadi Ali belajarlah rajin2, esok boleh jadi Saintis.

Ali: Tapi Mak... Sains ni macam banyak kena hafallah..  susah Ali nak faham..

Mak: Tak apalah Ali, belajar rajin2 tau.. Mak sangguh berkorban.. nnti masuk kelas tuisyen kemudian bengkel teknik jawab soalan..

Ali: .........

Mak: Dahlah tu, Mak nak bancuh kopi ayah kau, senang gula nak larut bila air masih panas lagi...


OT

Selasa, 14 Februari 2023

Kepuasan 2

 Dalam awal-awal tahun 2000-an, seorang pensyarah saya pernah cakap di depan kelas, “Saya ada policy. Anda emel saya, atau sms (masa tu belum ada WhatsApp), saya beri jaminan anda akan dapat respon dalam masa 24 jam. I respect you as my customer.”


Hari tu saya tulis, cikgu kadang lupa yang murid ialah customer mereka.

Hari ni saya nak mengaku, PEGAWAI pun kadang lupa yang cikgu ialah customer mereka. Kah!


So, hari ni saya nak bagitau, yang saya dah ada  #quickresponsepolicy. Regardless the medium, kalau anda mesej, saya wajibkan diri saya menjawabnya dalam tempoh maksimum 4 jam. 


Respon tu maksudnya bukan terus kasi jawapan atau data yang korang mintak tau. Respon tu maksudnya, saya reply, maklumkan yang saya ambil maklum dan akan ambil tindakan. Tak kan biarkan anda kena bluetick yang begitu pedihhh oii.


Kenapa 4 jam? Sebab ikut kajian, 46% customers expect respond faster than 4 hours; 12% expect a response within 15 minutes or less. I will give you what you want, my customers. 


Idea nak wujudkan policy ni, sebab saya sentap kena bluetick dengan seorang rakan pegawai. Hahaha.


Kisahnya, saya mesej dia mintak data dari sistem yang dia jaga. Tunggu dia baca dah lah kemain lama..lepas dah bluetick, tak dijawab-jawab sampai ke hari ni. 


Mungkinlah data tu memang sensitive, tak boleh share, tapi tak boleh ke reply mesej dan bagitau yang dia tak dapat bantu? Divanya!


Kalau dengan anak-anak kita ajar, orang tanya, mesti jawab. Jawab pulak, ada adab. Tengok mata yang bertanya, jangan asal jawab saja. 


Dalam era teknologi ni, komunikasi dah bukan verbally saja. Komunikasi dalam WhatsApp, Telegram, email, bla bla bla tu semua pun komunikasi. Maka, kena ada adab lah jugak.


Orang bertanya, jawablah oi!


Orang macam ni kan, buat saya berfikir, aku yang sama pegawai pun dia bluetick, kalau cikgu yang mesej, lagilah kot.


Patutlah bila saya respon kepada mesej cikgu-cikgu, ada antaranya akan tulis, “Terima kasih Puan kerana respon mesej ni.” Baru respon je, belum jawab pun lagi, dah terima kasih bagai, dah kenapa? 

Selalu kena bluetick lah kot 😑


Takde etika respon mesej ni, saya percaya bukan pegawai ni sorang je biasa buat. Even dalam event yang lepas, Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia pun ada share cerita masa dia kena posting jadi Pengetua di sekolah yang dia tak mahu, dia mesej pegawai KPM nak tanya kalau boleh dia tolak. Ehh..dia kena bluetick je tau!


Orang tak kan mesej kitalah kalau benda tu tak urgent.. Respect orang boleh tak? Jawab lah mesej.


Bidang pendidikan ni beri servis, bukan bisnes. 

Bisnes, kalau kita buat customer tak happy, duit lari. 

Untunglah orang yang beri servis, pelanggan tak happy pun duit gaji masuk juga setiap 25 hari.


Bisnes, takde customer, takde kerja.

Kita, kalau takde customer ni semua, pun jadi takde kerja juga.


Show respect to your customer. Balaslah mesej mereka.


#quickresponsepolicy